Gå til innhold

Selvforakt vs. egenomsorg.


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet meg selv med selvforakt så lenge jeg kan huske. Husker ikke at jeg noengang har brukt noe annet enn selvforakt til å mane meg selv videre. Og det har vel gått på et vis. 

Men hvis det faktisk er slik at man kan få gjort mer hvis man viser seg selv omsorg, motiverer istedet for å kjefte, hva er da poenget med selvforakten? Kanskje er jeg objektivt sett et kryp og et verdiløst menneske, men hvis jeg får gjort en prosent mer av å vise omsorg for meg selv er vel det hensiktsmessig? Hvis ikke poenget kun er at jeg skal straffes for å være det fryktelige mennesket jeg er.

Jeg føler jeg har helt mistet fotfestet og at alt er usikkert. Jeg aner ikke om jeg gjør denne terapien helt feil, men hvordan kan man egentlig vite om man beveger seg riktig vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis livskvaliteten øker, beveger du deg i riktig retning.

Prøv med gulrot - ikke pisk.

Samlet sett gjør den vel det, selv om det er kortere og lengre perioder der livskvaliteten er som før.  Jeg går jo på fontex også, så det kan jo hende den gjør all bedringen? 

Hvis man fortjener pisk, men kommer lenger med gulrot, er det da riktig å benytte gulrot? Jeg tenker ikke i samfunnet generelt, men for enkeltpersoner mot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augusta Luise

Det grunnleggende premisset ditt er feil. Du fortjener ikke pisk. Du fortjener å ha det bra, å slippe denne ødeleggende selvforakten. Jeg har gjort det samme som deg i mange, mange år, jeg har straffet meg selv for noe jeg ikke har gjort. Nå har jeg endelig begynt å skjønne at jeg ikke fortjener denne straffen, og jeg merker at ved å innføre bittesmå gode ting i hverdagen min så har jeg klart å komme et stykke ut av den selvdestruktive sirkelen jeg var fanget i. 

Små, konkrete ting du kan krysse av på en liste fungerer bra. Som å nyte duften av en kopp nytrukket kaffe eller synet av de første stjernene som kommer frem på himmelen. En god klem fra en venn, varmen fra en katt, en tur ut i skogen. Det er mange små ting som til slutt kan gi store utslag i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Augusta Luise skrev:

Det grunnleggende premisset ditt er feil. Du fortjener ikke pisk. Du fortjener å ha det bra, å slippe denne ødeleggende selvforakten. Jeg har gjort det samme som deg i mange, mange år, jeg har straffet meg selv for noe jeg ikke har gjort. Nå har jeg endelig begynt å skjønne at jeg ikke fortjener denne straffen, og jeg merker at ved å innføre bittesmå gode ting i hverdagen min så har jeg klart å komme et stykke ut av den selvdestruktive sirkelen jeg var fanget i. 

Små, konkrete ting du kan krysse av på en liste fungerer bra. Som å nyte duften av en kopp nytrukket kaffe eller synet av de første stjernene som kommer frem på himmelen. En god klem fra en venn, varmen fra en katt, en tur ut i skogen. Det er mange små ting som til slutt kan gi store utslag i hverdagen.

Jeg sliter litt med å fjerne det grunnleggende premisset, det kjennes veldig fremmed at jeg ikke fortjener pisk. Men hvis jeg får gjort mer ved å gjøre positive ting og ikke straffe meg selv, så er det kanskje lettere å fokusere på? Appellere til min rasjonelle side og at det faktisk er hensiktsmessig for å kunne være kanskje en prosent bedre enn jeg er i dag.

I spørsmålet om jeg fortjener å straffes blir alt så vanskelig, det kjennes så ut som jeg burde ødelegges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fortjener ikke straff. Du fortjener kjærlighet- først og fremst fra deg selv.

Gulrot er mye bedre enn pisk!

Du bruker veldig mye krefter på å tenke og gruble. Skulle ønske du kunne gi litt slipp på de negative tankene og heller lytte til livet og deg selv med positive ører, øyne, hender, føtter og hjerte <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så hard og "slem" mot deg selv.. Utrolig mye også.. Du fortjener langt bedre! Vet at du ikke tror på det,  følelser kan være så dominerende og føles som en "sannhet". Så jeg tenker at du må fokusere på å være snillere mot deg selv. Trene på å si til deg selv at du er verdt mye, og så vil fornuften etter hvert tro på det. 

Valg av ord er viktig. Jeg trener på å ikke si til meg selv at jeg er dum, for det er noe jeg alltid har trodd at jeg er. Jeg bytter ut ordet "dum" med "uhensiktsmessig" - og det fungerer faktisk. Det er en treningssak, man må jobbe med det. Kan noe lignende være noe for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, påskelilje skrev:

Du fortjener ikke straff. Du fortjener kjærlighet- først og fremst fra deg selv.

Gulrot er mye bedre enn pisk!

Du bruker veldig mye krefter på å tenke og gruble. Skulle ønske du kunne gi litt slipp på de negative tankene og heller lytte til livet og deg selv med positive ører, øyne, hender, føtter og hjerte <3

Hvis det er bedre å gå for gulrot objektivt sett, så er jo det noe å minne seg selv på. 

Jeg er så usikker på hvordan ting skal gjøres, hvordan jeg skal forholde meg til andre. Den eneste måten jeg vet å håndtere det er å tenke og gruble. 

Jeg er nok et ganske dårlig menneske, men hvis det objektivt sett er bedre å gå for å vise seg egenomsorg enn selvforakt så vil det kanskje kunne være noe lettere å få til. Straffen er det jo bare jeg som ser, ingen andre. 

Takk, du er snill mot meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MxxM skrev:

Du er så hard og "slem" mot deg selv.. Utrolig mye også.. Du fortjener langt bedre! Vet at du ikke tror på det,  følelser kan være så dominerende og føles som en "sannhet". Så jeg tenker at du må fokusere på å være snillere mot deg selv. Trene på å si til deg selv at du er verdt mye, og så vil fornuften etter hvert tro på det. 

Valg av ord er viktig. Jeg trener på å ikke si til meg selv at jeg er dum, for det er noe jeg alltid har trodd at jeg er. Jeg bytter ut ordet "dum" med "uhensiktsmessig" - og det fungerer faktisk. Det er en treningssak, man må jobbe med det. Kan noe lignende være noe for deg? 

Takk :) Får begynne med å trene på å si at jeg er verdt noe, jeg er ikke helt verdiløs. Det er ikke min skyld at jeg er født som jeg er, jeg kan kun gjøre noe med det jeg har. 

Jeg tror absolutt det er noe jeg vil trene på. Jeg sier så ofte til meg selv at jeg er dum, motbydelig, slem og fortjener straff, men hvis jeg bytter det ut med uhensiktsmessig, lite gjennomtenkt, ikke målrettet og lignende litt mer objektive og ikke så dømmende ord, så kanskje det kan være hensiktsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...