Gå til innhold

Stress med så mange meninger!


morsan

Anbefalte innlegg

Det er veldig hyggelig å skulle gifte seg og mange av planene og forberedelsene er hyggelige å gjøre og tenke på sammen med min kjære. Men jeg blir litt sliten og stressa av alle (ubedte) innspill fra folk! Det blir jo fort til at folk spør generelle spørsmål om planene osv, men så kommer det så mye "ekstra". Som fx at de mener man burde ha dekor langt utover det vi hadde tenkt, "viktigheten" av live-musikk på festen (vi har tenkt dj), og for ikke å snakke om alle kommentarer vedrørende brudens klær og hår og jegvetikkehva. 

Som at man bør ha full sminking av profesjonell fordi det varer bedre hele kvelden, er bedre mtp fotografering osv. Viktig å kjøre full brudepakke og også neglestæsjing i forkant osv osv. (Jeg hadde tenkt å gå til frisør bare for styling (ikke oppsetting, ikke slør eller annen hodepynt) og så hjem og kle og sminke meg selv, uten fullt av folk rundt meg som prater til meg. Slik jeg gjorde til første bryllup. Roligere og bedre!) Men er det skikkelig dumt? Sist var jeg jo i det minste ung! Jeg kommer garantert til å grine - er proff sminking da bedre eller bortkastet? Bedre å ha med seg oppfriskningssminke? Jeg vil heller ikke se så veldig annerledes ut enn jeg gjør ellers  - vil bare se ut som meg selv på en god dag :) så derfor frister ikke proffsminking helt...

Eller kommentarer om at det er normalt å tilbringe hele dagen med forlover - mht brudepynting og dra inn sammen m henne. Er det det?? Gjorde ikke det forrige gang... dro inn sammen m moren min og møtte forlover på vigselssted. Denne gang tenkte jeg å dra sammen med brudgommen. Vi skal IKKE ha noen overlevering av brud, men komme inn sammen. Blir forlovere skuffet over å bare møte oss der?? Puh! Jeg kjenner stress ved tanken på å måtte ha folk rundt meg - at jeg må forholde meg til deres kommentarer hele tiden fremfor å være i egne tanker. Brudekjolen er ikke i boks ennå, men kan ikke tenke meg at jeg ender opp med en kjole som krever påkledningshjelp. Iallfall ikke utover å dra opp glidelås el lign som brudgommen kan gjøre. 

Og selvfølgelig ørten kommentarer og sikkert velmente råd om hva jeg burde/kunne gjøre mht hår, kjole, transport etc etc. Og hvilket "statement" brudebuketten bør være... jøje meg! Jeg som hadde vurdert enten ingen bukett eller bare en liten, enkel bukett - nærmest som en brudepikebukett. 

Tenker folk ut fra slik bryllup ofte er for de unge førstegangsbrudene? Vi har begge lange ekteskap bak oss og vil ha en en stilfull seremoni og etterpå en hyggelig og artig fest med familie og venner, god mat og drikke, men nokså uformell ramme. 

Det er uaktuelt med bl a brudeoverlevering, grandios brudekjole med slør og slep, hesteskobord og firetimers stiv middag, bruke masse krefter og penger på fancy brudetransport etc. Men vi bruker mange penger på god mat og drikke for mange personer fremfor 1/2-parten så mange gjester men mer tradisjonelt (og stivt?) - been there, done that. 

Nesten så jeg lurer på om løsningen er å si "ingen kommentar" når folk spør om bryllupet. Men det virker jo litt strengt. Skulle iallfall ønske at folk bare kan høre på svaret herfra når jeg/vi forteller om planene uten å komme med ubedte forslag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, morsan skrev:

Eller kommentarer om at det er normalt å tilbringe hele dagen med forlover

Fortell forloverne om planene, og hvis de synes det er greit, så følger dere dem (altså planene).  Det er sikkert massevis av "normale" varianter. 

19 minutter siden, morsan skrev:

Viktig å kjøre full brudepakke og også neglestæsjing i forkant

Herlighet, hvem bryr seg om du gjør noe med neglene?!  Sminkeråd har jeg ikke, det kom sikkert som en bombe. 

19 minutter siden, morsan skrev:

Og hvilket "statement" brudebuketten bør være...

Så lenge brudebuketten passer sånn omtrent til kjolen (i fargene), går det nok helt greit.  Jeg snakket ikke med min, den var hvit.  Jeg hadde turkisfarget kjole.  

