Gå til innhold

Guttenes problemer drukner i kvinnekampen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag er det kvinnedagen, og det er mange viktige saker løftes frem (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alle saker).

Men hva skjer egentlig med våre gutter? Hva gjøres? Det ropes nå et varsku om at problemene og utfordingene våre gutter står overfor, drukner i kjønnskamp og kvinnekamp.

for eksempel er selvmordsraten blant unge menn 4-5 ganger høyere enn for kvinner, lagt flere faller utenfor skole, utdanning og arbeid, langt flere blir ensomme og psykisk syke, men dette er det ingen som bryr seg om.

Anonymkode: c32eb...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ropes nå et varsku om at problemene og utfordringene våre gutter står overfor, drukner i kjønnskamp og kvinnekamp.

Det er mange problemer som gjerne kunne fått mer oppmerksomhet.  Det er ikke nødvendigvis kvinnekampens skyld at ikke problemområdene der flest gutter er rammet, ikke står øverst på alle lister hele tiden.  Det ene utelukker ikke det andre.

Det er fortsatt mange menn med makt her i landet, det er ingen som hindrer noen i å rette fokus på gutters problemer og komme med forslag til tiltak.  Unge menn har mødre som helt sikkert vil støtte dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Enig med laban. Jeg synes folk er litt for flinke til å påstå at "ingen snakker om (ditt og datt)", selv om man snakker om det hele tiden. 

Det gjelder begge sider av debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, laban skrev:

Det er ikke nødvendigvis kvinnekampens skyld at ikke problemområdene der flest gutter er rammet, ikke står øverst på alle lister hele tiden.

Irriterende dobbel nektelse, typisk når man skriver litt fort :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det kvinnedagen, og det er mange viktige saker løftes frem (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alle saker).

Men hva skjer egentlig med våre gutter? Hva gjøres? Det ropes nå et varsku om at problemene og utfordingene våre gutter står overfor, drukner i kjønnskamp og kvinnekamp.

for eksempel er selvmordsraten blant unge menn 4-5 ganger høyere enn for kvinner, lagt flere faller utenfor skole, utdanning og arbeid, langt flere blir ensomme og psykisk syke, men dette er det ingen som bryr seg om.

Anonymkode: c32eb...cc6

Det er lov å ha to tanker i hodet på en gang. Akkurat 8. mars er det først og fremst kvinner i fokus.

 

Forøvrig er jeg ikke uenig med deg. Jeg tenker også på at skolen i stor grad er tilpasset jenter, og kvinnelige egenskaper favoriseres på mange måter. Dette gjør at jentene i enda større grad rykker fra i skoleløpet. Likevel ser man at menn ofte i større grad lykkes i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uffda, ikke vær så misogyn da.

Anonymkode: fda82...f52

Ikke spytt på de som ligger nede.

Anonymkode: c32eb...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, laban skrev:

Det er mange problemer som gjerne kunne fått mer oppmerksomhet.  Det er ikke nødvendigvis kvinnekampens skyld at ikke problemområdene der flest gutter er rammet, ikke står øverst på alle lister hele tiden.  Det ene utelukker ikke det andre.

Det er fortsatt mange menn med makt her i landet, det er ingen som hindrer noen i å rette fokus på gutters problemer og komme med forslag til tiltak.  Unge menn har mødre som helt sikkert vil støtte dem. 

 

Tjener de som har likt arbeid mindre grunnet kjønn? Er det slik at en en mannlig lærer mer enn en kvinnelig lærer? Tjener en mannlig brannmann mer enn kvinnelig brannmann? Tjener en mannlig maler mer enn kvinnelig maler? 

*95% av de som dør på arbeidsplasser - er menn. 

*Det er bare kvinner som kan skrike ut at de hater menn, da gjerne alle menn - uten at det får følger og konsekvenser. 

*Kvinner er det kjønn som slipper unna mest mulig urett. Ikke bare slår de egne barn langt mer enn mannen, ikke bare slår kvinner mannen langt mer enn menn slår kvinner. 

*I dagens Norge slipper kvinner unna med lavere straff enn menn - selv om forbrytelsen er den samme. 

*90 % av pedagogene i barnehager og 80 % i skoler er kvinner. 

