Gå til innhold

Jeg lovet deg aldri en rosenhave?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv

Har aldri sett så galne folk jeg. Er det noen her som har det? På akutt avdelingene, er de galne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Men leste nå i journalen at psykiateren mener jeg er psykotisk fremdeles, så da er vel ikke de psykotiske så galne da. Eller er jeg ikke det? Blir så usikker, og har gått med på å øke xeplion. Er redd uroen skyldes den, lenge siden jeg har tatt så mye vival som nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Beklager, dette ble bare for dumt! Bare slett denne tråden og den andre og hvis nødvendig, jeg skriver mye dritt! Men de var galne på "Jeg lovet deg aldri en rosenhave". Kanskje folk var galnere før i gamle dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"De psykotiske" er ikke en gruppe hvor alle er helt like og like syke. Det spenner over hele feltet fra "så vidt psykotisk" til ekstremt syk.

Anonymkode: 184e8...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"De psykotiske" er ikke en gruppe hvor alle er helt like og like syke. Det spenner over hele feltet fra "så vidt psykotisk" til ekstremt syk.

Anonymkode: 184e8...3c2

Ja det er det jeg og tror, og alle schizofrene har ulike grader av det...som ved autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"De psykotiske" er ikke en gruppe hvor alle er helt like og like syke. Det spenner over hele feltet fra "så vidt psykotisk" til ekstremt syk.

Anonymkode: 184e8...3c2

Hjelper ikke ap på de som er ekstremt syke? Var vel ap på 70 tallet? Men de var jo helt ekstreme hele gjengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan ta en del tid før AP virker. I en akuttavdeling vil det ofte være personer som er meget syke like etter innleggelsen.

Anonymkode: 184e8...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Noen som har sett den? Der er de klin galne! Er det det sånn det er å være psykotisk er? 

Har ikke sett filmen, men leste boken da jeg var helt ung. Den gjorde et veldig inntrykk på meg, som sitter ennå. Husker ikke hvor "gale" de var. ,Jeg husker derimot en som var psyk og den omfattende terapien hun gjennomgikk for å bli frisk. Men som terapeuten sa til henne: "Jeg lovet deg aldri en rosenhave", i betydningen at hun kunne bli veldig mye bedre, men kanskje aldri helt symptomfri. Så vidt jeg husker handlet boken mye om prossessen hun gjennomgikk for å akseptere dette. Nå er det over 30 år siden jeg leste boken, men inntrykket sitter ennå.

"I never promised you a rose garden. I never promised you perfect justice . . . and I never promised you peace of happiness. My help is so that you can be free to fight for all of those things. The only reality I offer is challenge, and being well is being free to accept it or not at whatever level you are capable. I never promise lies, and the rose-garden world of perfection is a lie . . . and a bore, too!"

 

Kanskje du også kunne ha noe å lære her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta en del tid før AP virker. I en akuttavdeling vil det ofte være personer som er meget syke like etter innleggelsen.

Anonymkode: 184e8...3c2

Ok. Håper bare det hjelper, kan ikke være noe godt å gå rundt sånn...helt koko. Stakkars folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Xtra skrev:

Har ikke sett filmen, men leste boken da jeg var helt ung. Den gjorde et veldig inntrykk på meg, som sitter ennå. Husker ikke hvor "gale" de var. ,Jeg husker derimot en som var psyk og den omfattende terapien hun gjennomgikk for å bli frisk. Men som terapeuten sa til henne: "Jeg lovet deg aldri en rosenhave", i betydningen at hun kunne bli veldig mye bedre, men kanskje aldri helt symptomfri. Så vidt jeg husker handlet boken mye om prossessen hun gjennomgikk for å akseptere dette. Nå er det over 30 år siden jeg leste boken, men inntrykket sitter ennå.

"I never promised you a rose garden. I never promised you perfect justice . . . and I never promised you peace of happiness. My help is so that you can be free to fight for all of those things. The only reality I offer is challenge, and being well is being free to accept it or not at whatever level you are capable. I never promise lies, and the rose-garden world of perfection is a lie . . . and a bore, too!"

 

Kanskje du også kunne ha noe å lære her? 

Ja jeg leste vel boken en gang i tiden, så bestilte jeg filmen. Skulle se den om igjen i dag men klarte ikke, det var for mye galskap. Boken var bedre enn filmen, syns synd på henne. Nei livet er ingen rosenhave, det er sikkert. 

Var fint det du skrev på engelsk, ja kanskje jeg også kunne lære noe. Noen ganger vil jeg bare være normal, ikke bale med alt dette åndelige...men det er der jo. Får se når jeg øker på xeplion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen noen gang opplevd at ikke boken er bedre enn filmen?

Anonymkode: 184e8...3c2

Vet ikke jeg men filmen "chutter island" var knallbra, har ikke lest boken da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, stjernestøv skrev:

Hjelper ikke ap på de som er ekstremt syke? Var vel ap på 70 tallet? Men de var jo helt ekstreme hele gjengen. 

 

De har kanskje utviklet bedre antipsykotiske medisiner i løpet av 50 år? På den tiden var det Nozinan og Truxal som ble gitt ;)

Anonymkode: 758a4...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 5.55, AnonymBruker skrev:

 

De har kanskje utviklet bedre antipsykotiske medisiner i løpet av 50 år? På den tiden var det Nozinan og Truxal som ble gitt ;)

Anonymkode: 758a4...641

Truxal blir fremdeles gitt. Om det gis fast eller kun som evt medisin vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 minutter siden, ColaZero skrev:

Truxal blir fremdeles gitt. Om det gis fast eller kun som evt medisin vet jeg ikke.

Jo bror min tar truxal fast, så det blir gitt. Og jeg har også tatt det fast før, fikk nozinan til å sove på en gang men ble helt koko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Jo bror min tar truxal fast, så det blir gitt. Og jeg har også tatt det fast før, fikk nozinan til å sove på en gang men ble helt koko.

Ja, Nozinan er fin til søvn den og til å kombinere med smertestillende (økt effekt), men ellers har jeg lite til overs for den. Vet at Truxal blir gitt som evt også i store doser. Det eneste jeg merket da var at jeg ble slapp og fikk veldig lavt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, ColaZero skrev:

Ja, Nozinan er fin til søvn den og til å kombinere med smertestillende (økt effekt), men ellers har jeg lite til overs for den. Vet at Truxal blir gitt som evt også i store doser. Det eneste jeg merket da var at jeg ble slapp og fikk veldig lavt blodtrykk.

Verken nozinan eller truxal virket på søvn hos meg, men seroquel virket. Å hjelper nozinan mot smerter? Da må jeg prøve det, har jo liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Verken nozinan eller truxal virket på søvn hos meg, men seroquel virket. Å hjelper nozinan mot smerter? Da må jeg prøve det, har jo liggende. 

Slik jeg har forstått det virker Nozinan smertestillende ved samtidig andre smertestillende. Synes absolutt ikke du skal ta Nozinan nå! Det er et kraftig legemiddel og du må ikke begynne tulle med dette nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...