Gå til innhold

Nyrene - kreatinin-nivå.


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg fikk sms svar fra legen i dag, og at kreatinin/nyrene var litt høyt - 122. Jeg finner på nettet : Normalverdier
Voksne menn  70 - 125 mmol/l.  Da ligger jeg innen normalområdet, selv om det er i ytterkant.  Hva vil det si å ha en høy verdi, og en for lav verdi ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, merterje skrev:
Jeg fikk sms svar fra legen i dag, og at kreatinin/nyrene var litt høyt - 122. Jeg finner på nettet : Normalverdier
Voksne menn  70 - 125 mmol/l.  Da ligger jeg innen normalområdet, selv om det er i ytterkant.  Hva vil det si å ha en høy verdi, og en for lav verdi ?

Ved for høye nivåer av kreatinin vil man ha redusert nyrefunksjon. Ved meget høy kan man få nyresvikt og i værste fall dø, men dette er ikke vanlig i Norge.

Anonymkode: d0e6a...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎03‎.‎2017 den 18.01, merterje skrev:
Jeg fikk sms svar fra legen i dag, og at kreatinin/nyrene var litt høyt - 122. Jeg finner på nettet : Normalverdier
Voksne menn  70 - 125 mmol/l.  Da ligger jeg innen normalområdet, selv om det er i ytterkant.  Hva vil det si å ha en høy verdi, og en for lav verdi ?

Fürst oppgir 105 som øvre grense for menn, så antar at fastlegen din forholder seg til et laboratorium som oppgir andre referanseverdier enn du har funnet på nettet. Med en såpass liten økning i forhold til normalområdet, vil jeg anta at legen din i første omgang bare velger å ta nye prøver om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg fikk en måling på 92 for en mnd siden ca. (øvre ref. for kvinner er 90), så det er jo ikke veldig forhøyet. Tilrådning fra lege via e-kommunikasjon var å få i seg tilstrekkelig væske (1,5-2l), men jeg regner med hun vil gå dette videre i sømmene når jeg har time hos henne om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...