Gå til innhold

Er det sopp eller noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er en 25 år gammel jente. I omtrent en måned nå har jeg hatt ubehag i underlivet. Det startet med en pressede følelse ytterst i skjeden og utviklet seg til svie og litt kløe på kjønnsleppene og en tykk hvit utflod (ved bruk av stramme bukser). Jeg tenkte at dette måtte være sopp og startet behandling med canesten krem, som jeg hadde liggende.  Det har hjulpet tidligere når jeg har hatt liknende symptomer. Kremen hjalp de to - tre første dagene, men så ble det bare verre. Det føltes som det var sandpapir der nede og en intens svie. 

Tenkte jeg burde oppsøke en lege, men har ikke fastlegen min i nærheten (studerer og ønsker ikke bytte bort fastlegen min i hjembyen) og helsestasjonen hadde ikke åpent. Dermed gikk jeg på apoteket og prater med en farmasøyt. Hun anbefalte meg Diflucan 150mg. Jeg synes det er svært ubehagelig med stikkpiller og liknende. Dette hjalp, men etter mensen kom symptomene tilbake. 

Det gikk noen dagen før jeg kom meg til helsestasjonen og fikk en legetime. Legen jeg møtte virket distrahert og det første hun sier er at jeg må ta en celleprøve. Vi prater litt om problemet mitt, men fikk ikke fortalt hele historie. Hun begynner å undersøke meg og ser at det er noe som er sårt og kommenterer dette veldig raskt. Fordi det var så sårt gjorde det for vont til å gjennomføre undersøkelsen. Hun sa jeg skulle få noe å smøre på for å gjøre det beder. Jeg fikk Daktacort krem og en ny Diflucan. (Jeg fikk ikke sakt at jeg allerede hadde prøvd diflucan). 

Da jeg kom hjem smurte jeg på et tynt lag med Daktacort. Dette resulterte i svie og sandpapir følelse. Det ser også ut som om det er noe utslett på kjønnsleppene som ble verre (vet ikke om det er utslett). Skal det være slik? 

Jeg er ganske i tvil om hva jeg skal gjøre. Skal jeg fortsette å bruke kremen? Eller burde jeg få time hos fastlegen min eller en gynekolog?  

Har ikke turt å ta diflucan pillen enda. Kan det være farlig å ta en til når jeg tok den forrige 07. februar? Er litt skeptisk til legemidler med så mange bivirkninger. 

Håper du kan hjelpe meg. Takk 

Anonymkode: fa968...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er  dessverre ikke mulig å stille diagnose ‘på nettet’ uten å undersøke deg.

Kløe og hvitt tykt utflod (som cottage cheese) er typisk ved sopp. Legen har gitt deg Daktacort som er kombinasjon av soppmiddel og kortison (som kan hjelpe mot eksemtendens etter infeksjon). Helt OK å ta Diflucan igjen.

Hvis det ikke har hjulpet i løpet av en uke, må du ha ny kontroll.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...