Gå til innhold

Amming og spontanabort


Sissel81

Anbefalte innlegg

Hei. Har ett spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med. Jeg er 36 og har ett barn på 22mnd som jeg fortsatt ammer( en gang pr dag men opp til flere ganger pr natt og oftere hvis han er syk).Fikk mensen tilbake ca 17 mnd etter fødsel. Den har vært ganske stabil men har spottet litt noen dager før.Ble gravid forrige syklus ved hjelp av el test. Hadde da en kort blødning som jeg trodde var festeblødning en uke før forventet mensen. Hadde også veldig hetetokter og svake graviditetstester. Hadde ikke dette ved forrige svangerskap. Dessverre mistet jeg ganske kjapt( ca 4+4) Testet negativt på HCG hos legen men fikk bekreftet på blodprøve at jeg hadde vært gravid ( lav HCG på 11) Nå er jeg veldig redd for at det er ammingen som gjorde at jeg mistet. Er det noe i veien med hormonene mine siden jeg ammer? Lavt progesteron? Er det noe jeg burde sjekke hos gynekolog? Burde jeg slutte å amme? Har tidligere hatt en MA. Håper virkelig du kan hjelpe meg. Mvh kvinne 36 år 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Amming kan hindre eggløsning fordi det i forbindelse med amming produseres hormonet prolaktin som hemmer de hormoner (FSH og LH) som må til for eggmodning og eggløsning. Etter hvert som intervallene mellom ammeperiodene blir lengre, vil prolaktin-toppene ikke kunne hindre eggmodningen, og det kommer eggløsning og menstruasjon.

Amming kan ikke føre til abort. Kanskje så mye som 50% av alle graviditeter ender som abort. Ofte så tidlig at kvinnen bare oppfatter det som en litt sen menstruasjon. Jo eldre kvinnen blir, jo oftere blir det abort. I de fleste tilfeller skyldes abort at det var en feil ved fosteranlegget. I og med at du har regelmessige blødninger, så har ammingen ikke noen betydning for dine muligheter for å bli gravid og bære frem. Noen får mindre melk, hvis de blir gravide, men det er en annen sak.

Ingen grunn til videre utredning. Har du regelmessige menstruasjoner er det ikke nødvendig med eggløsningstester. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Husk å bruke folat 400 mikrog daglig.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...