Da vi giftet oss, kjørte vi konsekvent etter prinsippet "vi betaler, så vi bestemmer" ;)  Anbefales!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Da vi giftet oss, kjørte vi konsekvent etter prinsippet "vi betaler, så vi bestemmer" ;)  Anbefales!

 

Herlig. :D og sant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Blir helt matt jeg!

Ante ikke at så mange vil legge seg opp i hvordan bryllupet skal være! Det ville ikke ramlet meg inn (men så er jeg ikke særlig opptatt av verken pynt, interiør, sminke eller mote...).

Trenger du å fortelle så mye da? Er ikke det noe av stasen når en kommer som gjest i bryllup, at en gleder seg til hvordan brudeparet ser ut og hvordan lokalet er pyntet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Luksusproblemer.

Anonymkode: e53b4...6b1

You don't say??! :o

i likhet med de fleste problemene vi har her på bjerget. ;) Med mindre DOL skal være begrenset til uhelbredelig kreft og situasjonen i Syria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Skjønte forresten ikke hva du mente med hva slags statement type bukett skulle gi?

Er det ikke smak og behag på farger og fasong som er poenget da?

*grønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, morsan skrev:

 

Som at man bør ha full sminking av profesjonell fordi det varer bedre hele kvelden, er bedre mtp fotografering osv. Viktig å kjøre full brudepakke og også neglestæsjing i forkant osv osv. (Jeg hadde tenkt å gå til frisør bare for styling (ikke oppsetting, ikke slør eller annen hodepynt) og så hjem og kle og sminke meg selv, uten fullt av folk rundt meg som prater til meg. Slik jeg gjorde til første bryllup. Roligere og bedre!) Men er det skikkelig dumt? Sist var jeg jo i det minste ung! Jeg kommer garantert til å grine - er proff sminking da bedre eller bortkastet? Bedre å ha med seg oppfriskningssminke? Jeg vil heller ikke se så veldig annerledes ut enn jeg gjør ellers  - vil bare se ut som meg selv på en god dag :) så derfor frister ikke proffsminking helt...

 

Jeg synes det var behagelig og greitt å bli sminket av profesjonell den dagen, rett og slett mindre stress å ikke skulle forsøke å få det perfekt selv. Jeg ga også beskjed om at jeg på ingen måte ønsket å se særlig sminket ut. Min frisør (som jeg hadde gått til en tid) fikk en bekjent til å komme til salongen og sminke meg i forbindelse med at jeg var der for å få satt opp håret. Jeg synes det var veldig deilig å få ordnet begge deler der, så dro jeg bare hjem og kledde meg etterpå.

 

 

43 minutter siden, morsan skrev:

 

Eller kommentarer om at det er normalt å tilbringe hele dagen med forlover - mht brudepynting og dra inn sammen m henne. Er det det?? Gjorde ikke det forrige gang... dro inn sammen m moren min og møtte forlover på vigselssted. Denne gang tenkte jeg å dra sammen med brudgommen. Vi skal IKKE ha noen overlevering av brud, men komme inn sammen. Blir forlovere skuffet over å bare møte oss der?? Puh! Jeg kjenner stress ved tanken på å måtte ha folk rundt meg - at jeg må forholde meg til deres kommentarer hele tiden fremfor å være i egne tanker. Brudekjolen er ikke i boks ennå, men kan ikke tenke meg at jeg ender opp med en kjole som krever påkledningshjelp. Iallfall ikke utover å dra opp glidelås el lign som brudgommen kan gjøre. 

Har ikke hørt at det er vanlig å tilbringe hele dag med forlover, tror praksis her varierer veldig.

Jeg har imidlertid sans for at brudgom ikke skal få se deg ferdig pyntet og sminket før seremonien, og kjolen bør han heller ikke ha sett før.  Akkurat der er jeg litt tradisjonell :).

 

43 minutter siden, morsan skrev:

 

Og selvfølgelig ørten kommentarer og sikkert velmente råd om hva jeg burde/kunne gjøre mht hår, kjole, transport etc etc. Og hvilket "statement" brudebuketten bør være... jøje meg! Jeg som hadde vurdert enten ingen bukett eller bare en liten, enkel bukett - nærmest som en brudepikebukett. 

Tenker folk ut fra slik bryllup ofte er for de unge førstegangsbrudene? Vi har begge lange ekteskap bak oss og vil ha en en stilfull seremoni og etterpå en hyggelig og artig fest med familie og venner, god mat og drikke, men nokså uformell ramme. 

