Gå til innhold

Preparater for tidlig overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

kvinne 42 år som har kommet i tidlig overgangsalder iflg blodprøver. Hormonplasteret Estalis tar bort hetetokter og gir meg mer energi. Men er fremdeles plaget med pms, noe jeg har vært i mange år. Forsøkte Microgynon før Estalis men det ga bivirkniger, noe jeg nesten ikke opplever på Estalis, sikkert fordi det er bioidentisk østrogen som er bedre for kroppen.

Likevel har jeg ikke helt slått dette med p-piller fra meg, fordi jeg har hørt det finnes en med naturlig østrogen; Qlaria. Har du noen erfaringer med om denne kan være ok i overgangsalder? Er denne også sterkere enn Estalis? Jeg merket voldsom økning i energinivå på Microgynon, og selv om energien nå er bedre på Estalis enn uten noe i det hele tatt, lurer jeg på om det går an å få mer energi, det er fortsatt et lite stykke igjen. Pluss at det hadde vært fint med et preparat som reduserte pms, hvis det er mulig.  For min del har faktisk pms blitt verre etter jeg kom i overgangsalder. Har bare en eggstokk igjen (livmor og andre eggstokk fjernet) men vurderer fra tid til annen å fjerne den siste også, pga den evinnelige pms som begynner rundt eggløsning.

Anonymkode: aba39...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er det litt å rydde opp i.

Etter overgangsalderen har en kvinne ikke lenger eggløsning, og da får man ikke PMS. PMS er relatert til hormonet progesteron som dannes etter eggløsning.

I p-piller (som Microgynon og Qlaira) og i klimakteriebehandling som Estalis finnes -i tillegg til østrogen- et hormon (gestagen) som likner på progesteron og derfor også kan gi PMS-symptomer.

Gestagen skal bare brukes for å beskytte livmoren mot at østrogenvirkningen blir for sterk med evt unormal blødning. I og med at du har fjernet livmoren, så behøver du ikke gestagen. Det er absolutt en fordel å slippe dette hormonet og bare bruke østrogen.

Du kan bruke østradiol tabletter (Progynova) i dose som passer deg best (2 mg eller mer) eller du kan bruke østradiol plaster i høyeste dose med 100 mikrogram dagl. eller mer.

Hvis du har en eggstokk tilbake og den fungerer med eggløsning og PMS, så er det tegn på at du ikke er kommet i overgangsalderen enda og egentlig ikke har behov for østrogentilskudd.

Hvis du har svar på hormonanalyser, kan jeg gjerne prøve å tolke dem.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine1974

Takk for svar.  Blodprøver tatt for 6 uker siden har følgende resultat: S-FSH på 49 (referanseområde 1-13),  S-LH på 54 (referanseområde 1-13) og S-østradiol <0,07 (referanseområde:   >0,1). Tok nye blodprøver denne uken ettersom jeg har forsått at resultatene kan svinge, og sender deg gjerne resultatet av disse så snart jeg har de.

Lurer på om jeg er i "perimenopause" som det heter på engelsk, ettersom jeg utvilsomt har en slags syklus, der særlig siste halvdel er plagsom, hvor det topper seg helt siste uken hvor jeg har mye spenninger i kroppen, er irritabel  og går opp noen kg (pga vann, antar jeg).  Jeg tracker symptomene, noe jeg har gjort i flere år for å unngå å legge store begivenheter rundt pms, så jeg er ikke i tvil om at det er en slags syklus.

Etter at jeg begynte med Estalis for 5 uker siden har hetetoktene forsvunnet, humøret generelt blitt bedre og jeg har mer energi. Jeg følte meg ganske miserabel før jeg begynte med Estalis så sånn sett virker det riktig å begynne med det i alle fall. Har en forhistorie med endometriose som var grunnen til at livmor ble fjernet, og har derfor forstått at jeg også må ta gestagen. Skulle gjerne bare gått på østrogen, men det er visst for riskiofyllt med min fortid har jeg dessverre fortsått.....

Må legge til at det var etter jeg tok procren at hetetoktene osv kom, og aldri forsvant igjen. Er 8 mnd siden jeg sluttet på procren.

Tipper jeg får svarene på de siste blodprøvene i morgen eller mandag. Sender deg gjerne resultatene for kommentering. 

Endret av Kristine1974
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du er opplagt i perimenopausen. Blodprøvene bekreftet det. Ja, med endometriose, bør du ha kombinasjon av østrogen og gestagen, men gestagen kan gi deg PMS symptomer. Send meg svar på nye prøver.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiljeElisabeth

Jeg har nå fått svar på prøvene. De er tatt etter ca 5 uker på Estalis:

S-FSH: 11

S-LH:  6

Østradiol: 0,23

Har du kommentarer til dette? Det bekrefter kanskje at jeg er i perimenopause ettersom verdiene nå er mye lavere (utenom østrogenet).

Er østrogennivået ok tatt i betraktning at jeg nå går på Estalis?

Jeg har som sagt fått betraktelig økt livskvalitet etter at jeg begynte på Estalis, bla. kvitt hetetokter og generell nedstemthet og har mer energi. Er det ok å fortsette selv om det skulle vise seg at jeg ikke direkte er i overgangsalder?

For å dempe syklussvigninger, kan det være et alternativ å prøve p-pillen Qlaira som inneholder bioidentisk østrogen? Estalis fungerer for så vidt alright men som jeg har nevnt er jeg ikke så begeistret for syklussvigninger. Har vurdert å fjerne siste eggstokk for å bli kvitt syklusen for godt, men regner med du kanskje ikke anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...