Gå til innhold

Man ser jo hvor man har det fra i dag??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sak for Nytt på Nytt???

Skiløperen var lurt av advokaten 

Regjeringen var lurt av politiet

 

 

 

 

Anonymkode: c1ab4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sak for Nytt på Nytt???

Skiløperen var lurt av advokaten 

Regjeringen var lurt av politiet

 

 

 

 

Anonymkode: c1ab4...2b3

Hææ?

Anonymkode: 42ced...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener bare

Hvem blir vi alle lurt av når tingene ikke er bedre forankret i ikke bare dette??

Hva står da i hva vi leser i bøkene??

Hvor tar vi det alle fra??

Faktisk helt " særriøst"??

 

Anonymkode: c1ab4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener bare

Hvem blir vi alle lurt av når tingene ikke er bedre forankret i ikke bare dette??

Hva står da i hva vi leser i bøkene??

Hvor tar vi det alle fra??

Faktisk helt " særriøst"??

 

Anonymkode: c1ab4...2b3

Jeg forstår ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 42ced...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener bare

Kanakje på tide for noen og enhver å slå opp i de fine bøkene???

Selv har jeg tenkt å gå " bue i egen seng" eller gå hjem å legge meg

"etter en lang natts ferd mot dag"

 

Anonymkode: c1ab4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller hvem er vi? som man spurte i et program om litteratur på sent søttitall

Opplever ikke eksistensiell krise men spør meg selv så mye i dag

man glemmer så lett hvordan alt nårsomhelst kan skje igjen som de sa på TV igår

Anonymkode: c1ab4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Beklager hvis igjen virker forvirret

men ser så mange stå i så vanskelige ting i dag men forstår at man kan ikke ta alt så inn på seg

Skulle ønske jeg kunne begynt å studere igjen

men ingen kan skru tida tilbake og det er også stor konkurranse i dag

Men det er jo ting for seniorer også heldigvis

Anonymkode: c1ab4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Media er kanskje bare som vanlig

Ikke bare glamour

Tar for sikkerhets skyld noen av mine piller gitt av ekspertene

Heldigvis ennå noen som interesserer seg for sygdom

Men det bekymrer meg at så mye går ut over helt uskyldige

såsom Skiløperen

Anonymkode: c1ab4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva du skriver om, (annet enn at skiløperen er Johaug) men det var faktisk som et dikt, noe man kan tolke. Særlig det siste innlegget, poesi!

"Tolk dette utdraget fra diktet "Man ser jo hvor man har det fra i dag??" nyere norsk lyrikk, skrevet av debutanten "Anonym bruker" Hvorfor bruker hun/han pseudonym, forsterker det budskapet i teksten? Hva er Skiløperen en metafor for? Hvem er ekspertene? Hva sier diktet om utenforskap?" Svar: Jeg syns "Anonym" her skildrer en outsider som ser det meningsløse i dagen samfunn der sykdom er det normale og kunnskapen er lett tilgjengelig, men samtidig ikke til å stole på... Osv.

 

Mener bare

Hvem blir vi alle lurt av når tingene ikke er bedre forankret i ikke bare dette??

Hva står da i hva vi leser i bøkene??

Hvor tar vi det alle fra??

 

Media er kanskje bare som vanlig

Ikke bare glamour

Tar for sikkerhets skyld noen av mine piller gitt av ekspertene

Heldigvis ennå noen som interesserer seg for sygdom

Men det bekymrer meg at så mye går ut over helt uskyldige

såsom Skiløperen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gullfisk skrev:

"Tolk dette utdraget fra diktet Man ser jo hvor man har det fra i dag?? nyere norsk lyrikk, skrevet av debutanten "Anonym bruker" Hvorfor bruker hun/han pseudonym, forsterker det budskapet i teksten? Hva er Skiløperen en metafor for? Hvem er ekspertene? Hva sier diktet om utenforskap?"

Veldig bra!

I min besvarelse vil jeg trekke inn at den anonyme forfatteren har en motvilje mot å bruke punktum, noe som ikke gjør tolkningen av tekstene enklere, men som gjør at man kjenner igjen akkurat denne anonyme blant alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatterens bruk av uteblitt punktum gjør at hver enkelt strofelinje står for seg selv, med sitt helt eget meningsbærende innhold som gjør at man må stoppe opp og tenke. Hvert vers(linje) har sitt eget budskap.

Hele diktet avsluttes derimot veldig konkret: Såsom Skiløperen (hele linjen er som et punktum for seg selv). Det er Skiløperen som er bærer av budskapet, det er hun diktet begynner og avsluttes med, det som skjedde med skiløperen er en metafor til ettertanke. Hvem er vi? er en nøkkelsetning (hvem er Skiløperen? En svindler, en uskyldig, en syk? En som har stolt på bøker/ekspertene men blitt lurt? Diktets jeg og vi alle er slik som skiløperen?) 

Jeg vil legge til at pronomenbruken er interessant. Det er utstrakt bruk av "vi", "vi alle" "noen og enhver" ( hele 2.strofe), og samtidig jeg og meg (reflekterer forfatterens subjektive ståsted), mens andre er generelle og ganske abstrakte "Media, ekspertene, noen, tingene, helt uskyldige". Det finns ingen "du" eller "dere" i diktet, det er en subjektiv refleksjon, og ingen direkte mottaker.

 Til TS, det er ikke meningen å gjøre narr av deg, jeg syns oppriktig det til sammen var en nydelig tekst til ettertanke når jeg leste den nøye, og jeg forstår noe av det du vil formidle. Du burde skrive dikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for operasjonell og veldig snill tilbakemelding

Var i litt snål sinnstemning utpå morgenkvisten Er så i tvil om alt de har sagt om medisiner var kun vås og jeg tenkte på hvordan jeg i alle år har forsøkt å klare meg uten men ikke klart av det men trodd mer på omgivelsene

Pluss at jeg tenkte på en ergelige mann jeg så på TV for veldig mange år siden som var blitt utsatt for en veldig rykteflom og sa"Hvor tar de det alt fra"

Og noen gråtende eldre mennesker på TV hvis lille gårdsbruk var blitt ekspropriert 

alt her i landet Hva som mye har opptatt meg i livet er enkeltmennesket mot "røkla" eller storsamfunnet Ivirkeligheten skjer det mange av oss vi ser det bare ikke

Tenkte videre på hvor jeg selv har mine kilder fra Ofte på sviktende grunn Ingen går helt fri tror jeg

Viktigst for meg er at alle har lov å tenke og tro og føle  som de selv vil Det brenner jeg for

Anonymkode: c1ab4...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...