*Det er dobbelt så mange kvinnelige som mannlige studenter i statlig høyere utdanning- Kvinner er i flertall i 48 studieprogram, menn i 8. Likevel er det 130 ulike stimuleringstiltak for å øke kvinneandelen på de få mannsdominerte studieretningene, mot bare 5 stimuleringstiltak for menn på de mange kvinnedominerte studieretningene.I Koordineringsgruppen for Likestilling ved UiO sitter 11 kvinner og 4 menn: 73 % kvinner og 27 % menn. 

*Kvinner kan få kjønnspoeng for en lang rekke studier - men menn må fratas tilleggspoeng til de to eneste studiene de kan få det til, mener statsrådene Solveig Horne og Torbjørn Røe Isaksen. 

*Det er forbudt å omskjære jenters kjønnsorganer, men ikke gutters,som blir utført på statlige sykehus Flere menn dør av prostatakreft enn det dør kvinner av brystkreft. Likevel er systematisk screening innført for kvinner. 

*7 av 8 politiske partier har opprettet egne formelle  kvinnenettverk i partiet for å lede/føre tilsyn med partiets kvinne og likestillings politikk. Kvinnedominansen i  i Barne - og likestillings -departementet er på ca. 73 %. Kvinnedominansen i LDO er på ca. 70%. Det er marginalt bedre enn i BO. Likestillingsombuds -embetet har bare vært besatt av kvinner. 

*Tre ganger så mange unge menn som kvinner tar sine egne liv. Myndighetene har større fokus på anoreksi og selvskading blant unge kvinner. Menn har 4 års kortere gjennomsnittlig levetid enn kvinner. Likevel er kvinners helse hovedfokus i norsk helsepolitikk. 

Anonymkode: f5f6a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tjener de som har likt arbeid mindre grunnet kjønn? Er det slik at en en mannlig lærer mer enn en kvinnelig lærer? Tjener en mannlig brannmann mer enn kvinnelig brannmann? Tjener en mannlig maler mer enn kvinnelig maler? 

*95% av de som dør på arbeidsplasser - er menn. 

*Det er bare kvinner som kan skrike ut at de hater menn, da gjerne alle menn - uten at det får følger og konsekvenser. 

*Kvinner er det kjønn som slipper unna mest mulig urett. Ikke bare slår de egne barn langt mer enn mannen, ikke bare slår kvinner mannen langt mer enn menn slår kvinner. 

*I dagens Norge slipper kvinner unna med lavere straff enn menn - selv om forbrytelsen er den samme. 

*90 % av pedagogene i barnehager og 80 % i skoler er kvinner. 

*Det er dobbelt så mange kvinnelige som mannlige studenter i statlig høyere utdanning- Kvinner er i flertall i 48 studieprogram, menn i 8. Likevel er det 130 ulike stimuleringstiltak for å øke kvinneandelen på de få mannsdominerte studieretningene, mot bare 5 stimuleringstiltak for menn på de mange kvinnedominerte studieretningene.I Koordineringsgruppen for Likestilling ved UiO sitter 11 kvinner og 4 menn: 73 % kvinner og 27 % menn. 

*Kvinner kan få kjønnspoeng for en lang rekke studier - men menn må fratas tilleggspoeng til de to eneste studiene de kan få det til, mener statsrådene Solveig Horne og Torbjørn Røe Isaksen. 

*Det er forbudt å omskjære jenters kjønnsorganer, men ikke gutters,som blir utført på statlige sykehus Flere menn dør av prostatakreft enn det dør kvinner av brystkreft. Likevel er systematisk screening innført for kvinner. 

*7 av 8 politiske partier har opprettet egne formelle  kvinnenettverk i partiet for å lede/føre tilsyn med partiets kvinne og likestillings politikk. Kvinnedominansen i  i Barne - og likestillings -departementet er på ca. 73 %. Kvinnedominansen i LDO er på ca. 70%. Det er marginalt bedre enn i BO. Likestillingsombuds -embetet har bare vært besatt av kvinner. 

*Tre ganger så mange unge menn som kvinner tar sine egne liv. Myndighetene har større fokus på anoreksi og selvskading blant unge kvinner. Menn har 4 års kortere gjennomsnittlig levetid enn kvinner. Likevel er kvinners helse hovedfokus i norsk helsepolitikk. 

Anonymkode: f5f6a...9a9

 

Ja. Man kunne ha ramset opp mange argumenter for det motsatte også. På verdensbasis er det så absolutt motsatt av det du skriver her. Norsks kvinner har det bra. Og jeg synes ikke det er et problem. Men det er barnslig å angripe kvinner for det. Problemet er vell heller å fokusere på og ta hånd om gutter og menn som faller utenfor. At alle må bli tatt vare på. 

