Gå til innhold

Ekstreme, konstante blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 23 år. Siden jeg fikk menstruasjon i 13-14 års alder har jeg slitt med langvarige (2-3 uker) og ekstreme blødninger. For halvannet år siden fikk jeg mensen og hadde mensen sammenhengende i tre mnd før jeg kom til hos gynekolog. I denne perioden slet jeg også med store smerter i nedre del av magen- på den ene siden spesielt. Jeg merket også store smerter i korsryggen.

Hos gynekologen gjorde de undersøkelser og fant en mulig "svulst" i livmoren. Neste undersøkelse fant de ikke denne "svulsten" igjen og mente det sikkert bare var skygger fra tarmen. Blødningene fortsatte og de ba meg ta slike "blodstopp-piller" som jeg skulle ta i en ukes tid. Dette fungerte ikke. De ga meg deretter noen nye piller som også skulle få blødningene til å slutte- dette fungerte heller ikke.

Neste undersøkelse satt de inn spiral (minerva?) og da dette ikke fungerte etter at jeg hadde hatt den i 2-3 mnd, valgte de å ta den ut igjen. På dette tidspunkt visste de fortsatt ikke hvorfor jeg blødde så mye og hvorfor det ikke ville gi seg. Undersøkelser gjort med ultralyd av skjede og livmor viser ingen feil (foruten den ene gangen de trodde de så en "svulst"). Både mål av livmor og undersøkelse av eggstokker viser at alt er normalt. 

Til slutt ga legene meg en usikker "diagnose" (de er ikke sikker på om det er det jeg har)- endometriose. Mot dette har jeg fått p-piller (oralcon) som jeg tar daglig. Dette koste problemet en stund, men nå har jeg merket at dersom jeg ikke tar pillen til omtrent nøyaktig samme tid hver dag, så får jeg blødninger igjen. Dette skjedde i slutten av januar, hvor jeg tok pillen noen timer etter det jeg pleier. Etter dette har jeg hato blødninger hver dag uten stopp til tross for at jeg etter dette har tatt pillene slavisk til samme tid hver dag. Jeg kan nevne at jeg er svært overvektig da jeg vet dette kan ha en innvirkning. 

Spørsmålene mine blir da; er det sannsynlig at det er endometriose jeg har? Hva annet kan eventuelt gi slike blødninger? Slik jeg forstår det er behandlingen for endometriose å gå på p-piller, men som nevnt skal det ikke mye til før jeg begynner å blø her også. 

Jeg har prøvd det meste og jeg er så lei av å blø konstant...

Anonymkode: ed9a0...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Slike blødninger er ikke et symptom på endometriose (men rikelige blødninger kan disponere for endometriose). Har du sjekket om du har unormal levring av blodet? Snakk med din lege om det. Hva het blodstopp-pillene ? var det cyclokapron?

Jeg vil tro at årsaken kan være at du ikke har eggløsning ( og derfor ingen produksjon av progesteron) og derfor ikke får den normale regulering av syklus. Livmorslimhinnen bør undersøkes, det kan gjøre med ‘sugerørsmetoden’, eller pipelle-prøven. Hvis det foreligger rikelig slimhinne (hyperplasi) som tegn på det mangler progesteron for å bremse veksten og fremkalle normale blødninger, så er behandlingen to uker med Provera 10 mg (det er et kunstig progesteron) og så to uker uten hvor du sannsynligvis vil få blødning. P-pille er også en mulighet, men det skulle ikke være viktig å ta dem på samme tid hver dag, det er 12 timers slingringsmonn.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletrille123

Takk for kjapt svar!

Gynekologen testet meg for å sjekke om jeg hadde var disponert for blodpropp av alle ting (jeg forsto ikke helt hvorfor dette ble gjort..) Jeg er usikker på om de sjekket om jeg hadde unormal levring av blodet. Jeg glemte å nevne i forrige innlegg at jeg har slitt mye med store (gjerne 5x5cm), slimete blodklumper som kommer ut av skjeden- så dette med levring av blodet høres aktuelt ut?

Jeg ble først satt på primolut i to omganger, deretter cyclokapron både før og etter jeg fikk spiral. Ingen av dem fungerte. 

Hva kan være årsaken til at jeg ikke har eggløsning i så fall? Overvekt alene eller andre årsaker? Tidligere har jeg slitt med forsinket mens- en gang så lenge som 8-9 mnd, men dette her er jo helt omvendt- alt for ofte/mye!

Jeg vet ikke om livmorshinnen ble sjekket, men de tok celleprøve uten å bli noe klokere. De lurte på om jeg hadde vært gravid da livmoren min tydeligvis var litt "forstørret" som de kalte det, men det har jeg aldri vært (garantert). 

Jeg har vært innom flere ulike gynekologer på samme klinikk, og fikk høre at de har diskutert meg på morgen møtet der, så jeg blir jo veldig usikker på hva dette her er, siden ingen ser ut til å vite det... Jeg skal kontakte dem igjen og spørre om de sjekket levring av blod og om det kan være manglende eggløsning i hvert fall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...