Gå til innhold

Presser meg selv til å ha mensen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok siste pille på brettet i dag. Presser meg selv motvillig til å ta ei uke mensen. Gruer meg sånn. Får så vondt i tarmene, magen. Dårlig form. Men jeg må, for jeg har gynekologtime 10 mars. Å jeg har en tendens til å få blødninger når jeg går videre på brett nr 2. Å det er etter ca 10 dager uti brett nr 2. jeg får blødninger. Da har jeg reknet ut at det rundt 8 mars. Gynekolog er alt for dyrt, å langt å kjøre til. Jeg kan ikke dukke opp der blødende og ikke kan få gjort noe. Er det flere som har det slik at de blør når de går til neste brett?

 

Hilsen Fifi

Anonymkode: 780da...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er myte at man ikke kan ha menstruasjon når man skal til gynekologisk undersøkelse. Det er bare når det (hvert 3.år) skal tas celleprøve at det ikke er så lurt å ha menstruasjon. Alle andre undersøkelser kan lett utføres på trass av blødning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

OK, men celleprøve kan ordnes hos fastlegen, og det er ikke vanlig å utføre 'rutinemessig ultralyd' hvis det ikke er spesielle symptomer.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet det. Føler meg ikke komfortabelt til legen med celleprøve. Gynekologen min tar gjerne i mot meg. Trenger ikke gå igjennom lege. Superfornøyd med henne. Føler meg alltid godt i varetatt. Kommer til å fortsette med det i alle de år fremover. Nei du har nok rett i at det ikke er vanlig å utføre "rutinemessig ultralyd" men får alltid tilbud om å gjøre det, når jeg likevel ligger der å spriker. Inngår i samme prisen så jeg takker alltid ja.

Anonymkode: 780da...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på gynekologer, som ikke vil at kvinner skal gå til gynekologer for å ta celleprøve? Er det ikke bedre at kvinner gjør det, enn å aldri oppsøke en lege de ikke liker? Eller hva nå årsaken kan være. Kjenner jeg blir provosert av den holdningen der. Har ennå til gode å lese om gynekologer som ikke tar celleprøver på klinikken sin. Jeg går selv til gynekolog. Bestiller privat. Tar knappe to ukers ventetid. Står på nett siden at de utfører celleprøver til og med. Til fastlege kan du faktisk ha en ventetid på tre uker. Å i tillegg så har ikke alle leger, tilstrekkelig kunnskap en gang om hva de holder på med.

Anonymkode: 52ee2...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil bare normalisere det med celleprøve, at det ikke er nødvendig å gå til spesialist i gynekologi med ventetid og høyere betaling. Mange kvinner bor i deler av landet hvor det ikke er enkel tilgang på gynekologer. Det er helt OK hvis kvinner ønsker å betale mer for å gå til spesialist, evt spesialist som ikke har avtale med det offentlige, og hvor det derfor kreves full betaling av pasienten (ofte mer enn tusen kroner).

Celleprøve tas av kvinner uten symptomer hvert 3.år i alderen 25 til 70 år for å oppdage forstadier til livmorhalskreft. Det er ikke vist at ultralyd kan oppdage eggstokkreft i et tidlig stadium, og denne kreftform kan ikke påvises ved vanlig 'kreftprøve'. Ved symptomer som blødningsforstyrrelser brukes andre metoder for diagnose som ultralyd, pipelleprøve av livmorslimhinnen eller vevsprøve (og evt kolposkopi, undersøkelse av livmorhalsen).

Dette til informasjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...