Det var en del påstander i din oppramsing som jeg ikke forstår meg helt på. Jeg vet ikke om det er sannt engang .Jeg er ikke en kvinnesakskvinne og syns feminismen kan gå litt for langt noen ganger . Men ikke på de tingene du ramser opp her. Det et jo fritt frem for menn å ta opp egne kampsaker ?? 

Det at det er flere kvinner i omsorgsyrker og skole er jo ikke kvinnenes skyld ????. At kvinne er flinkere til å oppsøke lege og snakke om helse og følelser er jo bra. Det finnes også mange eksempel på at kvinner blir mindre prioritert også i helsevesenet. At flere menn dør på arbeidsplasser har vel med type jobbe gjøre ?.??

Jeg syns selvfølgelig det er viktig at også menn og gutter blir tatt vare på. Men måten fu skriver på her oppleves mer som en bitter person som skriver. En som har blitt avvist og må ha noen å rette sin frustrasjon og smerte mot.

Jeg har selv en god ektefelle som elsker kvinner. Har hatt en far som tok ansvar for og beskyttet kone og barn. Jeg setter pris på menn. Er så takknemmelig for min far, mine brødre , mine sønner og min mann.  Ser at det er mye press og ansvar på de og det er ikke alltid lett . Føler at en del feminister går altfor langt. Ja vi bør passe på mennene våre og spille på lag. 

Håper du har en god kvinne i livet ditt. Vi er ikke "troll"alle sammen .... 

Anonymkode: 319ff...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tjener de som har likt arbeid mindre grunnet kjønn? Er det slik at en en mannlig lærer mer enn en kvinnelig lærer? Tjener en mannlig brannmann mer enn kvinnelig brannmann? Tjener en mannlig maler mer enn kvinnelig maler? 

*95% av de som dør på arbeidsplasser - er menn. 

*Det er bare kvinner som kan skrike ut at de hater menn, da gjerne alle menn - uten at det får følger og konsekvenser. 

*Kvinner er det kjønn som slipper unna mest mulig urett. Ikke bare slår de egne barn langt mer enn mannen, ikke bare slår kvinner mannen langt mer enn menn slår kvinner. 

*I dagens Norge slipper kvinner unna med lavere straff enn menn - selv om forbrytelsen er den samme. 

*90 % av pedagogene i barnehager og 80 % i skoler er kvinner. 

*Det er dobbelt så mange kvinnelige som mannlige studenter i statlig høyere utdanning- Kvinner er i flertall i 48 studieprogram, menn i 8. Likevel er det 130 ulike stimuleringstiltak for å øke kvinneandelen på de få mannsdominerte studieretningene, mot bare 5 stimuleringstiltak for menn på de mange kvinnedominerte studieretningene.I Koordineringsgruppen for Likestilling ved UiO sitter 11 kvinner og 4 menn: 73 % kvinner og 27 % menn. 

*Kvinner kan få kjønnspoeng for en lang rekke studier - men menn må fratas tilleggspoeng til de to eneste studiene de kan få det til, mener statsrådene Solveig Horne og Torbjørn Røe Isaksen. 

*Det er forbudt å omskjære jenters kjønnsorganer, men ikke gutters,som blir utført på statlige sykehus Flere menn dør av prostatakreft enn det dør kvinner av brystkreft. Likevel er systematisk screening innført for kvinner. 

*7 av 8 politiske partier har opprettet egne formelle  kvinnenettverk i partiet for å lede/føre tilsyn med partiets kvinne og likestillings politikk. Kvinnedominansen i  i Barne - og likestillings -departementet er på ca. 73 %. Kvinnedominansen i LDO er på ca. 70%. Det er marginalt bedre enn i BO. Likestillingsombuds -embetet har bare vært besatt av kvinner. 

*Tre ganger så mange unge menn som kvinner tar sine egne liv. Myndighetene har større fokus på anoreksi og selvskading blant unge kvinner. Menn har 4 års kortere gjennomsnittlig levetid enn kvinner. Likevel er kvinners helse hovedfokus i norsk helsepolitikk. 

