Gå til innhold

Hva er forskjellen på instagram og facebook ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg prøver å gjøre meg kjent med instagram og klarer ikke helt å forstå forskjellen ? Det er bilder og kommentarer, men det er det jo på facebook også. 

Under bildene er det et hjerte, en boble og en pil som peker opp til høyre. Hva brukes den pila til ? Tør ikke teste den. Vet jo ikke hva som skjer :lol:

Noen som kan forklare meg ? Må vel innrømme at jeg ikke ser poenget med å ha begge deler med akkurat de samme vennene ( følgerne ) . 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Instagram er gøy! :) Her deles bilder over en lavere terskel enn facebook, og er mindre personlig, om jeg kan si det sånn. Gjerne natur, interiør eller andre interesser, og ved å bruke "hæshtag", eller søke ved hjelp av det samme, får du opp maaange bilder av akkurat det du vil, som kan være til inspirasjon.  I tillegg til å følge familie og venner har jeg glede av å følge diverse mer eller mindre offentlige kontoer, relatert til mine interesser. Mat, interiør, poesi, humor og natur, for å nevne noe. 

Ved å trykke på pila, får du muligheten til å velge om du ønsker å sende/dele akkurat dét bildet med en venn/noen du følger. Ved å dobbeltklikke på et bilde eller trykke på hjertet, "liker" du en post. Bobla gir deg mulighet til å kommentere. 

 

Anonymkode: 18362...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg prøver å gjøre meg kjent med instagram og klarer ikke helt å forstå forskjellen ? Det er bilder og kommentarer, men det er det jo på facebook også. 

Under bildene er det et hjerte, en boble og en pil som peker opp til høyre. Hva brukes den pila til ? Tør ikke teste den. Vet jo ikke hva som skjer :lol:

Noen som kan forklare meg ? Må vel innrømme at jeg ikke ser poenget med å ha begge deler med akkurat de samme vennene ( følgerne ) . 

Jeg synes det er himmelvid forskjell! Insta er alt for rotete for meg, selv om jentungen stadig prøver å lære meg det så sliter jeg med å finne frem. Det som er morsomt er at man kan følge mange kjendiser om man vil det. :D Selv følger jeg (etter påtrykk fra tidligere nevnte jentunge) en del komikere. Den svarte pilen er en "delepil", om du trykker på den kan du dele bildet med noen av dine venner.

Facebook derimot - der kan man jo skrive mye mer, være med i tema-grupper og stille spørsmål, diskutere og vise frem. Jeg elsker facebook! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår heller ikke den store forskjellen. Annet enn at instagram er mye mer rotete.

Enkelte som er redd facebook tror det er mye tryggere å dele på instagram. Mange deler bilder på instagram som de er redd for å dele på facebook. Spesielt bilder av barna tror de er bedre å kunne dele på instagram.

Men jeg tror ikke det er forskjell her. Har du delt bilde på nett kan det misbrukes uansett. Dette er hva jeg tror. Ville satt pris på litt mer fakta. Hva som er forskjellen og hvorfor.

Anonymkode: 321ba...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg skjønner heller ikke poenget med insta, så det blir bra å se hva folk skriver her.

Jeg har litt glede av å se bildene til de som legger ut skikkelig bra bilder, men har nesten ikke lagt ut noe selv. Jeg føler at det må være et "kunstnerisk bra"  bilde for at det skal høre hjemme der. Kona har en oppfatning av at det er lavere terskel for å legge ut bilder fra turer etc på insta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg lurer på det samme. Har en Instagram-profil, som er helt passiv, men som jeg bare har brukt for å kunne kikke litt på hva dattera legger ut på sin profil og på kommentarene hun får (vi hadde en periode i fjor med litt stygge kommentarer, så da måtte jeg kunne følge med litt). Jeg har ikke lagt ut noe selv, men var faktisk inne en dag og la ut et ordentlig profilbilde av meg selv (hadde bare en blomst :D)

Jeg følger 2 personer i tillegg til dattera, pluss noen poesi/dikt/sitatsider - men det kan gå flere uker mellom hver gang jeg er inne og kikker.

Jeg skjønner heller ikke helt forskjellen, og synes det virker unødvendig å ha omtrent de samme følgerne der og på fb. FB er genialt, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før Snapchat og Instagram kom og FB var nytt, hadde jeg færre venner og var langt mer aktiv og personlig på FB. Dette gjelder mange av mine venner ser jeg. 

