Gå til innhold

Kjønnslepper


Anoonymm

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Jeg har de siste årene hatt store problemer med at kjønnsleppene mine gjør det vanskelig å leve i hverdagen. De indre kjønnsleppene strekker seg ca. 2-3 cm utenfor de ytre, og de er så lange at det er helt umulig for meg å gå med dem "hengende nede". Siden jeg var 16 år, (er nå 20), har jeg funnet ut at det eneste som funker for meg, er å alltid gå med OB, slik at jeg "vrenger"kjønnsleppene og får dyttet dem inn på innsiden, sammen med OBen, og kan leve som om de ikke er der... Dette har jeg ikke før i den siste tiden innsett at jeg ikke kan forsette med i lengden... Det å alltid gå med OB, er for det første veldig dyrt, og fører til at jeg må på do nesten hele tiden, ca 7-10 ganger om dagen... Og jeg får urinveisinfeksjon nesten hver gang jeg går for lenge uten å skifte OB. Jeg tror i alle fall jeg får urinveisinfesjon, det svir i alle fall helt grusomt å tisse, også varer det ca. en dag. Jeg har alltid vært veldig redd for kjønnsleppereduksjon, og utseendemessig har jeg alltid hatt en kjæreste som ikke har noe i mot kjønnsleppene mine, men jeg innser jo at de gir meg så mange helseplager at jeg ikke orker å leve sånn for alltid. Jeg vurderer kjønnsleppereduksjon, dersom det er det eneste alternativet for meg til å kunne leve på en normal måte, for det er fysisk umulig for meg å gå med dem hengende nede. Ikke fordi det er stygt, men fordi det gjør kjempe vondt og kjenne dem bli skjært frem og tilbake i buksen.. Jeg lurer også på om jeg har mulighet til å få dette dekket av staten, da det er 100% av helsemessige årsaker jeg vurderer dette...Håper på et grundig svar, da dette er noe jeg syntes er altfor flaut å snakke om i virkeligheten med mindre jeg vet jeg kommer til å bli tatt hånd om på en god måte og få den hjelpen jeg trenger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjære deg da. Dette må du få hjelp med . Håper du får gode råd innpå her. 

Anonymkode: bce22...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en gynekolog og legg fram problemstillingen. Mener vedkommende at det er et avvik i forhold til normalen, kan du bli henvist til kirurg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du beskriver et reelt problem med en ‘løsning’ som ikke er akseptabel i det lange løp. Jeg kan ikke vurdere forholdene ut fra din beskrivelse, men jeg synes du skal be om henvisning til gynekolog for vurdering. I noen av de større byer (iallfall i Oslo og Trondheim) finnes det man betegner som ‘vulvaklinikker’ hvor de har ekspertise nettopp på dette området.

Bra at du i prinsipp er skeptisk til reduksjon av kjønnsleppene, for her er det tydeligvis mye overbehandling ute å gå. Hos nesten 50 % av alle kvinner er de indre kjønnsleppene synlige mellom de ytre, så det er i seg selv ikke grunn til operasjon.

Hvis gynekologen vurderer at det er en sjelden grunn til operasjon, kan det bli gjort i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...