Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre etter en voldtekt, for å ikke knuses helt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Ble utsatt for en voldtekt i helgen, og vil nå bare komme meg på bena igjen. Vil ikke la meg selv forfalle. Ringte politiet rett etter hendelsen, og tilbragte natta på voldtektsmottaket hvor jeg tok ulike prøver, vaksiner og tabletter. Så det er sikkert. Velger å ikke anmelde hendelsen. Det eneste jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for å holde motet oppe? Har sovet utrolig mye siden det skjedde, og sliter med mye angst. Har slitt med depresjon, angst og psykosesymptomer i to år, så blir litt mye når jeg nå må takle traumer i tillegg. Er ikke særlig trist eller deprimert, men kjenner på et ubehag og en tomhetsfølelse, og det er ikke gøy. Har også opplevd å få mareritt av hendelsen, som gjør at søvnkvaliteten er dårlig, selv om jeg sover en del. Har lite motivasjon til å gjøre ulike ting, men skal prøve å få komme meg på treningssenteret imorgen og starte der. Andre tips dere kan komme med? Setter pris på alle råd. 

Anonymkode: 59fe5...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Ble utsatt for en voldtekt i helgen, og vil nå bare komme meg på bena igjen. Vil ikke la meg selv forfalle. Ringte politiet rett etter hendelsen, og tilbragte natta på voldtektsmottaket hvor jeg tok ulike prøver, vaksiner og tabletter. Så det er sikkert. Velger å ikke anmelde hendelsen. Det eneste jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for å holde motet oppe? Har sovet utrolig mye siden det skjedde, og sliter med mye angst. Har slitt med depresjon, angst og psykosesymptomer i to år, så blir litt mye når jeg nå må takle traumer i tillegg. Er ikke særlig trist eller deprimert, men kjenner på et ubehag og en tomhetsfølelse, og det er ikke gøy. Har også opplevd å få mareritt av hendelsen, som gjør at søvnkvaliteten er dårlig, selv om jeg sover en del. Har lite motivasjon til å gjøre ulike ting, men skal prøve å få komme meg på treningssenteret imorgen og starte der. Andre tips dere kan komme med? Setter pris på alle råd. 

Anonymkode: 59fe5...7a2

 

Sett ord på det som skjedde sammen med venner/familie, de som står deg nærmest. Prat, og finn på noe hyggelig sammen med dem.  I og med du allerede strever ganske grundig ville jeg ikke nølt med å oppsøke en behandler. Er du mutters alene eller har du få nær deg så bruk penn og papir, skriv ned tanker, alt som foregår inni deg og del det med behandler.  Flott at du klarer å sove, søvn er kjempe viktig i en såpass krevende situasjon. Flott at du vil komme deg ut på treningssenteret i dag, er det sol der du er så sørg å få med deg noen solstråler og litt varme på veien :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil først si at du har min forståelse og medfølelse. Du fortjener så mye bedre og dette er ikke greit... 

Du bør få oppfølging . Kunne ikke voldtektsmottaket hjelpe deg med det ?. Vet ikke hvor du bor men det finnes egene krisepsykologer som er ekspert på området. Det går også an å få snakke med terapeuter på legevakten ( livskrisehjelpen ). 

Jeg har opplevd overgrep og valgte å fortrenge det og late som om det ikke hadde skjedd. Det var ikke så lurt fordi det forsvinner ikke på den måten... 

Men selvfølgelig må du få " summe" deg og ta egne valg. Ingen skal presse deg til noe... Hjelpen er et tilbud som du selv må ønske å ta imot .

lykke til kjære deg... 

Anonymkode: 0efa5...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 12.3.2017 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Hei. Ble utsatt for en voldtekt i helgen, og vil nå bare komme meg på bena igjen. Vil ikke la meg selv forfalle. Ringte politiet rett etter hendelsen, og tilbragte natta på voldtektsmottaket hvor jeg tok ulike prøver, vaksiner og tabletter. Så det er sikkert. Velger å ikke anmelde hendelsen. Det eneste jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for å holde motet oppe? Har sovet utrolig mye siden det skjedde, og sliter med mye angst. Har slitt med depresjon, angst og psykosesymptomer i to år, så blir litt mye når jeg nå må takle traumer i tillegg. Er ikke særlig trist eller deprimert, men kjenner på et ubehag og en tomhetsfølelse, og det er ikke gøy. Har også opplevd å få mareritt av hendelsen, som gjør at søvnkvaliteten er dårlig, selv om jeg sover en del. Har lite motivasjon til å gjøre ulike ting, men skal prøve å få komme meg på treningssenteret imorgen og starte der. Andre tips dere kan komme med? Setter pris på alle råd. 

Anonymkode: 59fe5...7a2

Har du proevd Dixie ressurssenter? 

 

Ellers tror jeg Legevakten har en egen avdeling. Du har ogsaa mentalhelses hjelpetelefon eller Kirkens SOS. Men jeg tror nok foerst og fremst du boer kontakte fastlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Har du proevd Dixie ressurssenter? 

 

Ellers tror jeg Legevakten har en egen avdeling. Du har ogsaa mentalhelses hjelpetelefon eller Kirkens SOS. Men jeg tror nok foerst og fremst du boer kontakte fastlegen

Du ser at tråden er et år gammel? 

Anonymkode: fd363...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...