Noen har vært konsekvente på kun å legge til nære/nærere venner på FB, mens andre, som meg, har akseptert de fleste venneforespørsler og har både et stort antall venner fra jobb, oppvekst og nærere venner på vennelista. Dette påvirker (selvfølgelig) terskelen for hva man har lyst til å dele.

Den åpenbare forskjellen (ut over at insta er ren bildedelingsmedie og FB gir større rom for å dele linker/diskutere) er at man kan følge hvem som helst på insta, type kjendiser, offentlige personer eller noen man bare er nysgjerrig på- uten å kjenne dem i det heletatt. Selv følger jeg en del som legger ut fine bilder, artige eller "sprø" bilder (digger kontoen til Ulrikke Falk feks) eller helt way-out bilder (typisk kjendiser). Noen er veldig personlige på insta men ikke på FB, mens andre er mer jobb-relatert. Selv er jeg ikke veldig personlig eller utleverende på noen av dem, og ikke er jeg veldig aktiv deler på noen av dem lenger heller. Jeg er mer personlig på Snap, i grupper på FB eller via Messenger nå, rett og slett fordi jeg da har kontroll over hvem som får se hva. Har en sovende Twitterkonto også, men den brukes kun i jobbsammenheng og veldig skjelden da også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Tusen takk for svar alle sammen . Jeg får prøve det en stund . Ser i hvert fall at det er mange vakre bilder som legges ut :)

Til påskelilje : Jeg prøvde å følge yngstedatteren, men fikk melding fra henne :  - Beklager mamma, men du får ikke lov til å følge meg på instagram. Kontoen er for ingen foreldre :D

Får vel godta det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
33 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Tusen takk for svar alle sammen . Jeg får prøve det en stund . Ser i hvert fall at det er mange vakre bilder som legges ut :)

Til påskelilje : Jeg prøvde å følge yngstedatteren, men fikk melding fra henne :  - Beklager mamma, men du får ikke lov til å følge meg på instagram. Kontoen er for ingen foreldre :D

Får vel godta det da :)

Jeg ble hevet bort en periode, men nå er jeg godtatt igjen.

Men det er visst på snap det meste foregår nå - og der er ikke jeg... Så det er ikke så mye jeg ser likevel. Tror muligens hun har en instakonto til, som jeg ikke følger :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook kjenner du jo, så den trenger jeg vel ikke si så mye om.  Er enig med de andre som elsker FB-grupper. Det gjør jeg også. Ellers legger jeg sjeldent ut noe på Facebook.  En gang annenhver måned kanskje.  Instagram legger jeg ut bilder på nesten hver uke.  FB kjennes på en måte mer offentlig for meg?  Har mye høyere terskel for å legge ut noe der.

Instagram bruker jeg altså til å legge ut bilder. Ikke kunstneriske og proffe, men de som sier noe om hva jeg driver med eller er opptatt av om dagen f.eks.  Det er også dette jeg ser etter hos de jeg følger. (utenom de jeg kjenner fra før, for der er jeg altetende).

Instagram er for meg et slags dykk inn i en andres verden. Jeg følger folk fra alle verdenshjørner, og elsker å se små oppdateringer fra deres dagligliv.   Liker også komikere og andre som har noe å formidle. 

Et par eksempler:

Elena dyrker blomster i blokkleiligheten sin i Sibir

Trine er norsk, og bor i en skyskraperblokk i Busan, Sør-Korea med mann og barn

Dalibor er far til tre og birøkter i Kroatia

Guinevere er kunstner, og bor med kaniner inne og ute i New England, USA

Vår egen Ulrikke Falch er blitt en Instagram-legende.  

 

Men det finnes også de som bruker Instagram kun til proffe og vakre fotografier. Slike kontoer finner du massevis av om du er interessert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Kalevaala skrev:

Facebook kjenner du jo, så den trenger jeg vel ikke si så mye om.  Er enig med de andre som elsker FB-grupper. Det gjør jeg også. Ellers legger jeg sjeldent ut noe på Facebook.  En gang annenhver måned kanskje.  Instagram legger jeg ut bilder på nesten hver uke.  FB kjennes på en måte mer offentlig for meg?  Har mye høyere terskel for å legge ut noe der.

Instagram bruker jeg altså til å legge ut bilder. Ikke kunstneriske og proffe, men de som sier noe om hva jeg driver med eller er opptatt av om dagen f.eks.  Det er også dette jeg ser etter hos de jeg følger. (utenom de jeg kjenner fra før, for der er jeg altetende).

Instagram er for meg et slags dykk inn i en andres verden. Jeg følger folk fra alle verdenshjørner, og elsker å se små oppdateringer fra deres dagligliv.   Liker også komikere og andre som har noe å formidle. 

