Gå til innhold

Er rullings farligere enn ferdigrøyk?


Celine98

Anbefalte innlegg

Jeg har røyka i 6 år, og røyker ganske mye. Trives med det og har ingen planer om å slutte! Jeg røyker helst Rød Prince, men også Rød3 tobakk...

Noen av venninnene mine sier at det er farligere å røyke rullings, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, rulletobakk er mer skadelig: http://tidsskriftet.no/2001/11/fra-foreningen/mer-kreftrisiko-mindre-penger-ved-bruk-av-rulletobakk

Linken er ikke ny, jeg bare valgte akkurat denne fordi den går til et legetidsskrift.  Du finner den samme informasjonen flere andre steder også.

Men altså, det er ikke ufarlig å røyke sigaretter heller. 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ufarlig er det jo uansett ikke...! Men godt er det da! 😊

Syns rullings smaker godt, også er det jo billigere! Men så er det enklere med ferdigrøyk da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2017 den 19.41, Celine98 skrev:

Jeg har røyka i 6 år, og røyker ganske mye. Trives med det og har ingen planer om å slutte! Jeg røyker helst Rød Prince, men også Rød3 tobakk...

Noen av venninnene mine sier at det er farligere å røyke rullings, stemmer det?

Jeg røyket rullings fast i mange år og hadde en ekstrem stygg hoste. Det siste året jeg røyket fast så gikk jeg over til sigaretter og merket en betydelig bedring på hosten.  Etter en uke uten røyk var hosten så og si borte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg røyket rullings fast i mange år og hadde en ekstrem stygg hoste. Det siste året jeg røyket fast så gikk jeg over til sigaretter og merket en betydelig bedring på hosten.  Etter en uke uten røyk var hosten så og si borte :)

 

Hoste av røyk får man vel uansett... Men jeg føler at jeg får mer hoste av ferdigrøyk... Men det kan jo hende at det er fordi jeg røyker mer når jeg ikke må rulle...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Ja, rullings er verst. Jeg sluttet å røyke for åtte år siden (mener ikke drive propaganda), men det skyldtes mye at kroppen protesterte på det. Jeg likte og best rullings, og jeg rullet de tynne for å spare penger... Etter å ha røyka i 16-17 år, begynte jeg å hovne opp i luftveiene så snart jeg tok meg noen rullingstrekk. Legen min sa jeg burde røyke filtersigaretter hvis jeg først skulle røyke... Det går an å få (gjorde det i alle fall) å få løse filter til rullings, men jeg vet ikke hvordan det er nå - om du kanskje må over grensa.

Et alternativ er jo e-sig med tobakksmak. Nikotin må man bestille fra det store utland eller kjøpe på svneskegrensa, man sparer lungene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye juks og fanteri i tobakksindustrien.

Man kan stille spørsmålstegn rundt hvor bra filteret på sigaretter egentlig er til å fjerne skadelige stoffer. Under produkttester "røykes" sigarettene maskinelt, og det spekuleres i hvorvidt det trekkes inn mer luft enn røyk ved disse testene og at resultatene ikke er sammenlignbare med reell røyking.

Ferdige sigaretter inneholder ofte mer parfyme og tilsetningsstoffer enn rullings. Men en ting jeg tror ganske bestemt, er at rullings 1) inneholder mer karbonmonoksid enn ferdige sigaretter, fordi de ikke brenner like godt, og 2) man får i seg mer røyk med rullings, av samme grunn.

Uansett er min personlige mening at der jeg misliker tobakksprodukter generelt, så finnes det ikke noe eklere enn rullings og bakesnus (ja, jeg plasserer disse to litt i samme kategori). Jeg sluttet å røyke for mange år siden og jeg må oppriktig si at livet er langt bedre uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er mye juks og fanteri i tobakksindustrien.

Man kan stille spørsmålstegn rundt hvor bra filteret på sigaretter egentlig er til å fjerne skadelige stoffer. Under produkttester "røykes" sigarettene maskinelt, og det spekuleres i hvorvidt det trekkes inn mer luft enn røyk ved disse testene og at resultatene ikke er sammenlignbare med reell røyking.

Ferdige sigaretter inneholder ofte mer parfyme og tilsetningsstoffer enn rullings. Men en ting jeg tror ganske bestemt, er at rullings 1) inneholder mer karbonmonoksid enn ferdige sigaretter, fordi de ikke brenner like godt, og 2) man får i seg mer røyk med rullings, av samme grunn.

Uansett er min personlige mening at der jeg misliker tobakksprodukter generelt, så finnes det ikke noe eklere enn rullings og bakesnus (ja, jeg plasserer disse to litt i samme kategori). Jeg sluttet å røyke for mange år siden og jeg må oppriktig si at livet er langt bedre uten.

Støtter de 100%. Som lungesykepleier er det best å ikke si noe innpå denne tråen . :)

Anonymkode: cbb43...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.3.2017 den 23.35, FjellOgDalar skrev:

Et alternativ er jo e-sig med tobakksmak. Nikotin må man bestille fra det store utland eller kjøpe på svneskegrensa, man sparer lungene :)

Jeg har e-sig med nikotin (18mg), men ikke for å slutte å røyke! Bruker den bare når jeg er steder jeg ikke kan røyke! Syns ikke det er i nærheten så godt som ordentlig røyk! Men det og snus hjelper på røyksuget for en periode... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...