Det er uaktuelt med bl a brudeoverlevering, grandios brudekjole med slør og slep, hesteskobord og firetimers stiv middag, bruke masse krefter og penger på fancy brudetransport etc. Men vi bruker mange penger på god mat og drikke for mange personer fremfor 1/2-parten så mange gjester men mer tradisjonelt (og stivt?) - been there, done that. 

Nesten så jeg lurer på om løsningen er å si "ingen kommentar" når folk spør om bryllupet. Men det virker jo litt strengt. Skulle iallfall ønske at folk bare kan høre på svaret herfra når jeg/vi forteller om planene uten å komme med ubedte forslag! 

Ja, synes du bare skal (forsøke å) heve deg over kommentarene.  Husker at jeg fra min egen planlegging fulgte litt med i ulike fora på nett, og fant ut at det virkelig ikke finnes grenser for hvor mye tid man kan benytte på planlegging og hvilke detaljer man skal tenke på og som skal "matche" (invitasjoner, bordkort, servietter, lys, blomster, bordplasseringskart, sanghefter, takkekort og jeg vet ikke hva). Det er vel så hyggelig og mer personlig om det ikke er "full match" på alt, synes jeg.

 

Gled deg med planleggingen i egen regi, du! Lykke til! :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Blir helt matt jeg!

Ante ikke at så mange vil legge seg opp i hvordan bryllupet skal være! Det ville ikke ramlet meg inn (men så er jeg ikke særlig opptatt av verken pynt, interiør, sminke eller mote...).

Trenger du å fortelle så mye da? Er ikke det noe av stasen når en kommer som gjest i bryllup, at en gleder seg til hvordan brudeparet ser ut og hvordan lokalet er pyntet?

Ja enig med deg. Jeg sier jo ikke så mye, men når de fx spør hva jeg har tenkt mht hår og jeg svarer "ikkeno slør, bare frisering", og så følges det opp med: "men du skal vel ha brudesminking?" Jeg: nei, tenkte å dra hjem og gjøre det selv. Svar: "men har du tenkt på at... jeg ville anbefale... fordi blablabla... viktig at du slik&sånn..." Det er helt sikkert velment, men stressende å få høre om ting man "MÅ" gjøre og som vi verken har på to do-listen eller i budsjettet, og det er fort gjort å betvile egne valg. Ikke på sikt, men akkurat der og da når folk legger ut. 

i forhold til de unge brudene som planlegger bryllup over ett år i forveien er vi jo ekstremt laid back... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

1. Jeg synes det var behagelig og greitt å bli sminket av profesjonell den dagen, rett og slett mindre stress å ikke skulle forsøke å få det perfekt selv. Jeg ga også beskjed om at jeg på ingen måte ønsket å se særlig sminket ut. Min frisør (som jeg hadde gått til en tid) fikk en bekjent til å komme til salongen og sminke meg i forbindelse med at jeg var der for å få satt opp håret. Jeg synes det var veldig deilig å få ordnet begge deler der, så dro jeg bare hjem og kledde meg etterpå.

 

 

2. Har ikke hørt at det er vanlig å tilbringe hele dag med forlover, tror praksis her varierer veldig.

Jeg har imidlertid sans for at brudgom ikke skal få se deg ferdig pyntet og sminket før seremonien, og kjolen bør han heller ikke ha sett før.  Akkurat der er jeg litt tradisjonell :).

 

3. Ja, synes du bare skal (forsøke å) heve deg over kommentarene.  Husker at jeg fra min egen planlegging fulgte litt med i ulike fora på nett, og fanut at det virkelig ikke finnes grenser for hvor mye tid man kan benytte på planlegging og hvilke detaljer man skal tenke på og som skal "matche" (invitasjoner, bordkort, servietter, lys, blomster, bordplasseringskart, sanghefter, takkekort og jeg vet ikke hva). Det er vel så hyggelig og mer personlig om det ikke er "full match" på alt, synes jeg.

 

Gled deg med planleggingen i egen regi, du! Lykke til! :)

Jeg får ikke til å splitte opp kommentarene (mobil) så jeg nummererte. :) 

 

1. Ser poenget, så kan jo hende jeg ombestemmer meg, men blir overhodet ikke stressa over tanken på å gjøre det selv. 

2. Dette med den "hemmelige bruden" kjørte vi fullt ut første gang. ;) Been there... Men nå skal vi komme inn sammen, og vi skal oppholde oss på et tilstøtende rom først. Jeg diskuterer også kjole med han og vurderer å ta han med i butikker. Selv om jeg var ultratradisjonell første gang, og syntes det var viktig, føles det helt annerledes nå. Alt det føles å være i samme kategori som at bruden overleveres, samt å skulle ha gedigen kjole med slep og slør. Hvilket jeg absolutt ikke skal ha - denne gangen. :) 

3. Enig! Og tusen takk! <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, påskelilje skrev:

Skjønte forresten ikke hva du mente med hva slags statement type bukett skulle gi?

