Gå til innhold

Madrs test og matlyst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får økt matlyst under depresjon. Andre merker at det går nedover igjen med meg nå, men jeg får ikke mindre matlyst av det. Selv om madrs testen ellers viser moderat depresjon. Spørsmålet om matlyst blir derfor litt misvisende.

Men nok om det. Hva er hensikten med å fortsette livet etter mange år som vekslende syk. Jeg har ikke lenger tillit til helsevesen og nav. Alt gjør meg bare sykere. Føler meg usikker i forhold til venner, familie og kollega. Vekslende uttadvent og innadvent. Vil trekke meg bort fra andre, samtidig som jeg er sosial. Mange ytre påkjenninger. Veldig irritabel på alt og alle. Et evig kaos. Det er nok nå. 

Dette er innvendig. Uttad tar jeg meg sammen. Likevel merker andre at det går nedover.

Ingen trenger bruke energi på å svare.

Anonymkode: 98c45...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som om du skulle ha beskrevet meg...  Økt matlyst og depresjon, isolerer meg, men lengter etter nærhet , mister motet i forhold til systemet men fasaden er på plass. Tror man klarer å mobilisere krefter for en stund . Der man håper og tror og virkelig prøver å komme seg på beina. Men når tiden går og man tar et steg  frem og to tilbake ....

irritabelitet er også en vond følelse men en del av det depressive... Håper du får hjelp med alt dette.,

Hva skal man si til trøst?.. Vet bare at når man er inne i dette depressive og motløse er det vanskelig å se fremover. Men så letter tåken litt og litt... Og man kjenner at det ikke gjør så vondt å leve likevel. Det blir bedre !!! 

Anonymkode: 8958a...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som om du skulle ha beskrevet meg...  Økt matlyst og depresjon, isolerer meg, men lengter etter nærhet , mister motet i forhold til systemet men fasaden er på plass. Tror man klarer å mobilisere krefter for en stund . Der man håper og tror og virkelig prøver å komme seg på beina. Men når tiden går og man tar et steg  frem og to tilbake ....

irritabelitet er også en vond følelse men en del av det depressive... Håper du får hjelp med alt dette.,

Hva skal man si til trøst?.. Vet bare at når man er inne i dette depressive og motløse er det vanskelig å se fremover. Men så letter tåken litt og litt... Og man kjenner at det ikke gjør så vondt å leve likevel. Det blir bedre !!! 

Anonymkode: 8958a...62a

Jeg vet at tåken letter. Den kommer bare så fort tilbake. Jeg er sliten nå.

 

Anonymkode: 98c45...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg liker ikke MADRS-testen, nettopp fordi den ikke tar høyde for at man kan bli agitert, irritabel eller blandet i stemningsleie. Ei heller tar den høyde for økt matlyst. Dermed blir den unøyaktig. Så når man kommer på psykehuset og en eller annen uerfaren vaktavende lege, som ikke kjenner deg, kjører denne testen på deg... er det betydelige feilkilder. Jeg vet at det finnes andre diagnoseverktøy som tar for seg disse fatorene, så jeg synes det er rart at disse ikke brukes i allmennpsykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDS gir et mye bedre bilde av graden av depresjon, men MADRS går mye raskere å gå gjennom. 

IDS: https://1drv.ms/b/s!Ahk42C5pGqVFgoQI2N3m_unKOU-8sw

Uansett skjema så er det kriteriene i ICD-10 som er avgjørende for diagnosen:

Kriterier for diagnosen depresjon (ICD-10 F32)

Tilstand med senket stemningsleie som forandrer seg lite i fra dag til dag og som varer i minst 2 uker. Både kjernesymptomer og tillegssymptomer må være tilstede, graden av depresjon avgjøres av antall symptomer. 

KJERNESYMPTOMER:

  • Depressivt stemningsleie
  • Tap av interesse- eller glede
  • Nedsatt energi eller økt trettbarhet

TILLEGGSSYMPTOMER:

  • Redusert selvfølelse og selvtillit
  • Skyldfølelse eller selvbebreidelser
  • Tilbakevendende tanker om død eller selvmord eller suicidal handling
  • Redusert konsentrasjon eller oppmerksomhet
  • Agitasjon eller hemning i psykomotorisk aktivitet
  • Søvnforstyrrelser
  • Endring i appetitt med vektendring

Mild depresjon:

2 kjernesymptomer og 2-3 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 1-2 tilleggssymptomer 

Moderat depresjon:

2 kjernesymptomer og 4-7 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 3 tilleggssymptomer

Alvorlig depresjon:

3 kjernesymptomer og 5-7 tilleggssymptomer

Hvis det har vært hypomani eller mani noen gang tidligere i livet kan diagnose depresjon ikke settes. Er kriteriene forøvrig oppfylt skal diagnose bipolar lidelse brukes. Det er også noen andre forhold som gjør at denne vanlige depresjonsdiagnosen ikke kan brukes (for eksempel rus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, Psykia AS skrev:

IDS gir et mye bedre bilde av graden av depresjon, men MADRS går mye raskere å gå gjennom. 

IDS: https://1drv.ms/b/s!Ahk42C5pGqVFgoQI2N3m_unKOU-8sw

Uansett skjema så er det kriteriene i ICD-10 som er avgjørende for diagnosen:

Kriterier for diagnosen depresjon (ICD-10 F32)

Tilstand med senket stemningsleie som forandrer seg lite i fra dag til dag og som varer i minst 2 uker. Både kjernesymptomer og tillegssymptomer må være tilstede, graden av depresjon avgjøres av antall symptomer. 

KJERNESYMPTOMER:

  • Depressivt stemningsleie
  • Tap av interesse- eller glede
  • Nedsatt energi eller økt trettbarhet

TILLEGGSSYMPTOMER:

  • Redusert selvfølelse og selvtillit
  • Skyldfølelse eller selvbebreidelser
  • Tilbakevendende tanker om død eller selvmord eller suicidal handling
  • Redusert konsentrasjon eller oppmerksomhet
  • Agitasjon eller hemning i psykomotorisk aktivitet
  • Søvnforstyrrelser
  • Endring i appetitt med vektendring

Mild depresjon:

2 kjernesymptomer og 2-3 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 1-2 tilleggssymptomer 

Moderat depresjon:

2 kjernesymptomer og 4-7 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 3 tilleggssymptomer

Alvorlig depresjon:

3 kjernesymptomer og 5-7 tilleggssymptomer

Hvis det har vært hypomani eller mani noen gang tidligere i livet kan diagnose depresjon ikke settes. Er kriteriene forøvrig oppfylt skal diagnose bipolar lidelse brukes. Det er også noen andre forhold som gjør at denne vanlige depresjonsdiagnosen ikke kan brukes (for eksempel rus).

Denne testen viste også moderat depresjon. Men jeg har diagnosen BP2, så da vet jeg ikke. 

Prøver å komme meg igjennom arbeidsdagene. Men orker snart ikke mer.

Anonymkode: 98c45...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må være bare helt forferdelig å være så deprimert

Jeg vet ikke men synes nesten all forskning sier så forskjellig noe sikkert forskningen og helseapparatet bare må leve med ,men veldig synd man ikke kan hjelpe pasientene på bedre måte synes jeg når jeg hører hvor vondt du må ha det.

Håper depresjonen snart avtar og du får lysere tider.😊

Anonymkode: 8e11b...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...