Gå til innhold

Hypomani


Villanda

Anbefalte innlegg

Hva gjør man bortsett fra å med ulikt hell forsøke å få sove om natten? Dette er noe bedre enn depresjon, men dette også medfører funksjoner stsp. Og dessverre har jeg erfart at etterpå følger depresjon.

Og er det vanlig å måtte være borte fra jobb på grunn av hypomani?

Endret av Villanda
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Villanda skrev:

Hva gjør man bortsett fra å med ulikt hell forsøke å få sove om natten? Dette er noe bedre enn depresjon, men dette også medfører funksjoner stsp. Og dessverre har jeg erfart at etterpå følger depresjon.

Og er det vanlig å måtte være borte fra jobb på grunn av hypomani?

Løsningen er å øke (evt. starte) AP (f.eks. zyprexa eller Seroquel) og i tillegg begrense inntrykk. Hvis du blir gira av å være på jobb, kan det være fornuftig å begrense antall timer på jobb - evt. være helt borte noen dager.

Anonymkode: 5ffff...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løsningen er å øke (evt. starte) AP (f.eks. zyprexa eller Seroquel) og i tillegg begrense inntrykk. Hvis du blir gira av å være på jobb, kan det være fornuftig å begrense antall timer på jobb - evt. være helt borte noen dager.

Anonymkode: 5ffff...091

Ok. Aldri tatt ap. Ikke mer gira på jobb enn andre steder, men det er mer upassende å være gira på jobb enn andre steder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Villanda skrev:

Ok. Aldri tatt ap. Ikke mer gira på jobb enn andre steder, men det er mer upassende å være gira på jobb enn andre steder .

AP i noen dager kan få deg på plass igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg merker at stemningsleiet begynner  å stige, er det søvn, ro, lite impulser men f eks rolig tur i skogen som fungerer. 

Søvn er selvsagt det aller viktigste. Psykiateren min sier at det er egentlig et fett hva jeg tar av medisiner da for å få sove, så lenge jeg får sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Yep, søvn er key. Jeg kan bremse mine episoder bare jeg får sove om natte. Kanskje blir det også aktuelt å ta AP på dagtid en kort periode og. Da er jeg så pass gira i utgangspunktet at jeg ikke blir trøtt av det, men det holder meg litt nede på jorda. Opplever du det som upassende å være gira på jobb, synes jeg du burde ta det opp med lege/psykiater om du kan få en sykemelding.

Søvn, skjerming mot for mange inntrykk på en gang, nok søvn så man ikke brenner lyset i to ender. Ta seg ut fysisk, komme seg ut i naturen for å ta ut energi f.eks. Mange opplever hypomani som positivt og gøy i starten, men min erfaring er at det etter hvert blir fryktelig slitsomt. Og dessverre er det i regelen slik at depresjon følger mani/hypomani. Derfor er det svært viktig å sette inn tidlige tiltak, slik at man unngår denne utviklingen. Aller helst bør en psykiater behandle deg, da fastlegene har svært varierende kunnskaper rundt psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Wednesday, March 22, 2017 den 10.29, FjellOgDalar skrev:

Yep, søvn er key. Jeg kan bremse mine episoder bare jeg får sove om natte. Kanskje blir det også aktuelt å ta AP på dagtid en kort periode og. Da er jeg så pass gira i utgangspunktet at jeg ikke blir trøtt av det, men det holder meg litt nede på jorda. Opplever du det som upassende å være gira på jobb, synes jeg du burde ta det opp med lege/psykiater om du kan få en sykemelding.

Søvn, skjerming mot for mange inntrykk på en gang, nok søvn så man ikke brenner lyset i to ender. Ta seg ut fysisk, komme seg ut i naturen for å ta ut energi f.eks. Mange opplever hypomani som positivt og gøy i starten, men min erfaring er at det etter hvert blir fryktelig slitsomt. Og dessverre er det i regelen slik at depresjon følger mani/hypomani. Derfor er det svært viktig å sette inn tidlige tiltak, slik at man unngår denne utviklingen. Aller helst bør en psykiater behandle deg, da fastlegene har svært varierende kunnskaper rundt psykiske lidelser.

Måtte morgenen komme snart.

Håper å få noe som virker neste time da.  Skal til psykiater som sikkert har peili g. Ok å vite hva man evt har i vente. Er skeptisk til ap. Men jeg må jo stabiliseres på et vis.

Greier dere selv å skjerme dere for inntrykk? Og ta det rolig uten å bli tvunget til det? 

Jeg greier ikke. Tør ikke. Tror den indre uroen blir for stor da. Eller at jeg faller sammen. Tilbake til depresjonen. Problemet er jo bare at den nesten alltid kommer etter slike eisoder.  Men jeg utsetter det.

Kan bære rolig en stund da. Må det noen ganger. Kan ta meg sammen en stund. I alle fall etter relativt gode netter. Eller nettene er ikke dårlige nå, men søvnen er dårlig.  Det er ikke så ille å være våken, ikke som i depresjonen.

Hvis jeg bare holder meg i rask aktivitet hele dagen, blir jeg ikke trett, selv om søvnen er dårlig. 

Ja er mye ute og går eller jogger.Kanskje er jeg ikke hypoman. Kanskje bare frisk fra depresjonen kan jeg tenke. Men hvorfor sover jeg ikke da. Og hvorfor er jeg for urolig på jobb.

Burde sovet. Men ingen vits å ligge timesvis våken i senga.  Tør ikke ta mer enn foreskrevet medikasjon egentlig. Redd det blir tolket som manglende evne til å holde ut negativ affekt og deretter til borderline. Jeg "hadde" det en gang. Jeg vil heller bli møtt som bipolar av helsepersonell. Ble møtt ganske forskjellig der jeg hadde borderline i forhold til der jeg hadde depresjon. Kjipt når meninger stadig blir tolket dom projeksjoner og svart-/hvitt-tenkning.

Men må ta opp det på neste time.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BamseLiten skrev:

Hva jobber du med? Kan du få tilrettelagt noe på jobb mtp inntrykk, flere pauser etc?

Tror ikke det. Jeg må ikke lage for mange inntrykk. Kan ikke bare gå og gå fort som jeg helst vil, men tilbyr meg til praktiske oppgåver med ting da., og går fort mellom husene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
4 timer siden, Villanda skrev:

Tror ikke det. Jeg må ikke lage for mange inntrykk. Kan ikke bare gå og gå fort som jeg helst vil, men tilbyr meg til praktiske oppgåver med ting da., og går fort mellom husene.

Fint at du får noe hjelp da. Jeg selv hadde nok hatt godt av mange små pauser i stillhet men det er helt umulig i mitt yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...