Anonymkode: f5f6a...9a9

Det er bra med fokus på disse tingene. Det er mulig at offer-rollen stemme dårlig med tradisjonell mannsrolle, og at få politikere tør å fronte disse sakene. Folk liker ikke å se en mann "syte" over urettferdighet.  En mann skal helst klare seg selv. 

Det jeg synes er mest opplagt feil er kvoteringen til forskjellige studier. Det må snart ha løpt ut på dato. Hvis det er dobbelt så mange jenter som gutter i høyere studier får det være nok.

Når det gjelder medisinsk behandling så slår det begge veier. Mange snakker om at "mannesykdommer" som hjerteinfarkt  er prioritert i forskningen.

Tall som går på vold i parforhold inkluderer dessverre ofte "verbal vold"  nå for tiden. Et utsagn om at "40% av kvinner opplever vold i nære relasjoner" eller "Menn er mer utsatt for vold i parforholdet" har ikke noe meningsinnhold lenger.

Det er i alle fall mange flere kvinner enn menn som blir drept av partneren. Jeg regner med det er toppen av et isfjell og at flere kvinner er utsatt for grov, fysisk partnervold.

Seksuell trakassering er reelt og stygt. Man må se det for å tro det. Hvis man ikke har sett det er det lett å avfeie det med at en "flørt må være lov" . Noen er sikkert for ivrige på bli krenket også. 

Altså har feministene noen gode saker, men litt av verdensbildet henger igjen fra 70-tallet. Særlig når de påstår at vold mot kvinner blir akseptert og lignende. Det stemmer bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor du heller denne bøtta i hodet på akkurat meg?  Jeg fastholder det jeg skrev i det første svaret mitt - det er ingen som hindrer noen i å ta tak i gutters og menns problemer.  Det er ikke sånn at maktstrukturene i Norge er så i de grader dominert av kvinner at det er umulig å gjøre noe med dette.  Unge menn har mødre som vil at det skal gå bra med dem. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tjener de som har likt arbeid mindre grunnet kjønn?

Dette er et veldig komplekst tema som det ikke går an å svare ja eller nei på.  Vi har dessverre et veldig kjønnsdelt arbeidsmarked, og det er enkelte tydelige forskjeller mellom typiske kvinne- og mannsbransjer.  Noe av dette kan ha historiske årsaker fordi mannen skulle forsørge en familie, mens kvinnen jobbet mer for hyggens skyld.  Det er i alles interesse at utdanning og arbeidsliv blir mindre skjeve når det gjelder kjønnsfordeling.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

95% av de som dør på arbeidsplasser - er menn.

Ja, det har med det kjønnsdelte arbeidsmarkedet å gjøre.  Menn blir drept i arbeidsulykker, kvinner blir invalidisert av forholdene på arbeidsplassen.  Men dette handler også om å ta snarveier mht. regler og utstyr - og om tidspress. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare kvinner som kan skrike ut at de hater menn, da gjerne alle menn - uten at det får følger og konsekvenser. 

Nåja, det står litt av hvert i kommentarfeltene på nett også. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner er det kjønn som slipper unna mest mulig urett. Ikke bare slår de egne barn langt mer enn mannen, ikke bare slår kvinner mannen langt mer enn menn slår kvinner. 

Nå finnes det vel annen urett enn å bli slått av partneren sin?  Jeg tror ikke noe på at kvinner generelt slipper unna mest urett.  Statistikken for drap innenfor nære relasjoner er ganske entydig.  Hvis menn er så utsatt for vold i parforhold, er det bare å jobbe mot det - jeg tror de fleste mener at dette er galt uansett hvem som er voldelig.  Men menn påstår at det er flaut å ta dette opp og at de ikke blir trodd - akkurat slik det har vært når kvinner har rettet søkelyset mot sine problemer også.  Man kan ikke gi opp av den grunn.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dagens Norge slipper kvinner unna med lavere straff enn menn - selv om forbrytelsen er den samme. 

Gjør de?  Her tror jeg det må foreligge noen forenklinger.  Det er anledning til å gi redusert straff ut fra omstendigheter, men ikke ut fra kjønn alene.  Jeg tviler på at rettsvesenet (eller pressen) ville godtatt at kvinner generelt slapp billigere enn menn. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

90 % av pedagogene i barnehager og 80 % i skoler er kvinner. 

