Gå til innhold

For lang lutealfase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver å bli gravid. Syklusen min er på mellom 28-34 dager. Eggløsningstester slår ut hver måned. Jeg har også fått Ovitrelle-sprøyte to ganger for å sikre at eggløsning skjer (Legen mistekte PCOS). Jeg lurer imidlertid på om det går an å ha for lange lutealfaser? Jeg ser min de siste 8 månedene har variert mellom 16 og 18 dager, en gang helt opp i 21 dager. I dag er jeg på dag 19 etter eggløsning og har enda ikke fått menstruasjon. Er heller ikke gravid. Jeg trodde det var vanlig å få mensen 14 dager etter eggløsning?

1)Er lutealfasen min for lang? Hva kan i så fall være grunnene til det? Vil det påvirke sjansen for å bli gravid?

2) Den gangen det gikk 21 dager, hva tror du var grunnen til det? Jeg tok graviditetstest, som var negativ. 

Et litt relatert spørsmål:

3) I en syklus fikk jeg eggløsningssprøyte. Nesten en uke etter var jeg inne til ultralyd hos en annen gynekolog, som da mente han så et egg. Først sa han cyste - men da jeg reagerte på begrepet, sa han så egg. Betyr det at jeg ikke hadde eggløsning likevel, til tross for sprøyten? Eller kan jeg ha hatt to egg, der det ene løsnet? 

 

 

Anonymkode: 2bb97...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kommer så mange spørsmål om eggløsningstester, så de er mer til forvirring enn til nytte. Det oppstår så mange spørsmål som vi gynekologer-selv etter beste evne- ikke kan besvare. Hvis din syklus er på 28-34 dager, så har du med stor sannsynlighet eggløsning hver måned.

1+2: Forlenget syklus kan bety en meget tidlig abort, det skjer kanskje i så mye som halvparten av påbegynte svangerskap.

3: Man ser ikke egg ved ultralyd, men den vannkappe som ligger omkring egget. Noen kvinner reagerer med engstelse ved å høre ordet cyste (som er veldig vanlig i en aktiv eggstokk) og legen sier derfor i stedet ‘eggsekk’. Det er mange egg som konkurrerer om å modnes til eggløsning, det er (som regel) bare ett som løsnes, de andre når ikke så langt, de tørker inn. Hvis du fikk menstruasjon etterpå, så var det eggløsning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Usikker på om du svarte på om det er ok å ha lutealfaser på 16-18 dager? Det er altså det jeg har hatt de siste månedene, oftest 18 dager. 

 

Anonymkode: 2bb97...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Mitt svar var at eggløsningstester reiser så mange spørsmål som vi ikke kan svare på, hvor gjerne vi enn ville. Det som er viktig er forholdene ca en uke etter eggløsning hvor et eventuelt befruktet egg skal feste seg i livmoren. Hvis det ikke har skjedd, så vil lutealfasen avsluttes, vanligvis etter 14 dager. Teoretisk sett skal det ikke bety noe om lutealfasen avsluttes senere, for det kan bare skje hvis det IKKE er graviditet. Er svaret tilstrekkelig for deg?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har fått stadfestet dato for flere av eggløsningebne ved ultralyd også, samt at det er tatt blodprøver. Eggløsningstester, blodprøver, ultralyd - til sammen er jeg og gynekologen enig om når eggløsning var. Og dermed vet jeg hvor lang lutealfasen har vært.

Jeg tolker svaret ditt dithen at det ikke gjør noe at lutealfasen min er en del lengre enn 14 dager.

Anonymkode: 2bb97...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: Jeg er klar over at eggløsningstester kan være forvirrende for mange, men vil ikke si det i mitt tilfelle, så det var i grunnen ikke det spørsmålet mitt gikk på. Gynekologens funn på skjermen og testene passer helt sammen.

Anonymkode: 2bb97...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

PS

'Man lærer så lenge man har pasienter' er et godt ordtak.

Jeg har nå sett litt på forskning, om det er skrevet noe om 'lang lutealfase' (mer enn 16 dager). Det var mye skrevet om dette innen veterinærmedisin. Kanskje fordi det forlenger mulighet for inseminasjon? Jeg fant bare en studie om mennesker. Det var i et større materiale vist at forekomsten av lang lutealfase var ca 1%, men det forekom -det jeg oppfattet- sporadisk, dvs ikke som et fast mønster.

Igjen, jeg kan ikke se at det skal bety noe for fruktbarheten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, håper du kan hjelpe da jeg føler gynekologen jeg har vært til var lite behjelpelig med spørsmål.

Jeg har veldig uregelmessig menstruasjon - de 10 siste syklusene mine har vart i alt fra 41-124 dager. Jeg noterer alt i en mens-app på telefonen, som ikke overraskende har problemer med å forutsi neste mens. Ofte synes jeg imidlertid den treffer på eggløsning, og jeg har sterke kroppslige symptomer hver gang da som styrker den mistanken. Men, mens kommer alltid mye senere enn den antatte eggløsningen. Kan jeg ha ekstremt lang lutealfase?

Må legge til at jeg ikke prøver bli gravid nå, men da jeg er 30 år tenker jeg tiden er inne snart, og er så redd for at det er noe galt med meg. Gynekologen min var veldig positiv, sa at jeg hadde flotte eggstokker, samt mange og fine eggposer, og uttrykte ingen tanker om at det kunne bli problemer med å bli gravid. Jeg er redd det bare er den ene eggstokken som fungerer, hyppigheten kan virke som om man hopper over én syklus.

Under mens blør jeg moderat én dag, så veldig lite i to, tre dager etter det - altså kort periode og lite blod. Blødde mere i tenårene, men har ikke oversikt over frekvensen på syklusene da. Kan dog ikke huske å noensinne ha ventet på mens, men som sagt, hadde liten oversikt da. Føler denne uregelmessigheten starta i 2012 med at mensen plutselig var bort i 6 måneder, for så å komme sporadisk tilbake.

Beklager langt spørsmål, håper du kan hjelpe.

Anonymkode: f4119...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ikke fortsette i en gammel tråd, hvis det ikke var du som startede tråden. Da må spørsmålet legges inn som en ny tråd. Ellers blir det forvirrende å holde oversikten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...