Et par eksempler:

Elena dyrker blomster i blokkleiligheten sin i Sibir

Trine er norsk, og bor i en skyskraperblokk i Busan, Sør-Korea med mann og barn

Dalibor er far til tre og birøkter i Kroatia

Guinevere er kunstner, og bor med kaniner inne og ute i New England, USA

Vår egen Ulrikke Falch er blitt en Instagram-legende.  

 

Men det finnes også de som bruker Instagram kun til proffe og vakre fotografier. Slike kontoer finner du massevis av om du er interessert.  

Hvorfor kjennes facebook mer offentlig? Er det ikke valg av venner og hvordan du velger begrensning for innsyn som har betydning?

Ellers må det være noe jeg ikke forstår. Setter pris på fakta, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til.

Anonymkode: 321ba...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjennes facebook mer offentlig? Er det ikke valg av venner og hvordan du velger begrensning for innsyn som har betydning?

Ellers må det være noe jeg ikke forstår. Setter pris på fakta, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til.

Anonymkode: 321ba...0d6

Sånn tenker jeg også. På FB er det jo så enkelt å velge hvem som kan se bildene/tekstene, og du kan velge venner selv etc. For meg virker Instagram mer ukontrollert - at bildene kan spres mye mer, særlig om en hashtagger dem da...

Men jeg tror ikke jeg orker å sette meg så veldig inn i instagram og bruke tid der. For meg holder det med FB og DOL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjennes facebook mer offentlig? Er det ikke valg av venner og hvordan du velger begrensning for innsyn som har betydning?

Ellers må det være noe jeg ikke forstår. Setter pris på fakta, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til.

Anonymkode: 321ba...0d6

Jo, i teorien er jeg enig med deg.  FB lar oss jo opprette egne delingslister, så man kan jo begrense dette veldig selv.  Allikevel er terskelen for å legge ut bilder der høyere for meg.  Kanskje fordi Instagram så veldig er en bildedelingstjeneste, hvor folk forventer å se bilder og bare det.  Og så deler jeg svært få bilder av mennesker der. Legger ikke ut bilder av barna eller andre i familien, og dermed er det ikke så viktig for meg hvor mange som ser bildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså... jeg hadde både Twitter, Instagram og Snapchat FØR jeg fikk meg Facebook-konto. :D Så jeg ser absolutt forskjellen. 

Jeg har ikke lukket konto på insta og følger/følges av flere jeg ikke kjenner personlig. Det påvirker i aller høyeste grad type bilder jeg poster der. Det hører med til unntakene at jeg legger ut Instagram-post på Facebook. Noen ser ut til å ha det som default. 

Men en ting jeg liker godt med insta er at den viser deg hele feeden til dem du følger kronologisk, uten bruk av logaritmer for hva man antar du er mest interessert i. Og likes og kommentarer fører ikke til at innlegget dukker opp på nytt og på nytt i andres feed. Det gjør det mer "nedpå" sml med Facebook synes jeg. Man kan like og kommentere uten å spamme feeden til andre følgere/kommentatorer. Og så kan følging være ensidig. På Facebook må vennskap være gjensidig. (Ja vet man kan følge der også, men det gjelder jo kun offentlige innlegg)

Det jeg skrev over betyr ikke at jeg misliker de motsatte sidene ved Facebook - det er bare annerledes og får en annen bruk/profil for meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, morsan skrev:

.Men en ting jeg liker godt med insta er at den viser deg hele feeden til dem du følger kronologisk, uten bruk av logaritmer for hva man antar du er mest interessert i.

Hm - muligens algoritmer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Hm - muligens algoritmer :P

Å? :) Dette kan jeg ikke forskjellen på. Men "alle" sier vel logaritmer om FB..? Er det direkte oversettelse fra engelsk montro?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, morsan skrev:

Å? :) Dette kan jeg ikke forskjellen på. Men "alle" sier vel logaritmer om FB..? Er det direkte oversettelse fra engelsk montro?? 

Jeg aner ikke hva folk sier om FB.  Men algoritmer er regler / oppskrifter, begrepet brukes typisk om "reglene" et dataprogram følger.  En algoritme kan f.eks. være at den som er inne på reiselivssider, skal bombarderes med annonser for hoteller og leiebiler. 

Logaritmer er en spesiell type matte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble først nylig medlem på Facebook, men er lite der. Har ikke noe annet.

Er en av dem som er litt redd for data, livredd for å gjøre noe galt. Begynte veldig sen med å begynne og lære meg data, men det går da sakte framover :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...