Ja, og det er beklagelig, ref. det jeg skrev om delt arbeidsmarked ovenfor.  Kvinnene ønsker seg også flere menn i disse bransjene. I den barnehagen jeg hadde mine to barn, var det en (kvinnelig) styrer som heldigvis satte i gang bra tiltak for å rekruttere menn, slik at de hadde både pedagoger og assistenter av begge kjønn.  Men det er også et faktum at mennene i større grad enn kvinner forsvinner oppover i administrasjonen i stedet for å jobbe med barna / elevene.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dobbelt så mange kvinnelige som mannlige studenter i høyere utdanning. Kvinner kan få kjønnspoeng for en lang rekke studier.

Jeg synes utjevningstiltak for å unngå kjønnsdominans bør være kjønnsnøytrale og "vedlikeholdes" jevnlig, ikke bare fortsette å være slik de har vært siden 70-tallet.  Det har man gjort når det f.eks. gjelder NTNU-linjene - noe av årsaken til at dette ser ut til å gjelde "en lang rekke studier", er nettopp at det gjelder noen linjer der, men ikke alle.  Jeg gjentar at ingen er tjent med at ett kjønn dominerer enkelte yrker fullstendig. 

Det tas nå initiativ fra flere hold for å unngå at vi får bare kvinnelige leger og psykologer i framtida.  Kanskje vil det føre til at disse studiene får noen inntakskriterier som ikke bare handler om å ha 6 i snitt, det ville nok være fornuftig.  Men slike prosesser tar tid, og begge kjønn må delta i dem (og det er litt typisk at de startes når mannsdominans har snudd til kvinnedominans, men det er positivt likevel). 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er forbudt å omskjære jenters kjønnsorganer, men ikke gutters, som blir utført på statlige sykehus

Jeg er sikker på at du vet at det er stor forskjell på disse inngrepene, og at det er et omdiskutert valg å gjøre det på sykehus fordi vi vet at det blir gjort uansett - det har visse likheter med konsekvensene av abortforbud.  Dette handler om religion og kultur, ikke feminisme.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere menn dør av prostatakreft enn det dør kvinner av brystkreft. Likevel er systematisk screening innført for kvinner. 

Det er meningsløst å sette disse to krefttypene opp mot hverandre.  Det må en langt større undersøkelse til enn noe mammografi-aktig for å avsløre prostatakreft, prostata er en kjertel som vokser så lenge mannen lever.  Menn som har mye prostatakreft i familien, anbefales jevnlige prøver.  Du kan ikke bruke en statistikk over hva folk dør av, som bevis på at sykdommen er neglisjert; det betyr også at den er farlig og at vi ikke har noen enkel kur. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tre ganger så mange unge menn som kvinner tar sine egne liv. Myndighetene har større fokus på anoreksi og selvskading blant unge kvinner. Menn har 4 års kortere gjennomsnittlig levetid enn kvinner. Likevel er kvinners helse hovedfokus i norsk helsepolitikk. 

Den siste setningen kjøper jeg ikke.  Generelt er typiske "mannesykdommer" høyere på helsevesenets prestisjelister enn de som typisk rammer kvinner. Det legges ned fødeklinikker overalt.  Selv om det (i perioder) er mye fokus på lidelser som anoreksi i media, betyr ikke det at myndighetene og helsevesenet følger opp med behandling. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

7 av 8 politiske partier har opprettet egne formelle kvinnenettverk i partiet for å lede/føre tilsyn med partiets kvinne- og likestillingspolitikk.

Dette får vi nesten overlate til partiene selv å styre.  Det er fritt fram for begge kjønn i politikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, laban skrev:

Jeg vet ikke hvorfor du heller denne bøtta i hodet på akkurat meg?  Jeg fastholder det jeg skrev i det første svaret mitt - det er ingen som hindrer noen i å ta tak i gutters og menns problemer.  Det er ikke sånn at maktstrukturene i Norge er så i de grader dominert av kvinner at det er umulig å gjøre noe med dette.  Unge menn har mødre som vil at det skal gå bra med dem. 

Dette er et veldig komplekst tema som det ikke går an å svare ja eller nei på.  Vi har dessverre et veldig kjønnsdelt arbeidsmarked, og det er enkelte tydelige forskjeller mellom typiske kvinne- og mannsbransjer.  Noe av dette kan ha historiske årsaker fordi mannen skulle forsørge en familie, mens kvinnen jobbet mer for hyggens skyld.  Det er i alles interesse at utdanning og arbeidsliv blir mindre skjeve når det gjelder kjønnsfordeling.

