Gå til innhold

NHD - Sertraline vs Zoloft


lokeren

Anbefalte innlegg

Jeg har stått på Zoloft i 5 måneder, og da jeg var på apoteket sist, ble jeg spurt om jeg ville ha Sertraline i stedet. Jeg godtok det, siden det er mye billigere. Jeg vet at det skal være samme virkestoff i dette, men jeg vil allikevel forhøre meg, om du har noen betenkeligheter med at jeg har byttet merke? Vil jeg kunne merke noen forskjell?

Takker for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I teorien skal de være like. Men forutsetningen for godkjenning av kopipreparater er en biotilgjengelighet mello 80 og 120% av orginalsubstansen. Dvs at en kan få 20% lavere eller høyere serumkonsentrasjon. Det kan merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I teorien skal de være like. Men forutsetningen for godkjenning av kopipreparater er en biotilgjengelighet mello 80 og 120% av orginalsubstansen. Dvs at en kan få 20% lavere eller høyere serumkonsentrasjon. Det kan merkes.

Bra svar, har selv merket forskjell på preparater (ikke nevnte her), og blir litt feil når farmasøyter sier de er 100% identiske.

Til trådstarter, tror du kan be legen kan skrive at du ikke skal ha kopipreparat på resepten, skal vel da ikke bli dyrere.

Anonymkode: 29a72...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I teorien skal de være like. Men forutsetningen for godkjenning av kopipreparater er en biotilgjengelighet mello 80 og 120% av orginalsubstansen. Dvs at en kan få 20% lavere eller høyere serumkonsentrasjon. Det kan merkes.

Ok. Vet du om serumkonsentrasjonen blir lavere eller høyre med sentralin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lokeren skrev:

Ok. Vet du om serumkonsentrasjonen blir lavere eller høyre med sentralin?

Nei det vet man ikke fra den ene gangen til den andre. Det er det som gjør det litt uforutsigbart.

Anonymkode: 34d4a...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra svar, har selv merket forskjell på preparater (ikke nevnte her), og blir litt feil når farmasøyter sier de er 100% identiske.

Til trådstarter, tror du kan be legen kan skrive at du ikke skal ha kopipreparat på resepten, skal vel da ikke bli dyrere.

Anonymkode: 29a72...f26

Men hvis legen skriver at jeg ikke skal ha kopipreparat, så må jeg vel uansett betale det Zoloften koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, lokeren skrev:

Men hvis legen skriver at jeg ikke skal ha kopipreparat, så må jeg vel uansett betale det Zoloften koster?

Er ikke helt sikker, spørs jo også om du får det på blå resept.

Anonymkode: 29a72...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
2 timer siden, lokeren skrev:

Men hvis legen skriver at jeg ikke skal ha kopipreparat, så må jeg vel uansett betale det Zoloften koster?

Da betaler du som for annen medisin på blå resept. 39% av det medisinen koster, men maks 520 kroner per utlevering. Denne egenandelen går inn i summen for å få frikort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lokeren skrev:

Ok. Vet du om serumkonsentrasjonen blir lavere eller høyre med sentralin?

For meg var den helt lik (har brukt begge).

Tallene NHD refererer til er lovbestemte grenser. Det betyr ikke at forskjellen trenger å være så stor (om den i det hele tatt er tilstede).

Det blir som å pakke mat. Hvis pakken med kornblanding skal veie 500 gram, er det lov med 485 til 515 gram (omtrent). Det betyr ikke at det ikke tilstrebes at den skal veie 500.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Da betaler du som for annen medisin på blå resept. 39% av det medisinen koster, men maks 520 kroner per utlevering. Denne egenandelen går inn i summen for å få frikort.

Ok, takk, dette visste jeg ikke. Så antidepressiva er på blå resept? Da skal jeg be legen om å skrive at jeg skal ha Zoloft neste gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, issomethingwrong skrev:

For meg var den helt lik (har brukt begge).

Tallene NHD refererer til er lovbestemte grenser. Det betyr ikke at forskjellen trenger å være så stor (om den i det hele tatt er tilstede).

Det blir som å pakke mat. Hvis pakken med kornblanding skal veie 500 gram, er det lov med 485 til 515 gram (omtrent). Det betyr ikke at det ikke tilstrebes at den skal veie 500.

Meget mulig det er psykisk/placebo, men jeg mener å oppleve forskjell på Seroquel og kopipreparat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
14 minutter siden, Janus30 skrev:

Meget mulig det er psykisk/placebo, men jeg mener å oppleve forskjell på Seroquel og kopipreparat. 

Akkurat med det preparatet har vi en følelse av at dette rapporteres oftere enn med andre preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Utfordringer med generika/kopipreparater.

Som nevnt over er et krav for å få godkjent en kopi at det kan dokumenteres en biotilgjengelighet på +/- 20%. Det som jeg og flere synes er problematisk, er at myndighetene nekter å offentliggjøre data fra hvert enkelt preparat. I et åpent/demokratisk samfunn er det i seg selv noe som gir grunn til mistanke om at ikke alt er helt bra.

Men nå det som jeg synes er vanskeligst. For mange stoffer finnes det flere (mer enn et) kopipreparat. Hvis vi da har tre preparat: Orginalpreparatet (OP), kopi 1 (K1) og kopi 2 (K2), kan følgende være tilfelle i verste fall.

K1 har biotilgj 80%, K2 har 120%. Pasienten starter på OP. Neste gang hun er på apoteket får hun K1 og dermed 80% av dosen. Neste gang går hun på en annen apotekkjede som tjener mest på å selge K2. Da får hun en 50% økning av dosen fra K1.

Helt uproblematisk vil jeg ikke si at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Akkurat med det preparatet har vi en følelse av at dette rapporteres oftere enn med andre preparater.

Har du kjennskap til hva det rapporteres mest om når gjelder Seroquel vs. Quetiapin Sandoz? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Mitt inntrykk er "dårligere effekt".

Takk. Det er også min opplevelse. Seroquel føles rett og slett mer potent enn kopien, og som noe mer enn bare sovemedisin av typen Imovane. Sistnevnte gir meg bare en dårlig russøvn, og grusom smak i munnen hele påfølgende dag. 

Der Seroquel både roer ned tanker som går i spinn og sikrer innsovning, gjør kopien meg for det meste bare trøtt uten den samme effekten på tankekjør. Det er denne kombinasjonen som har snudd opp ned på nettene mine og gitt meg god søvn for første gang på 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...