Gå til innhold

Gravid uke 16. Ryggsmerter og kraftløs...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

To spørsmål:

1. Har fått så inmari vondt i ryggen de siste to dagene. Ikke i korsryggen, men lengre oppe , rett ved/under skulderbladene. Dette fører til at jeg ikke kan ligge på ryggen pga sterke smerter som da blir krampelignende. Kan dette ha med graviditeten å gjøre? Selv om det sitter så høyt oppe på ryggen? Har forstått at ryggsmerter kan forekomme, men da i korsryggen.. Og er det evt noe å få gjort noe med? 

 

2. Den verste perioden er over. Der jeg sov flere timer til dagen. Kvalmen har også roet seg. Men kondisen og styrken min er totalt blitt vekke. Før graviditet jogga jeg til fjells i motbakke. Nå klarer jeg knapt å rusle bortover.. er jo ikke sliten som før ift tretthet. Men kreftene er der bare ikke. Styrken er også fraværende. Klarer knapt å løfte hunden min på under 20 kg inn i bilen. Dette var uproblematisk før. 

Er det normalt å miste krefter på denne måten? 

Skal jeg presse meg til aktivitet?

 

Mvh førstegangsgravid, 36 år

Anonymkode: 61740...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Regner med at du får svar fra gynekolog. Vil bare si at jeg ikke opplevde dette i mine fire svangerskap. Har du målt blodprosenten. Kan jo også være at du er ute av form etter å ha vært i ro lenge. Ville uansett tatt det opp med lege eller jordmor. 

Anonymkode: efe73...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

1.Jeg mener å ha hørt at man også kan få ‘bekkenløsning’ i andre deler av kroppen enn bekkenet fordi plagene skyldes hormonelle forhold hos den gravide. De forandringer som skjer i bekkenet under graviditet, kan iallfall teoretisk, også oppstå andre steder. Snakk med lege eller jordmor om dine symptomer. Man må utelukke andre årsaker.

2. Tretthet kan skyldes lav blodprosent, så få den sjekker. Det er ikke normalt å bli så sliten som du beskriver. Det er viktig med aktivitet, så litt bør du nok presse deg.

Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS Det kan være 'farlig' å relatere symptomer i svangerskapet til graviditeten og ikke til 'vanlige' årsaker. Om du skjønner? Få en undersøkelse hos din fastlege. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...