Gå til innhold

Klein opplevelse hos gynekolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg opplevde noe ganske spesielt hos gynekologen jeg var hos nylig. Jeg oppfattet det ikke direkte som et overtramp, men som mangel på forståelse av hvordan dette ble oppfattet. Det var en sykepleier der inne også og så på hele opptrinnet. Altså, det som skjedde var...

Jeg var bekymret for om jeg var slapp i skjeden etter et par barnefødsler og jeg har hatt litt mindre følelse der nede siste årene. Da sa gynekologen at han ville kjenne om jeg var slapp. Han puttet da fingrer inn og ba meg knipe. Det var flaut nok som det var. Men da jeg kneip så sa han høyt ooooioioiiiii, ja her var det ikke mye slapt! Det er ikke mange som greier det der. Jeg ble så ufattelig flau og huska ikke hva gynekologen sa nesten hele resten av kontrollen. Jeg har tenkt mye på det der og lurte på om det var "vanlig" med slike utbrudd? Vurderer å aldri dra til mannlig gynekolog igjen i hele mitt liv. Gynekologen virka litt feminin forresten, så jeg har tenkt at kanskje var homofil og at det var derfor han ikke vurderte et slikt utbrudd som ekkelt for meg. Har grubla en del over dette siden det føltes så rart. 

Anonymkode: 8438b...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trådstarter her. Ja, skjønner godt at noen sikkert syns dette er rent komisk. Jeg har bare tenkt så mye på det så derfor ville jeg lufte det her inne som anonym. 

Anonymkode: 8438b...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde noe ganske spesielt hos gynekologen jeg var hos nylig. Jeg oppfattet det ikke direkte som et overtramp, men som mangel på forståelse av hvordan dette ble oppfattet. Det var en sykepleier der inne også og så på hele opptrinnet. Altså, det som skjedde var...

Jeg var bekymret for om jeg var slapp i skjeden etter et par barnefødsler og jeg har hatt litt mindre følelse der nede siste årene. Da sa gynekologen at han ville kjenne om jeg var slapp. Han puttet da fingrer inn og ba meg knipe. Det var flaut nok som det var. Men da jeg kneip så sa han høyt ooooioioiiiii, ja her var det ikke mye slapt! Det er ikke mange som greier det der. Jeg ble så ufattelig flau og huska ikke hva gynekologen sa nesten hele resten av kontrollen. Jeg har tenkt mye på det der og lurte på om det var "vanlig" med slike utbrudd? Vurderer å aldri dra til mannlig gynekolog igjen i hele mitt liv. Gynekologen virka litt feminin forresten, så jeg har tenkt at kanskje var homofil og at det var derfor han ikke vurderte et slikt utbrudd som ekkelt for meg. Har grubla en del over dette siden det føltes så rart. 

Anonymkode: 8438b...a38

Kanskje du bør forsøke å bare ta det som et kompliment. For en gynekolog er alt med underlivet noe vedkommende driver med hver eneste dag, slik at det som kjennes unaturlig ut for deg er helt vanlig for den personen. Jeg synes det er merkelig å dra inn hans eventuelle legning i dette som om den var relevant i det hele tatt. Om du synes opplevelsen ble for ubehagelig for deg så bytter du bare gynekolog. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg dro inn legning er at jeg tenkte en homofil mann ikke knytter noe som helst seksuelt til en kvinnes underliv og at han derfor lettere kunne kommet med et slikt utbrudd uten å tenke seg om. Hvis jeg skulle valgt ville jeg helst hatt en homofil gynekolog faktisk. Får prøve å ta det som et kompliment ja. Men det sitter i meg det her altså. Det var noe av de grusomste og flaueste minuttene jeg har opplevd på et legekontor. Hadde du hørt det høye utbruddet og samtidig sett reaksjonen i ansiktet til sykepleieren da hun hørte utbruddet ville du skjønt det. For ikke å snakke om mitt rødmende fjes. 

Anonymkode: 8438b...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe talg i dette og skjønner ikke helt hva du ble flau for. Vær glad for at du ble "friskmeldt" og legg det hele bak deg. Som xbellax sier er dette hverdagslig for en gynekolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken juli

Opptrer man profesjonelt så kommer ikke leger og gynekologer med slike utbrudd. De forholder seg nøkter og svarer korrekt både før, under og etter undersøkelsen. Syns det var litt uproft av han. Forstår godt at du følte deg litt utilpass i situasjonen. Godt du fikk et svar på det du lurte på da. Bra sykepleieren som var med inn var mer profesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde det samme hos en kvinnelig gynekolog. Hun spurte sågar om en student kunne få kjenne hvordan det skulle være når en kvinne knep sammen skjedemusklene. Det var greit for meg. Følte det ikke som noe overtramp i det hele tatt. Jeg er bare glad for at alt er som det skal der nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde noe ganske spesielt hos gynekologen jeg var hos nylig. Jeg oppfattet det ikke direkte som et overtramp, men som mangel på forståelse av hvordan dette ble oppfattet. Det var en sykepleier der inne også og så på hele opptrinnet. Altså, det som skjedde var...

