Gå til innhold

Celleprøver ....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg er 52 år og i overgangsalderen. 

I nyhetene i går og i dag er det snakk om alle celleprøver som blir feilvurdert. At en del kvinner som får påvist livmorhalskreft hadde fått beskjed om normale celleprøver. 

Ved forrige celleprøve fikk jeg brev om at det var oppdaget celleforandring men at det ikke var HPV. Jeg skulle derfor ikke undersøkes nærmere før ved neste rutinemessige innkallelse. 

Kan jeg slå meg til ro med dette ?. 

 

Anonymkode: 4d9f9...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det har vært en del feil i tolkning av celleprøvene, men det endrer ikke ved rutiner ang. prøvetaking som fortsatt anbefales hvert 3. år for kvinner mellom 25 og 70 år. Hvis det ikke er påvist HPV forandringer er risiko for livmorhalskreft (evt forstadier) meget liten og det er ikke grunn til ekstra prøvetaking. Så slå du deg til ro.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...