Gå til innhold

Spørsmål om usikker celleprøve


mammatil4

Anbefalte innlegg

Hei! Min datter er 23 år gammel og tok i des. 2016 en celleprøve som viste usikre forandringer. I meldingen fra legen står det;  'litt usikre forandringer i celleprøven, muligens virusbetinget. Pga. din unge alder anbefales ny prøve om 1 år. Fint om du selv husker å bestille time for dette.' På grunn av flere tilfeller av livmorhalskreft i familien (veldig ung alder), sa jeg til henne at hun måtte gå til legen og kreve celleprøve. Første gangen hun var der nektet legen å ta en slik test med beskjed om at hun var så ung (under 25). Jeg ba henne dra tilbake og forlange dette, og da fikk hun ta prøven. Etter resultatet og oppmoding om å vente i et helt år, sa jeg at hun skulle spør legen om hun feks. kunne ta ny celleprøve om 6 mnd, men det sa han ikke var noe vits i. Spørsmålet mitt er da: Det har vært mye fokus på livmorhalskreft i media den siste tiden, og for noen uker siden så var dette med at celleprøver som blir tatt hos legene, samt tolking av disse på de ulike laboratorium/sykehus (frontet i media/nyhetene) påstått å for ofte være for tilfeldige. Tester utført viste mellom annet at en kvinne med påvist kreft i livmorhalsen bare fikk påvist dette ved 2 av 7 laboratorium/sykehus, 3 var usikre og 2 hadde friskmeldt kvinnen. Bør datteren min gå å forlange en ny celleprøve/oppsøke Medi3 for å få ta en ny og be om en ny vurdering? Vi synes 1 år er lenge å vente på en 'utvikling', og mye kan skje på et år dersom det er noe som ikke stemmer med celleforandringen. På forhånd tusen takk for svar!!! 🙏🏻 Hilsen bekymret mamma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I Norge har man screening (undersøkelse av friske personer) for livmorhalskreft hos kvinner i alderen 25 til 70 år. Det er nettopp for å unngå den situasjon din datter er kommet opp i. Livmorhalskreft er i høy grad relatert til virusinfeksjon (HPV) som forekommer hos ca 80% av yngre seksuelt aktive. Det påvirker cellene, men hos de fleste forsvinner disse forandringer i løpet av noen tid (år?) og cellene blir normale. Kroppen klarer å ta knekken på viruset. Hos enkelte fortsetter HPV å medføre celleforandringer, og hos noen av disse kan det senere oppstå livmorhalskreft, men det er en utvikling som går over mange år.

Det er klare rutiner for oppfølging ved ‘uregelmessige celler’, f.eks. å vente ett år og se om viruspåvirkningen blir borte. Nå har dere gått utenom systemet ved å forlange celleprøve i en aldersklasse hvor man fraråder å teste fordi så mange har HPV infeksjon (som ikke gir symptomer). Nå ønsker dere tidligere kontroll på et tidspunktet hvor virusforandringene ikke kan forventes å være borte. Det blir galt. Jeg synes at dere skal følge opplegget som norske eksperter har lagt.

Jeg forstår at man blir engstelig når man hører om feiltolkning av prøver og forsinkelse av kreftdiagnose, men her er situasjonen en annen. Altså at det man ønsker å se utviklingen i, er ikke forstadier til kreft, men om vanlig forekommende virusforandringer vil forsvinne. Det er ikke snakk om usikkerhet ved tolkning av prøver, man har jo nettopp sett noe unormalt.

Jeg håper at dere kan slå dere til ro med denne informasjonen?

Vennlig hilsen Mette

PS er din datter vaksinert mot HPV ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

I Norge har man screening (undersøkelse av friske personer) for livmorhalskreft hos kvinner i alderen 25 til 70 år. Det er nettopp for å unngå den situasjon din datter er kommet opp i. Livmorhalskreft er i høy grad relatert til virusinfeksjon (HPV) som forekommer hos ca 80% av yngre seksuelt aktive. Det påvirker cellene, men hos de fleste forsvinner disse forandringer i løpet av noen tid (år?) og cellene blir normale. Kroppen klarer å ta knekken på viruset. Hos enkelte fortsetter HPV å medføre celleforandringer, og hos noen av disse kan det senere oppstå livmorhalskreft, men det er en utvikling som går over mange år.

Det er klare rutiner for oppfølging ved ‘uregelmessige celler’, f.eks. å vente ett år og se om viruspåvirkningen blir borte. Nå har dere gått utenom systemet ved å forlange celleprøve i en aldersklasse hvor man fraråder å teste fordi så mange har HPV infeksjon (som ikke gir symptomer). Nå ønsker dere tidligere kontroll på et tidspunktet hvor virusforandringene ikke kan forventes å være borte. Det blir galt. Jeg synes at dere skal følge opplegget som norske eksperter har lagt.

Jeg forstår at man blir engstelig når man hører om feiltolkning av prøver og forsinkelse av kreftdiagnose, men her er situasjonen en annen. Altså at det man ønsker å se utviklingen i, er ikke forstadier til kreft, men om vanlig forekommende virusforandringer vil forsvinne. Det er ikke snakk om usikkerhet ved tolkning av prøver, man har jo nettopp sett noe unormalt.

Jeg håper at dere kan slå dere til ro med denne informasjonen?

Vennlig hilsen Mette

PS er din datter vaksinert mot HPV ?

Hei og takk for både forklarende og beroligende svar Mette! Vi velger å følge ekspertrådene til fastlegen og deg. Min datter er under vaksinering og har allerede tatt en av tre HPV-vaksiner. Takk igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...