Gå til innhold

Bartholinitt ?


kvinne 1964

Anbefalte innlegg

kvinne 1964

Jeg er en kvinne på 52 år. som aldri har hatt noen gynokologiske plager. Jeg har født to friske barn komplikasjonsfritt. Er nå separtert og har ikke hatt sex siden juni fjor.  Jeg oppdaget en kul nedentil på venstre side som jeg utfra bilder lokaliserer til de Bartholinske kjerteler. Kulen er vel på størrelse med en stor drue og sitter på venstre side. jeg aner ikke hvor lenge jeg kan ha hatt den. Ingen kløe eller smerter i den og jeg har ikke problemer med vannlatingen.  Den er på tuppen litt blåaktig (kan det være litt av en blodåre ?    Jeg blir litt redd og frykter for kreft.  Har ganske snart time til gynokolog (om 11 dager ) Har prøvd med varme bad og grønnsåpe bad men ingen effekt foreløbig, er det noen hensikt og holde på med det. Jeg har en ny kjæreste som jeg skal treffe nå i slutten av april vil dette kunne ha virkning på om vi kan ha sex ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være en Bartholincyste som oppstår i en av de kjertlene som ligger ved skjedeinngangen og som utsender sekret til å gi fukt til skjedeinngangen. Hvis utførselsgangen blir tilstoppet, kan det oppstå en hevelse, en cyste, eller det kan oppstå betennelse hvor kjertelen er rød, hoven og øm, en Bartholinitt. Hvis du ikke har plager, er det ikke nødvendig med behandling, ellers kan man lage en liten åpning så den får tømt seg. Hvis ‘kulen’ er blå, kan det være en åreknute, varise, og det behandler man ikke, Ingen av nevnte forandringer har betydning ved samleie. Du kan ikke selv gjøre noe for å få hevelsen bort.

Fint at du får en sjekk, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinne 1964

Kan den bare forsvinne av seg selv etter en tid ?  Om jeg skal ha samleie vil den jo være veldig merkbar skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har snart time for vurdering. En cyste kan bli mindre, en åreknute blir neppe mindre. Etter din beskrivelse skulle det ikke bli noe problem ved samleie.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...