Jeg var bekymret for om jeg var slapp i skjeden etter et par barnefødsler og jeg har hatt litt mindre følelse der nede siste årene. Da sa gynekologen at han ville kjenne om jeg var slapp. Han puttet da fingrer inn og ba meg knipe. Det var flaut nok som det var. Men da jeg kneip så sa han høyt ooooioioiiiii, ja her var det ikke mye slapt! Det er ikke mange som greier det der. Jeg ble så ufattelig flau og huska ikke hva gynekologen sa nesten hele resten av kontrollen. Jeg har tenkt mye på det der og lurte på om det var "vanlig" med slike utbrudd? Vurderer å aldri dra til mannlig gynekolog igjen i hele mitt liv. Gynekologen virka litt feminin forresten, så jeg har tenkt at kanskje var homofil og at det var derfor han ikke vurderte et slikt utbrudd som ekkelt for meg. Har grubla en del over dette siden det føltes så rart. 

Anonymkode: 8438b...a38

Man er i en veldig følsom situasjon når man ligger slik. Gynekologen innpå her har undervist en del leger om hvordan man skal opptre i en slik situasjon. Så du får høre hva hun mener er profesjonell oppførsel og ikke. 

uansett kan ingen klandre deg for hvordan du opplevde det. 

Anonymkode: 26106...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg dro inn legning er at jeg tenkte en homofil mann ikke knytter noe som helst seksuelt til en kvinnes underliv og at han derfor lettere kunne kommet med et slikt utbrudd uten å tenke seg om. Hvis jeg skulle valgt ville jeg helst hatt en homofil gynekolog faktisk. Får prøve å ta det som et kompliment ja. Men det sitter i meg det her altså. Det var noe av de grusomste og flaueste minuttene jeg har opplevd på et legekontor. Hadde du hørt det høye utbruddet og samtidig sett reaksjonen i ansiktet til sykepleieren da hun hørte utbruddet ville du skjønt det. For ikke å snakke om mitt rødmende fjes. 

Anonymkode: 8438b...a38

Homofil eller ikke, det var jo ikke noe seksuelt over det han sa. Altså, "oioioi, ja her var det ikke mye slapt! Ikke mange som klarer det!". Han uttrykte at han var imponert over styrken på musklene dine. Og at han sjeldent har opplevd at andre har tilsvarende sterkt underliv (sikkert basert på tilsvarende knipetester i jobben).

Jeg hadde tatt det som et kompliment.

Men når du opplever det ubehagelig, så bør du kanskje spørre deg selv om en litt spesiell/eksentrisk lege kanskje blir feil for deg? Og i så fall bytte gynekolog. Det er helt greit å føle at kjemien ikke stemmer.

Anonymkode: 39a63...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må innrømme at jeg som gynekolog kunne ha gjort akkurat det samme, å vise min overraskelse over at en kvinne -som har født- har så god bekkenbunnsmuskulatur at man kan merke sammentrekningen av musklene omkring de to fingre man har i skjeden. Jeg vil oppfatte uttalelsen som et stort kompliment. Jeg skjønner ikke helt at det var flaut, for det var vel nettopp det du ønsket å få sjekket?

På den andre siden, så har jeg lært mine studenter å komme med minst mulig ‘informasjon’ når kvinnen ligger på undersøkelsesbenken. Det skal gis når hun igjen er påkledd og sitter  ansikt til ansikt med legen. Dette var altså et spontant utbrudd som ble misforstått av deg. Dette utbrudd har intet med om det er mannlig gynekolog eller ikke, men om legen har en spontanitet. Den gynekologiske undersøkelse er et verktøy som ikke har noe som helst med seksualitet å gjøre.

Når en lege velger å bli gynekolog –uansett kjønn eller seksuell legning- så er det fordi faget er så mangfoldig. Det dreier seg om kvinner i mange situasjoner som trenger hjelp, se eksemplene: graviditet og fødsel (største opplevelse i livet som vi får lov å dele med paret), barnløse i dyp fortvilelse hvor vi i mange tilfeller kan hjelpe dem med å få barn og oppfylle deres største ønske, hjelpe med ‘hverdagsproblemer’ som prevensjon, menstruasjoner og utflod, møte kvinnen med underlivskreft hvor det heldigvis er gjort store fremskritt og hvor vi kan tilby avanserte operasjoner for å gjøre henne frisk. Dette bare for å nevne litt av det positive ved faget.

Jeg synes at du skal legge denne episoden bak deg, men du er selvsagt velkommen til  å velge en annen gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...