Gå til innhold

Smerter, uregelmessige blødninger og illeluktende utflod


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en 22 år gammel dame, som har hatt et problem i rundt 2 år. Etter sex/orgasme får jeg uutholdelige smerter nederst i magen, midt på, i livmor-området. Dette forekommer uansett om det er penetrering eller ikke. Våkner også opp om natten med kraftige smerter. Det har vært tilfeller med oppkast, men det tror jeg er en reaksjon på smertene.

I forbindelse med smertene kommer det ofte små blødninger også, uansett om det er tid for menstruasjon eller ikke. Det varierer mellom friskt, rødt blod og mørkere, gammelt blod.

Har i tillegg i flere år slitt med illeluktende utflod. Det kan veksle mellom å være litt blodig eller gult og blankt.

Dette har jeg tatt opp med to forskjellige leger. Den ene mente at det kunne være endometriose, men tok ikke noe videre utredning av det. Den andre tok en gynekologisk undersøkelse, og mente det kunne være bakteriell vaginose. Dette ble jeg behandlet for, men det har dessverre ikke blitt noe bedre.

Som tilleggsopplysninger kan jeg nevne at jeg bruker yasmin som prevensjon og har brukt det i 8 år. Min samboer har fått påvist HPV (i form av kjønnsvorter).

Har du noen råd? Dette ødelegger både for meg og min partner, og jeg er nødt til å komme til bunns i dette! På forhånd takk!

Anonymkode: a3737...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver kan være endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).  

Forsøk ‘behandling’ med å ta p-pillen uten pause. Det er første behandling man forsøker ved endometriose.

Bakteriell vaginose kommer ofte tilbake, så hør med legen om ny kur, få evt ekstra krem eller tabletter så du kan ta det i oppløpet om det igjen skulle komme tilbake.

Blodig utflod krever alltid nærmere undersøkelse av livmorhalsen for å utelukke infeksjoner eller vevsforandringer, f.eks. ektopi (kjertelvev på livmorhalsen).

Så mye som 80% av alle har hatt HPV infeksjon uten å ha hatt symptomer, noen får vorter, de fleste ingen symptomer. Har du overveiet å vaksinere deg mot HPV?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Når det gjelder p-pillen, bruker jeg den uten pause (noe jeg glemte å nevne) på grunn av kraftige menssmerter. Kan det likevel være endometriose, i og med at jeg på en måte bruker behandlingen fra før av?

Glemte å nevne at i forbindelse med disse smertene kjennes det også på hoftene og spesielt i korsryggen.

Holder på med vaksinering mot HPV :)

Anonymkode: a3737...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Fint at du bruker p-pillen uten pause. Du sier ikke hvor lenge du har gjort det, men det første året spesielt er det gjerne en del småblødninger. Ved større blødninger anbefales å holde tre dagers pause og så fortsette.

Hoftesmerter er ikke vanlig ved endometriose, så andre (ikke-gynekologiske) forhold bør utredes.

Fint med vaksinering.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...