Gå til innhold

(U)hygiene og tenner...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste en tråd lenger ned her om at man i sykdomsperioder kan ha problemer med å utføre vanlig, normal hygiene. Hva med tenner? Finnes det noen regler som sier at man kan få gratis eller redusert pris på tannbehandling hvis psykdom kan dokumenteres? Ved kreft og cellegift behøver man bare å betale et lite beløp for tannbehandling. Hvorfor ikke ved psykisk sykdom? 

Anonymkode: 3b967...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en tråd lenger ned her om at man i sykdomsperioder kan ha problemer med å utføre vanlig, normal hygiene. Hva med tenner? Finnes det noen regler som sier at man kan få gratis eller redusert pris på tannbehandling hvis psykdom kan dokumenteres? Ved kreft og cellegift behøver man bare å betale et lite beløp for tannbehandling. Hvorfor ikke ved psykisk sykdom? 

Anonymkode: 3b967...f97

Sannsynligvis fordi det da bare er å "ta seg sammen".

Anonymkode: ec8f3...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste en tråd lenger ned her om at man i sykdomsperioder kan ha problemer med å utføre vanlig, normal hygiene. Hva med tenner? Finnes det noen regler som sier at man kan få gratis eller redusert pris på tannbehandling hvis psykdom kan dokumenteres? Ved kreft og cellegift behøver man bare å betale et lite beløp for tannbehandling. Hvorfor ikke ved psykisk sykdom? 

Anonymkode: 3b967...f97

Hvis en har over tid, minst 1 år, vært så syk at en ikke har greid å ivareta sin tannhelse så kan en få deler av tannlegeregningen dekt. En trenger da en legeerklæring fra fastlegen. Får faktisk ganske stor andel dekt fra Helfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, emilie321 skrev:

Hvis en har over tid, minst 1 år, vært så syk at en ikke har greid å ivareta sin tannhelse så kan en få deler av tannlegeregningen dekt. En trenger da en legeerklæring fra fastlegen. Får faktisk ganske stor andel dekt fra Helfo.

Det kan dokumenteres at jeg har vært psyk siden 18-års alder. Tilbakevennende depresjoner som i perioder har vært langvarige. Fikk ikke riktig behandling før i slutten av 30-årene da diagnosen bipolar 2 ble satt. Nå er jeg i 40 -årene, og har en del hull i tennene. I mine depresjonsfaser (som av og til syntes å være evigvarende), har det vært vanskelig å finne noe poeng i egenhygiene. Tenner inkludert... So, what to do?

Anonymkode: 3b967...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan dokumenteres at jeg har vært psyk siden 18-års alder. Tilbakevennende depresjoner som i perioder har vært langvarige. Fikk ikke riktig behandling før i slutten av 30-årene da diagnosen bipolar 2 ble satt. Nå er jeg i 40 -årene, og har en del hull i tennene. I mine depresjonsfaser (som av og til syntes å være evigvarende), har det vært vanskelig å finne noe poeng i egenhygiene. Tenner inkludert... So, what to do?

Anonymkode: 3b967...f97

Jeg ville tatt en prat med fastlegen om det. Kan han/hun skrive en legeerklæring så ville jeg da ta kontakt med tannlegen. 

Det var min tannlege som fortalte meg om regelverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt gratis tannbehandling i ca 10 år ,vet ikke hvorfor,men tror det er er fordi jeg tilhører rehab.pol. For de som har behandler ved et DPS er det lurt å sjekke ut om du er har rett på gratis tannbehandling. 

Anonymkode: 23c2e...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det gratis fordi jeg har støtte fra den psykiatriske hjemmetjenesten i kommunen. En privat tannlege jeg brukte en gang var veldig ivrig på at jeg kunne få ting dekket, men jeg følte nok at han helst ville ha en pasient til. Men da var det å spille på medisinbivirkninger i kombinasjon med hygjeneslurv under sykdom han ville begrunne det med. Om jeg hadde likt tannlegen litt bedre, hadde jeg kanskje gått videre på det... Men det skal sies at han fikk gjort unna en reparasjon på en mnd, sammenliknet med den offentlige tjenesten som brukte flere mnd. Så min tillit til den offentlige tannhelsetjenesten er noe svekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg har nylig avsluttet på dps (har vært der i flere runder tidligere også), og skal nå begynne hos psykepleier i kommunen (har også gått der tidligere). Da skal jeg jammen spørre henne om evt. rettigheter, for det virker jo utifra noen svar her at det finnes håp... 😊

Anonymkode: 3b967...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg har nylig avsluttet på dps (har vært der i flere runder tidligere også), og skal nå begynne hos psykepleier i kommunen (har også gått der tidligere). Da skal jeg jammen spørre henne om evt. rettigheter, for det virker jo utifra noen svar her at det finnes håp... 😊

Anonymkode: 3b967...f97

Det er uansett slik at du få dekt halvparten om du går på medisiner som gjør deg munntørr.

Anonymkode: 4fead...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...