Gå til innhold

Blødning etter fjerning av livmor


Lumina

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 46 som fikk fjernet livmoren for 3 år siden pga store menstruasjonsblødninger. Har etter den tid hatt små ubetydelige blødninger, men det har vært sjelden. I går oppdaget jeg friskt blod fra sjeden og jeg blør ennå, men det er bare når jeg sitter på do og har avføring. Uansett er det betydelig større mengde enn jeg har hatt tidligere i løpet av disse 3 årene.

I høst fikk jeg påvist HPV-viruset, uten at jeg vet noe om hvordan jeg skal forholde meg til det. Fikk beskjed om at jeg skulle få innkalling til ny undersøkelse om et år.

For en mnd siden oppdaget jeg helt tilfeldig melk-lignende væske fra brystene.

Trenger jeg å gå til legen med dette, eller holder det at jeg venter til høsten og innkalling til gynekolog ?

Endret av Lumina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er to muligheter ved fjerning av livmoren, enten å fjerne den hele eller å la livmorhalsen stå tilbake. I siste tilfelle kan litt av livmorslimhinnen stå tilbake og den kan gi blødning, omtrent som ved en meget svak menstruasjon. Det kan tyde på at din livmorhals er bevart. I og med at blødningen har tiltatt, synes jeg at du bør få en sjekk.

Mange har hatt infeksjon med HPV (virus), men virus forsvinner etterhvert. Hos noen er det ‘rester’ av virus som kan føre til unormal celledeling og det må følges opp.

Så jeg synes absolutt at du skal få en sjekk. Samtidig kan du få målt nivået av hormonet prolaktin, økt nivå kan gi melkesekresjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...