Gå til innhold

Blodprøver og hormonplaster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinne 42 år.  Blodprøver viste nylig S-FSH på 49 (referanseområde 1-13),  S-LH på 54 (referanseområde 1-13) og S-østradiol <0,07 (referanseområde:  >0,1). Fastlegen ga meg Estalis hormonplaster pga disse prøvesvarene, og det hjelper ved at jeg får mer energi, bedre humør, sover bedre og hetetokter er borte.  

Etter 5 uker på Estalis tok jeg nye prøver: S-FSH på 11, S-LH på  6, Østradiol på  0,23.

Jeg har fortsatt en slags syklus så er nok ennå ikke helt i overgangsalder. Er det greit å bruke hormonplaster mens man fremdeles har en syklus (perimenopausen?)? Jeg har ingen livmor og ingen blødninger. Lurer også på om østrogennivået på 0,23 er greit.

Anonymkode: 5b06c...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne 42 år.  Blodprøver viste nylig S-FSH på 49 (referanseområde 1-13),  S-LH på 54 (referanseområde 1-13) og S-østradiol <0,07 (referanseområde:  >0,1). Fastlegen ga meg Estalis hormonplaster pga disse prøvesvarene, og det hjelper ved at jeg får mer energi, bedre humør, sover bedre og hetetokter er borte.  

Etter 5 uker på Estalis tok jeg nye prøver: S-FSH på 11, S-LH på  6, Østradiol på  0,23.

 

Jeg har fortsatt en slags syklus så er nok ennå ikke helt i overgangsalder. Er det greit å bruke hormonplaster mens man fremdeles har en syklus (perimenopausen?)? Jeg har ingen livmor og ingen blødninger. Lurer også på om østrogennivået på 0,23 er greit.

 

 

Anonymkode: 5b06c...c3a

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan vet du at du har en slags syklus dersom du ikke har livmor og blødninger?

Anonymkode: dfa52...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hormonene kan endre seg fra uke til uke i overgangsalderen, som prøvene tyder på at du er kommet i. Det er feil å gi deg Estalis når livmoren er fjernet. Estalis er en kombinasjon av østrogen og gestagen som etter noen års bruk kan øke risiko for brystkreft. Hormonet gestagen brukes for å beskytte livmoren mot unormale celler under østrogenbehandling, men i og med at din livmor er fjernet, kan du bruke ren østrogen. Det er ikke risiko ved rent østrogen. Be din lege om resept på Estradot-plaster hvor det er ulike doser. Prøv først med 50 mikrogram/dag. Nivå på 0,23 er greit.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...