Gå til innhold

NAV har resignert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er NAV en fiasko?

http://jobb.blogg.no/1441100851_nav_har_resignert.html

NAV har resignert og blitt en trygdeformidler. Det er politikernes feil når NAV ikke lenger klarer å hjelpe folk inn i arbeid. Det vi trenger er en arbeidsformidler.

Jeg hørte nettopp på radioen at det er en ny NAV-rapport ute. Den viser at etaten snart ikke bruker noe som helst tid på å faktisk skaffe folk nye jobber. Ifølge rapporten bruker NAV-ansatte under 3 prosent av tiden sin på møter med potensielle arbeidsgivere.

A-en i NAV, den som handler om å skaffe folk arbeid, skrives vel snart med så liten skrift at den må leses i et mikroskop. Nå er det vel bare trygdeutbetalingene som er igjen i NAV-systemet. Når de NAV-ansatte oppfordrer arbeidssøkere til fortsette å være sykemeldt er det grunn til å spørre seg hva i alle dager som har gått skeis.

Samtidig konkurrerer politikerne om å legge skylden på hverandre for at arbeidsløsheten øker. Frp sier for eksempel at de vil bli strengere og tvinge folk til å flytte for å ta seg arbeid.

Det virker som politikerne ikke helt forstår hvordan det er å være arbeidsledig. Det er mulig det skyldes at vi får stadig flere yrkespolitikere, som aldri har hatt en skikkelig jobb. Og som aldri har opplevd usikkerheten rundt å måtte gå fra jobbintervju til jobbintervju.

Måten politikerne, og spesielt Frp, stigmatiserer arbeidssøkere på, skurrer totalt med hva jeg selv opplever. Som hodejeger er jobben min å møte mennesker. Hver eneste dag snakker jeg med både arbeidsgivere, arbeidstakere og arbeidsledige.

Så, hvordan er det egentlig å være arbeidsledig, eller å bli «overtallig»? Jo, folk syns det er flaut. De føler at de ikke bidrar. De er usikre på om de skal kunne forsørge seg og familien sin. De kan ikke planlegge for fremtiden. Mange skammer seg. Og for hvert avslag de får, desto dårligere blir selvfølelsen. De jeg møter vil i jobb, de vil bidra til felleskapet og de vil være samfunnsnyttige. Folk flest vil ikke være arbeidsledige. Så i stedet for at politikerne skal fortsette å stigmatisere dem ytterligere, bør de heller fokusere på å skaffe dem arbeid. Det er det folket vil ha. Og det er det som er jobben til politikerne.

Kanskje er det på tide med et navneskifte som tydeligere kommuniserer hva som har blitt kjernevirksomheten til NAV? Ny arbeids- og velferdsforvaltning (som NAV egentlig heter) burde droppe den biten om «arbeid» og endre navn til NV. Så kan NV fokusere på å dele ut trygd til dem som trenger det. Og så kan politikerne se på om vi trenger et eget statlig arbeidsformidlingskontor, som kun skal jobbe med å få folk ut i arbeid? Eller hva med et bedre samarbeid med bemanningsbransjen? De som faktisk kan og vil få folk i arbeid.

Anonymkode: 72c34...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Vi er bare så mange som har store utfordringer i forhold til helse og pensjonsproblematikk og helse og pensjonsetterbetalinger i dag Jeg tror det er derfor det er så vanskelig å få knapt et skjema fra NAV i dag Men at de prioriterer yngre mennesker det forstår jeg godt

Selv har jeg akkurat nå mottatt et brev om innkalling til samtale for de vil høre hva jeg gjør i forsøk på å få ny jobb

Søker bare om ny ytelse fra NAV videre man må jo bare aldri gi opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...