Gå til innhold

Estalis hormonplaster


Kristine1974

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk nylig anbefalt av deg å forsøke Estalis plaster mot overgangsplager. Kort forhistorie: Fjernet livmor og en eggstokk for 1,5 år siden pga endometriose. Etter operasjonen har formen ikke vært på topp, selv om endosmertene heldigvis er borte. Gjenværende eggstokk ser ikke ut til å virke slik den skal (den ble også operert på), for nylige prøver viser at jeg er i tidlig overgangsalder- jeg er 42 år. 

Har nå gått på Estalis i en mnd. og merker at hetetokter/frysninger og generell sykdomsfølelse er borte (takk og lov!). Energien og generell angstfølelse er også bedre. Tidligere skrev du til meg at det kan være lurt å måle nivået av estradiol med blodprøver, og at nivået for en på min alder skal være over 0,2 til 0,3 nmol/L. 

Jeg lurer på hvor lenge jeg må ha gått på Estalis før jeg kan ta blodprøve og måle om jeg ligger på riktig nivå? Dersom det skulle vise seg at jeg ligger under riktig nivå, hvordan skjer doseøkning med Estalis-går det an å feks gå på 1 og 1/2 plaster, dvs. dele det siste plasteret i to?

På pakningsvedlegget står det at man skal skifte plaster hver 3. eller 4. dag. Jeg har merket en tendens til at energinivået synker, jeg får mer hjertebank og antydning til hetetoker på dag 3. Jeg har derfor skiftet plasteret ut etter 2 1/2 dag. Er dette ok? Skulle gjerne skiftet det annenhver dag, men det har jeg ikke turt å gjøre. 

Som sagt så har jeg merket god bedring mht. en del plagsomme symtpomer, noe jeg er veldig takknemlig for. Jeg skulle likevel ha likt å prøve å øke dosen litt for å se om feks energinivået og angsten (som jeg ikke hadde før operasjon) kan bli enda bedre. Vil du anbefale det, eller tar det ennå noen uker/mnd. før resultatene av dosen jeg går på nå (vanlig dose, et plaster hver 2 1/2 dag) blir fullt synlige? Jeg "overlever" slik jeg har det nå, men når jeg ser at det har hjulpet såpass hittil, blir jeg ivrig etter å se om det går an å komme HELT i mål mht. plager. 

På forhånd tusen takk for svar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Effekten skal du bedømme ut fra om hetetoktene blir borte og evt at du får mer energi. Hvis du vil forsøke med høyere dose, skal du bruke to plastre om gangen i en periode (ikke skifte oftere). Hvis det ikke har hjulpet i løpet av en måned, så kan du gå tilbake til ett plaster om gangen. Du kan ikke forvente at angsten blir bedre med østrogenbehandling. Etter en måneds behandling kan du måle hormonnivået.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...