Gå til innhold

Smerter i livmor/eggstokker


MentalBabyDoll

Anbefalte innlegg

MentalBabyDoll

Hei. Jeg har PCOS (fikk vite det i 15 års alderen). Har hatt meget kraftige blødninger, og lengste perioden varte i 9 mnd (!!!) i strekk. Fikk påvist en livmorslimhinne på ca 23mm, godartet (heldigvis) polypp i livmora og eggstokkene fulle av cyster! Fikk satt inn Mirena spiral også. Spiralen hjalp på blødningens styrke men har hatt det siden 3. Februar nå! 

Har også sterke smerter som kommer i tak flere ganger i timen. Mensensmerter + strålende smerter helt ned til kneet på venstre ben. Vet ikke om det er livmorhalsen eller urinrøret deg gjør vondt. Tør ikke undersøkelse og narkose er eneste mulighet for meg...

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Søstra mi har det slik som deg. proppfull av cyster. Kuler på kuler. Den ene cysten hadde vokst 3 cm på 2 år sa gynekologen. Kraftige blødninger. Ble satt inn spiral. Etter 9 mnd med krampesmerter som kom i porsjoner hver dag. Fikk hun fjernet spiralen igjen. Klarte ikke mer. Var på bristepunktet av smertegrensen over så lang tid. Hun er nå til vurdering om ikke hun må operere ut livmor og eggstokker.  Lykke til, håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 23f1f...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MentalBabyDoll
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søstra mi har det slik som deg. proppfull av cyster. Kuler på kuler. Den ene cysten hadde vokst 3 cm på 2 år sa gynekologen. Kraftige blødninger. Ble satt inn spiral. Etter 9 mnd med krampesmerter som kom i porsjoner hver dag. Fikk hun fjernet spiralen igjen. Klarte ikke mer. Var på bristepunktet av smertegrensen over så lang tid. Hun er nå til vurdering om ikke hun må operere ut livmor og eggstokker.  Lykke til, håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 23f1f...872

Uff.... Men takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MentalBabyDoll
10 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvor gammel er du? har du født barn?

Hilsen Mette

Jeg er 28 år. Har ingen barn. Men har hatt en del spontan aborter (6 stk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er sannsynligvis ikke livmorhals eller urinrør som gir deg beskrevne plager. Du kan ha den godartede tilstand endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Denne tilstand kan bare påvises ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) i narkose. Det kan også være kjertelforandringer inne i livmoren, tilstanden adenomyose. Diagnose kan stilles ved ultralyd eller MR: Prøv med en kombinasjon av Ibux og paracet ved smerter. Det er vanlig med uregelmessige blødninger med hormonspiralen, men det blir bedre med tiden. Jeg håper at du har en avtale med gynekolog som kan følge deg opp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MentalBabyDoll
8 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er sannsynligvis ikke livmorhals eller urinrør som gir deg beskrevne plager. Du kan ha den godartede tilstand endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Denne tilstand kan bare påvises ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) i narkose. Det kan også være kjertelforandringer inne i livmoren, tilstanden adenomyose. Diagnose kan stilles ved ultralyd eller MR: Prøv med en kombinasjon av Ibux og paracet ved smerter. Det er vanlig med uregelmessige blødninger med hormonspiralen, men det blir bedre med tiden. Jeg håper at du har en avtale med gynekolog som kan følge deg opp.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Jeg må i narkose ved undersøkelser fordi jeg ikke klarer ellers. Ibux og Paracet gir smertefrihet i mange timer heldigvis. Men tør bare å ta én gang om dagen. Kan jeg ta med dette svaret til legen så han kan henvise til videre undersøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...