Ja, det har med det kjønnsdelte arbeidsmarkedet å gjøre.  Menn blir drept i arbeidsulykker, kvinner blir invalidisert av forholdene på arbeidsplassen.  Men dette handler også om å ta snarveier mht. regler og utstyr - og om tidspress. 

Nåja, det står litt av hvert i kommentarfeltene på nett også. 

Nå finnes det vel annen urett enn å bli slått av partneren sin?  Jeg tror ikke noe på at kvinner generelt slipper unna mest urett.  Statistikken for drap innenfor nære relasjoner er ganske entydig.  Hvis menn er så utsatt for vold i parforhold, er det bare å jobbe mot det - jeg tror de fleste mener at dette er galt uansett hvem som er voldelig.  Men menn påstår at det er flaut å ta dette opp og at de ikke blir trodd - akkurat slik det har vært når kvinner har rettet søkelyset mot sine problemer også.  Man kan ikke gi opp av den grunn.

Gjør de?  Her tror jeg det må foreligge noen forenklinger.  Det er anledning til å gi redusert straff ut fra omstendigheter, men ikke ut fra kjønn alene.  Jeg tviler på at rettsvesenet (eller pressen) ville godtatt at kvinner generelt slapp billigere enn menn. 

Ja, og det er beklagelig, ref. det jeg skrev om delt arbeidsmarked ovenfor.  Kvinnene ønsker seg også flere menn i disse bransjene. I den barnehagen jeg hadde mine to barn, var det en (kvinnelig) styrer som heldigvis satte i gang bra tiltak for å rekruttere menn, slik at de hadde både pedagoger og assistenter av begge kjønn.  Men det er også et faktum at mennene i større grad enn kvinner forsvinner oppover i administrasjonen i stedet for å jobbe med barna / elevene.

Jeg synes utjevningstiltak for å unngå kjønnsdominans bør være kjønnsnøytrale og "vedlikeholdes" jevnlig, ikke bare fortsette å være slik de har vært siden 70-tallet.  Det har man gjort når det f.eks. gjelder NTNU-linjene - noe av årsaken til at dette ser ut til å gjelde "en lang rekke studier", er nettopp at det gjelder noen linjer der, men ikke alle.  Jeg gjentar at ingen er tjent med at ett kjønn dominerer enkelte yrker fullstendig. 

Det tas nå initiativ fra flere hold for å unngå at vi får bare kvinnelige leger og psykologer i framtida.  Kanskje vil det føre til at disse studiene får noen inntakskriterier som ikke bare handler om å ha 6 i snitt, det ville nok være fornuftig.  Men slike prosesser tar tid, og begge kjønn må delta i dem (og det er litt typisk at de startes når mannsdominans har snudd til kvinnedominans, men det er positivt likevel). 

Jeg er sikker på at du vet at det er stor forskjell på disse inngrepene, og at det er et omdiskutert valg å gjøre det på sykehus fordi vi vet at det blir gjort uansett - det har visse likheter med konsekvensene av abortforbud.  Dette handler om religion og kultur, ikke feminisme.

Det er meningsløst å sette disse to krefttypene opp mot hverandre.  Det må en langt større undersøkelse til enn noe mammografi-aktig for å avsløre prostatakreft, prostata er en kjertel som vokser så lenge mannen lever.  Menn som har mye prostatakreft i familien, anbefales jevnlige prøver.  Du kan ikke bruke en statistikk over hva folk dør av, som bevis på at sykdommen er neglisjert; det betyr også at den er farlig og at vi ikke har noen enkel kur. 

Den siste setningen kjøper jeg ikke.  Generelt er typiske "mannesykdommer" høyere på helsevesenets prestisjelister enn de som typisk rammer kvinner. Det legges ned fødeklinikker overalt.  Selv om det (i perioder) er mye fokus på lidelser som anoreksi i media, betyr ikke det at myndighetene og helsevesenet følger opp med behandling. 

Dette får vi nesten overlate til partiene selv å styre.  Det er fritt fram for begge kjønn i politikken.

Veldig bra svart 😊. 

Anonymkode: 319ff...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, laban said:

Irriterende dobbel nektelse, typisk når man skriver litt fort :angry:

Hvorfor er det så vanskelig for dere feminister å gå med paroler som går imot denne religion som er mest økende? Du veit - denne religion som faktisk ER kvinnefiendtlig? Dere snakker så fint om likestilling, så hjertevarmt om det like. Hvorfor pekes det da ikke på den verden hvor kvinner alltid er rangert etter gutter og menn? 

