Gå til innhold

3. barn ? Pco


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

jeg ønsker å bli gravid for 3. gang og det skjer ikke.

jeg er 35,5 år gammel og har 2 barn på 3 og 6 år. Jeg veier 71 kg og er 173 cm høy. Jeg veide ca 65 kg før begge mine tidligere svangerskap. Jeg er aktiv og trener flere ganger i uken, men har i alle år slitt med sukkersug og har gått noe opp og ned i vekt, men aldri veid mer enn nå.

jeg har vært hos gynekolog flere ganger og er selv lege. Jeg har nok pco evt pcos. Siden jeg fikk barn har jeg ikke brukt p piller, men det gjorde jeg før. Jeg har litt økt behåring både i ansikt og ellers som jeg selvsagt fjerner.

siste 2 år har jeg for første gang i mitt liv hatt regelmessig mens med 35 dagers syklus. Jeg tenkte det var positivt, men har ikke blitt gravid siden vi startet å prøve i oktober. Og denne gangen gikk det plutselig 7 uker siden sist mens. Jeg har også tatt pergotime i 2 runder selv om jeg tror jeg har eggløsning.

jeg har tatt eggløsningstester som har slått ut på dag 19 ved 2 anledninger og blodprøver som viste høy progesteron ca dag 28 (den var 54 en gang og 32 en annen gang). Sist gang var fsh lav (1,2) mens lh var på 11. Prolaktin var normal, TSH normal men t4 10,6 altså akkurat litt lav.

bør jeg bare vente lenger?

bør jeg gå ned i vekt (det er ikke lett)?

er det best å bruke å p piller en periode for å dempe evt pco?

er det vanligvis vanskeligere å bli gravid ved pco(s) også når man har eggløsning?

håper du har anledning til å svare. Som du sikkert skjønner har jeg nok blitt ganske utålmodig og opphengt i dette. Jeg blir ikke yngre..

Anonymkode: 84e04...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For å stille diagnosen PCOS (polycystisk ovariesyndrom) skal 2 ut av følgende 3 kriterier være til stede: PCO forandringer på eggstokkene (mange små eggsekker), sjeldne menstruasjoner (mer enn 35 dagers intervall), og tegn på for mye mannlig hormon ut fra blodprøver eller hudforandringer. Du kan vel så vidt komme under definisjonen, men i og med at du har eggløsning dokumentert, så er det ikke grunn til å stimulere med pergotime (som også nå er borte fra markedet). Til sine spørsmål:

  • bør jeg bare vente lenger?

Ja, den månedlige sjanse for graviditet var 17% da du var 30 år, den er nå 12% per måned. Hvis det fortsetter med lenger intervall enn 35 dager, kan du oppsøke fertilitetssenter for hjelp, men ellers er regelen å vente til det har gått ett år. Ta en evt en AMH-test (anti müllersk hormon) som sier noe om ‘eggreserven’, lav verdi er dårlig tegn, høy verdi kan ses ved PCOS.

  • bør jeg gå ned i vekt (det er ikke lett)?

Du har BMI på 23,7. Ingen grunn til å stresse med det.

  • er det best å bruke å p piller en periode for å dempe evt pco?

Absolutt ikke, det utsetter bare dine muligheter for graviditet.

  • er det vanligvis vanskeligere å bli gravid ved pco(s) også når man har eggløsning?

Jeg tror det ikke, men jeg kjenner ikke til studier på dette. Eggløsning er det essensielle, kan du ikke bare glemme det med mulig PCOS?

Jeg håper at dette var svar på dine spørsmål. Lykke til, med vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk! Ja det var svar på mine spørsmål. 

jeg har et par korte til:

hva vil høy Amh si, i forhold til eggreservene? Er den da ekstra god?;)

og - hvis de altfor lange syklusene fortsetter, vet du hva man kan gjøre av hjelp på et fertilitetssenter for det? Er det noe annet enn IVF?

Anonymkode: 84e04...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

AMH sier ingenting om kvalitet på eggene.

Man prøver på andre måter for eggløsningsstimulering som letrozol (aromatasehemmer).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...