Gå til innhold

Smerter bekken og korsrygg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg vært flere ganger hos legen med dette, men han forstår ikke hva det er. Prøver derfor å spørre her! I over en måned har jeg hatt ganske sterke smerter i bekkenet, eller det som kjennes ut som eggstokkene - på begge sider. Jeg har også blødd mer eller mindre sammenhengende i en måned (har før dette ikke hatt blødning/mensen på 2,5 år, da jeg går på cerazette). I tillegg har jeg smerter i korsryggen. Har tidligere hatt noe lignende, da fant ikke gynekologen noenting, og både MR og ultralyd var fin - bortsett fra at jeg har noen cyster på eggstokkene. Har ikke fått beskjed om at dette er farlig. Smertene gikk den gang over av seg selv (etter flere måneder), men på det verste var det så ille at jeg omtrent ikke klarte stå oppreist på grunn av ryggsmertene, og måtte sykemeldes en uke. Denne gangen er det "fremsiden" som er verst, altså nederst i magen. Legen har målt CRP'en min og jeg har ikke betennelse i kroppen. Jeg er 25 år, og har også sjekket meg for kjønnssykdommer. Har blitt henvist til sykehuset, men ventetiden er på mange måneder, så jeg vurderer å bestille ny time hos privat gynekolog. Bare så synd å betale såpass mye, når de forrige gang ikke fant noenting som var galt. Smertene er av varierende styrke, men jeg kjenner det hele tiden og det er spesielt vondt å gå, trene og sitte. Gir symptomene mine deg noen som helst formening om hva dette kan være? 

På forhånd tusen takk!

Anonymkode: 3bd84...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke at dette tyder på noe gynekologisk, men kanskje heller noe i muskler eller ledd? Det er ikke vanlig at underlivssykdommer spesielt melder seg ved bevegelse og ved å sitte.

Ved smerter hos yngre kvinner bør man dog alltid tenke på tilstanden endometriose, en godartet sykdom hvor livmorslimhinnen er kommet ut i bukhulen og skaper en slags betennelsestilstand. Endometriose reagerer på kroppens hormoner. Men dine symptomer er ikke typiske. Det kunne forklares ved at du bruker Cerazette som påvirker ditt hormonsystem.

Forsøk med Ibux og paracet i ventetiden. Hør evt med poliklinikken om du kan få en time tidligere. Det kan bli aktuelt med laparoskopi (kikkhullsoperasjon) hvor man ser inn i bukhulen med en slags kikkert. Det er eneste måte til å påvise endometriose. Det er vel tvilsomt om en gynekolog i praksis kan komme nærmere en diagnose?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke at dette tyder på noe gynekologisk, men kanskje heller noe i muskler eller ledd? Det er ikke vanlig at underlivssykdommer spesielt melder seg ved bevegelse og ved å sitte.

Ved smerter hos yngre kvinner bør man dog alltid tenke på tilstanden endometriose, en godartet sykdom hvor livmorslimhinnen er kommet ut i bukhulen og skaper en slags betennelsestilstand. Endometriose reagerer på kroppens hormoner. Men dine symptomer er ikke typiske. Det kunne forklares ved at du bruker Cerazette som påvirker ditt hormonsystem.

Forsøk med Ibux og paracet i ventetiden. Hør evt med poliklinikken om du kan få en time tidligere. Det kan bli aktuelt med laparoskopi (kikkhullsoperasjon) hvor man ser inn i bukhulen med en slags kikkert. Det er eneste måte til å påvise endometriose. Det er vel tvilsomt om en gynekolog i praksis kan komme nærmere en diagnose?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...