Det er kanskje ikke så viktig med likestilling. Det er nok langt mer viktig å kunne hevde seg selv som et offer for alt som er galt - ved å peke skyld på alle andre. 

Kvinner kommer alltid etter mannen innen islam. Kvinner får ikke bruke egen inngang eller be sammen med menn. Derfor man ser tusentall av kvinner utenfor landets mange Moskeer med krav om likeverd? Ekle menn som vil dominere og undertrykke sine kvinner er noe visstnok feminister vil bekjempe  - så lenge det ikke er tilhørende islam. Da holder alle selvutnevnte feminister kjeften. 

Hvem snakker innen islam? Sett kvinnelige imamer? Sett kvinners rettigheter slå ut i full blomst innen islamske land? Sett muslimske kvinner bestemme over mannen? Selv i landet Norge er alltid muslimske kvinner annenrangs. Og dere blodrøde feminister? Dere holder faktisk kjeft. Trodde dere var så sterke - våget så mye? Men, å pirke bortpå islam eller de lokale overhoder som tramper på kvinner? Nei. 

Feminister klapper derimot for hijab og niqab. Midt selve parademarsjen kan muslimske menn nikke fornøyd ved å beskue kvinner som kan kle seg ærbart. 

Anonymkode: 8f3d3...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje ikke så viktig med likestilling. Det er nok langt mer viktig å kunne hevde seg selv som et offer for alt som er galt - ved å peke skyld på alle andre. 

Hvorfor vrir du min deltakelse i en tråd som handler om at gutters problemer blir neglisjert, om til å handle om islam?  Har jeg noen gang framstilt meg som et offer for noe som helst her? 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dere blodrøde feminister? Dere holder faktisk kjeft.

Jeg tror ikke jeg kan kalles blodrød feminist. 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feminister klapper derimot for hijab og niqab.

Den er vel i drøyeste laget?  Feminister kan være tilbakeholdne når det gjelder å regulere kvinners påkledning, det kommer kanskje av at menn har villet bestemme over den i århundrer, mens de selv kan kle seg som de vil. 

Jeg er gammel nok til å huske at da man begynte å ta med støtte til "kvinner i U-land" (dette var mens innvandringen til Europa var langt lavere) i kvinnebevegelsen og 8. mars-paroler, ble det kritisert at "rike, vestlige kvinner forsøkte å fortelle medsøstre i andre deler av verden hvordan de skulle leve".   Dette er en svært vanskelig balansegang der både å gjøre ingenting og alle forsøk på å gjøre noe som helst, kan kritiseres for et eller annet. 

Det er høy risiko for at massiv islamkritikk fra ikke-muslimer vil forsterke polariseringen ytterligere. Islam kan neppe "moderniseres" av utenforstående.  Man bør støtte de kvinnene som våger å protestere på egne vegne, men ikke tre noe over hodet på dem (eller dra noe av hodet på dem ;)).  Kanskje det hadde vært en idé om noen unge, moderne menn tok til orde for at de misliker synet på seg selv som monstre som vil angripe enhver kvinne som kler seg etter vær og klima? 

Jeg har ikke tid til å krangle mer om dette, du kan jo lese denne som en begynnelse:

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/populisme-og-feminisme-1.933052

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, laban skrev:

Feminister kan være tilbakeholdne når det gjelder å regulere kvinners påkledning

Men man er veldig ivrig til å ønske forby stripping og prostitusjon. Selvbestemmelsesretten gjelder kanskje ikke da?

58 minutter siden, laban skrev:

Jeg er gammel nok til å huske at da man begynte å ta med støtte til "kvinner i U-land" (dette var mens innvandringen til Europa var langt lavere) i kvinnebevegelsen og 8. mars-paroler, ble det kritisert at "rike, vestlige kvinner forsøkte å fortelle medsøstre i andre deler av verden hvordan de skulle leve".  

Man tør ikke engang kritisere det som forgår i ens eget land. F.eks. at kvinner må gå inn egen inngang i moskeen og sitte bak et eget teppe skilt fra mennene. 

På tide å kjøre reprise på "super-feministen" Martine Aurdal sin totale underkastelse for islamske påkledningsregler. Sjelden man har sett noe så patetisk.