Er det ikke smak og behag på farger og fasong som er poenget da?

*grønn*

Jeg antar det ble ment å få fram at brudebuketten bør være veloverveid for å komplettere kjole, hår, sminke, personlighet, lokalene osv osv. 

Blant mulighetene jeg har sett for meg er faktisk noe ala dette: 

https://www.mestergronn.no/blomster/romantisk-brudepikebukett-med-slor/

rett og slett fordi jeg ikke ønsker at brudebuketten skal være sånn i fokus. Heller enn å bruke masse tid og tanker (og penger...) så kutter jeg ut. 

Men jeg får se når kjolen er i havn. Ser for meg en enkel knelang kjole, men hvem vet hva jeg finner. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:

Linken virket ikke.

Den enkle hvite var nydelig :-)

Takk - enkelt og greit. :) Linken var til en ala denne, bare hvit. (Men trenger ikke være hvit) 

https://www.google.no/search?q=wedding+bouquet+carnations&client=safari&hl=nb-no&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiO6eWcncLSAhUBvSwKHadIDngQ_AUIBygB&biw=375&bih=559#imgrc=1mCZQ2_ZtYCUeM:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Keep it simple. Det kan du svare. Dere skal ikke ha noe gigabryllup.

Det eneste velmenende rådet jeg ville gitt var at dere må anskaffe nok prosecco. Da trenger dere ikke så mye annet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj, jeg ville også blitt stressa!  Men prøv å behandle rådene som nettopp det.  De som kommer med dem synes antakelig bare det er så koselig å snakke med deg om bryllupet, og vil gjerne hjelpe. 

Du trenger egentlig ikke forholde deg til rådene på annen måte enn å nikke litt høflig, "Ah, ja det var et godt tips". Men du vet selv hva du ønsker, og holder deg til det.

Jeg tror dagen deres blir kjempefin, og ønsker deg all mulig lykke til med planlegging og gjennomføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mariaflyfly skrev:

Keep it simple. Det kan du svare. Dere skal ikke ha noe gigabryllup.

Det eneste velmenende rådet jeg ville gitt var at dere må anskaffe nok prosecco. Da trenger dere ikke så mye annet. :D

Bli vel litt "giga" mht antall gjester, men ikke mht alt det andre. :) Og det blir nok drikke B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kalevaala skrev:

 Ojoj, jeg ville også blitt stressa!  Men prøv å behandle rådene som nettopp det.  De som kommer med dem synes antakelig bare det er så koselig å snakke med deg om bryllupet, og vil gjerne hjelpe. 

Du trenger egentlig ikke forholde deg til rådene på annen måte enn å nikke litt høflig, "Ah, ja det var et godt tips". Men du vet selv hva du ønsker, og holder deg til det.

Jeg tror dagen deres blir kjempefin, og ønsker deg all mulig lykke til med planlegging og gjennomføring. 

Tusen takk - godt råd å prøve å ta innspillene i beste mening. :) Og jeg tror jo ikke annet heller. Men vanskelig å la være å tenke over det som kommer opp. Tror jeg må tenke ut avledningsmanøver. :D "oi! Hva er det du har i håret?? Er det en edderkopp?" Osv. 

Nok en gang takk for hyggelige ønsker. :-* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor tjaste og maste voldsomt da jeg skulle gifte meg og til slutt utbrøt den ene søstra mi:"Hvis det er så viktig for deg med dette bryllupet så kan du vel gifte deg selv!?" *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Min mor tjaste og maste voldsomt da jeg skulle gifte meg og til slutt utbrøt den ene søstra mi:"Hvis det er så viktig for deg med dette bryllupet så kan du vel gifte deg selv!?" *hehe*

Fnis!! Heldigvis ingen innblandende mødre, verken første gang eller nå. Dvs min mor mente forrige gang at jeg ikke kunne komme inn alene, så jeg brukte fars bror som "overgiver" i fars sted. (Faren min er død). Og hun var sterk pådriver for at brudevalsen skulle være "trønderbrura"! Hohoho! Hun fikk ønsket sitt. Men "hjemmet blir tomt når du drar" passet ikke så innmari bra dengangen heller. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...