Gå til innhold

Mindre sexlyst ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste litt inne på tråen som har med seksualitet og samliv og gjøre. 
Der snakker en kvinne om manglende sexlyst og dårlig samvittighet i forhold til det. 
Hun fikk kommentarer om at et forhold kan  ikke vare hvis noe så viktig som sex mangler . At man ikke kan forvente at partneren din blir i forholder når han ikke blir tilfredstilit seksuelt. 
Jeg er 53 år og i overgangsalderen. Jeg har mye mindre sexlyst.
Er dette normalt.? Er det noe jeg kan gjøre med dette ? . Det er tydelig at folk har lite forståelse for at man har mindre lyst. Er det noe mannen må akseptere eller må jeg ta meg sammen og prestere som før ?? 

Anonymkode: 0bc26...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Snakker du om å slutte helt med sex eller at det blir mindre enn før? Jeg tror de fleste forventer at det blir litt mindre når man blir eldre. Det kan derimot være litt tungt å svelge "aldri mer" når man passerer 50.

Hvis det går an å ha seg litt noen ganger, og vise at man er glad i hverandre på andre måter så bør det ikke være noen krise. Vil ikke de fleste kvinner like kos og hudkontakt etter overgangsalderen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Gargamel skrev:

Snakker du om å slutte helt med sex eller at det blir mindre enn før? Jeg tror de fleste forventer at det blir litt mindre når man blir eldre. Det kan derimot være litt tungt å svelge "aldri mer" når man passerer 50.

Hvis det går an å ha seg litt noen ganger, og vise at man er glad i hverandre på andre måter så bør det ikke være noen krise. Vil ikke de fleste kvinner like kos og hudkontakt etter overgangsalderen? 

Nei. Jeg ønsker jo virkelig å ha sex. Men de erogene soner er mindre følsom og det skal mer til for å " tenne" meg. Lurte bare på om dette er normalt. Og om det finnes noe råd om å øke lyst i overgangsalder. Syns også det er vanskelig å forklare dette for min mann. Han vil jo ha så mye mer..

velger å skrive om det på denne tråen i håp om å ikke få useriøse svar...

kanskje du har rett ang kos og hudkontakt . Må bare tenke litt anderledes ...

Anonymkode: 0bc26...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg ønsker jo virkelig å ha sex. Men de erogene soner er mindre følsom og det skal mer til for å " tenne" meg. Lurte bare på om dette er normalt. Og om det finnes noe råd om å øke lyst i overgangsalder. Syns også det er vanskelig å forklare dette for min mann. Han vil jo ha så mye mer..

velger å skrive om det på denne tråen i håp om å ikke få useriøse svar...

kanskje du har rett ang kos og hudkontakt . Må bare tenke litt anderledes ...

Anonymkode: 0bc26...b18

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men jec tror det er normalt at kvinner får mindre lyst i overgangsalderen.

Jeg mener han må finne seg i at det ikke er så ofte som han vil. Det tenker jeg er ganske normalt og noe de fleste bør takle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men jec tror det er normalt at kvinner får mindre lyst i overgangsalderen.

Jeg mener han må finne seg i at det ikke er så ofte som han vil. Det tenker jeg er ganske normalt og noe de fleste bør takle. 

Takk for forståelse. Rart at slikt ikke blir snakket så mye om. 

Anonymkode: 0bc26...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du opplyser ikke om dine menstruasjoner har stoppet helt opp og om du har overveiet hormonbehandling. Det er ganske vanlig å få mindre lyst med årene, og vanligvis utløser det ikke krise i et ekteskap. Det er også mange menn som får mindre lyst med alderen.

Da jeg ikke har ytterligere opplysninger om deg, foreslår jeg at du får time hos gynekolog som kan råde deg og evt gi deg en hormonbehandling som kan øke lysten. Hvis dere blir enige om at du skal prøve hormonbehandling, så er hormonplaster å foretrekke, tablettene Livial kan også være aktuelt. Noen forsøker behandling med testosteron i lave doser. Det kan gynekologen gi deg råd om.

Det er viktig å forklare din mann at du fortsatt er glad i ham og vise ham oppmerksomhet på andre områder. Forklar at det kan ha med overgangsalderen å gjøre og at du er villig til å prøve behandling.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Jeg eg helt ferdig med med menstruasjonen. Er vel som mange andre kvinner litt redd for hormonbehandling . Er jo dette med økt kreftrisiko . Gjelder det med disse preparatene du nevner her? 

Godt å kunne snakke om disse tingene også og få gode svar... 

Anonymkode: 0bc26...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er så rart at ‘alle’ har hørt at hormonbehandling i og etter overgangsalderen øker risiko for brystkreft, men ‘ingen’ har hørt at samme behandling reduserer risiko for tykktarmskreft som er en kreftsykdom som har mer enn dobbel så høy dødelighet som brystkreft!

Behandling i 4-5 år anses som uproblematisk, og behandling av kvinner under 60 år ser ut til totalt sett å ha positiv helsegevinst.

Nevnte preparater kommer nok så likt ut i forhold til andre preparater mht brystkreft, men mindre tendens til blodpropp og slag med plaster.

Du bør ta en full gjennomgang av ‘for og imot’ med en gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er så rart at ‘alle’ har hørt at hormonbehandling i og etter overgangsalderen øker risiko for brystkreft, men ‘ingen’ har hørt at samme behandling reduserer risiko for tykktarmskreft som er en kreftsykdom som har mer enn dobbel så høy dødelighet som brystkreft!

Behandling i 4-5 anses uproblematisk, og behandling av kvinner under 60 år ser ut til totalt sett å ha positiv helsegevinst.

Nevnte preparater kommer nok så likt ut i forhold til andre preparater mht brystkreft, men mindre tendens til blodpropp og slag med plaster.

Du bør ta en full gjennomgang av ‘for og imot’ med en gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Interessant at du sier dette. Min far har hatt tykktarmskreft og jeg blir regnet for å være i risikogruppe. Ingen har brystkreft i slekten. 

Skal snakke med gynekolog . 

Anonymkode: 0bc26...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er nok høyst vanlig å få mindre sexlyst med årene. Hos meg har den avtatt gradvis fra 30-årene. Den var nærmere null for et års tid siden, og jeg kjenner meg igjen i at man føler på at man ikke fungerer som et helt menneske lenger, det er noe som mangler. Og det er idiotisk å kjenne på dårlig samvittighet, men det er nærliggende likevel. Jeg startet med hormonbehandlig mot hetetokter for et år siden, og opplevde også at sexlysten kom tilbake så det boblet! Jeg vil råde deg til å søke hjelp hos gynekolog, det er i hvert fall noe av det lureste jeg har gjort! Ikke vær redd for hormonbehandling, den økte livskvalliteten slik behandling kan medføre er så mye verdt. En god gynekolog er viktig for kvinner i overgangsalderen, vi sliter med så mye plager og spørsmål og usikkerhet som det kan finnes greie svar på. Jeg investerer i å gå til en privat gynekolog, og synes det er vel anvendte penger. Det finns hjelp der ute! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...