 

Anonymkode: f5f6a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig for dere feminister å gå med paroler som går imot denne religion som er mest økende? Du veit - denne religion som faktisk ER kvinnefiendtlig? Dere snakker så fint om likestilling, så hjertevarmt om det like. Hvorfor pekes det da ikke på den verden hvor kvinner alltid er rangert etter gutter og menn? 

Det er kanskje ikke så viktig med likestilling. Det er nok langt mer viktig å kunne hevde seg selv som et offer for alt som er galt - ved å peke skyld på alle andre. 

Kvinner kommer alltid etter mannen innen islam. Kvinner får ikke bruke egen inngang eller be sammen med menn. Derfor man ser tusentall av kvinner utenfor landets mange Moskeer med krav om likeverd? Ekle menn som vil dominere og undertrykke sine kvinner er noe visstnok feminister vil bekjempe  - så lenge det ikke er tilhørende islam. Da holder alle selvutnevnte feminister kjeften. 

Hvem snakker innen islam? Sett kvinnelige imamer? Sett kvinners rettigheter slå ut i full blomst innen islamske land? Sett muslimske kvinner bestemme over mannen? Selv i landet Norge er alltid muslimske kvinner annenrangs. Og dere blodrøde feminister? Dere holder faktisk kjeft. Trodde dere var så sterke - våget så mye? Men, å pirke bortpå islam eller de lokale overhoder som tramper på kvinner? Nei. 

Feminister klapper derimot for hijab og niqab. Midt selve parademarsjen kan muslimske menn nikke fornøyd ved å beskue kvinner som kan kle seg ærbart. 

Anonymkode: 8f3d3...ad6

Jeg forstår faktisk ikke hva du egentlig mener ????? . Mener du at alle norske kvinner er feminister ??? 

Du har tydeligvis bygget opp så mye " sinne" mot norske kvinner at du ikke ser at det finnes mange forskjellige kvinner og meninger. 

Anonymkode: 319ff...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man er veldig ivrig til å ønske forby stripping og prostitusjon. Selvbestemmelsesretten gjelder kanskje ikke da?

Litt forskjell på hijab og prostitusjon - og følgene av dem? 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man tør ikke engang kritisere det som forgår i ens eget land.

Nå er det litt unyansert å påstå at dette ikke kritiseres.  Men igjen - kommer kritikken "utenfra", tas den lett til inntekt for at kvinner må beskyttes mot vestlig forfall og vantro, og dermed øker motsetningene enda mer. 

Kanskje muslimske menn ville lytte mer til andre menn, det er ikke forbudt for ikke-muslimske menn å rette denne kritikken mot de som utøver maktmisbruket, i stedet for mot vestlige feminister? 

Nå kommer jeg ikke til å svare mer på gnål om islam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår faktisk ikke hva du egentlig mener ????? . Mener du at alle norske kvinner er feminister ??? 

Du har tydeligvis bygget opp så mye " sinne" mot norske kvinner at du ikke ser at det finnes mange forskjellige kvinner og meninger. 

Anonymkode: 319ff...cfa

Dette gjelder hykleriet til feminister på yttre venstre fløy.

Lytt heller til liberale feminister som Listhaug.

 

Anonymkode: f5f6a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, laban skrev:

Litt forskjell på hijab og prostitusjon - og følgene av dem? 

Beleilig nok glemte du å ta med stripping som jeg også nevnte.

Uansett, Det er du som snakket om regulering av andres adferd og det å bestemme over andre. Det enkelte individ må ta følgende av sine egne handlinger. 

24 minutter siden, laban skrev:

Nå er det litt unyansert å påstå at dette ikke kritiseres.  Men igjen - kommer kritikken "utenfra", tas den lett til inntekt for at kvinner må beskyttes mot vestlig forfall og vantro, og dermed øker motsetningene enda mer. 

For noe tull. Du er bare feig, livende redd for å bli kalt "rasist".

24 minutter siden, laban skrev:

Nå kommer jeg ikke til å svare mer på gnål om islam. 

Forstår det når du ikke har gode argumenter, men bare kjører videre på venstresiden unnvikende, feige og hykleriske måte.

Anonymkode: f5f6a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det når du ikke har gode argumenter,  men bare kjører videre på venstresiden unnvikende, feige og hykleriske måte.

Har du lest trådens overskrift? Det var det temaet jeg gikk inn i diskusjon om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...