Gå til innhold

Tror legen har overdosert meg på blodtrykksmed. Blir gaaal


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Jeg skal være hos fastlegen min om et par timer, men vet sørenmeg ikke om jeg kommer meg dit. Jeg har høyt BT både av arvelige årsaker og som medikamentbivirkning. Sist jeg var hos legen rett over nyttår la vi Lerkanidipiin (Zandip) til Atacand og Metoprolol. Nå er trykket mitt litt all over the place. Jeg var til kontroll på diabetespoliklinikk i går, hvor jeg fikk målt 125/90. Det tenkte jeg nok var situasjonsbetinget. I det hele tatt har jeg lit hvit-frakk trykk til tider, og generelt svingninger. Derfor måler jeg nå og da hjemme. I dag har jeg vært ekstremt svimmel og følt meg drita full... Jeg klarer om trent ikke stå på beina og har trykk på 95/60 i snitt etter tre målinger hverandre på rad. Nesten så jeg begynner å lure på om det er noe galt med apparatet mitt, men samtidig samsvarer verdiene med hvordan jeg føler meg :(. Nå har jeg jo tatt to av de BT-medisinene jeg bruker (Atacand og Lerkanidipin), da jeg er blitt anbefalt å ta disse på morgenen.

Men er det noe jeg kan gjøre for å fyre opp trykket? Drukket godt med vann og kaffe, i håp om at kofeinet kan sette litt fart på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 23.3.2017 den 11.59, FjellOgDalar skrev:

Jeg skal være hos fastlegen min om et par timer, men vet sørenmeg ikke om jeg kommer meg dit. Jeg har høyt BT både av arvelige årsaker og som medikamentbivirkning. Sist jeg var hos legen rett over nyttår la vi Lerkanidipiin (Zandip) til Atacand og Metoprolol. Nå er trykket mitt litt all over the place. Jeg var til kontroll på diabetespoliklinikk i går, hvor jeg fikk målt 125/90. Det tenkte jeg nok var situasjonsbetinget. I det hele tatt har jeg lit hvit-frakk trykk til tider, og generelt svingninger. Derfor måler jeg nå og da hjemme. I dag har jeg vært ekstremt svimmel og følt meg drita full... Jeg klarer om trent ikke stå på beina og har trykk på 95/60 i snitt etter tre målinger hverandre på rad. Nesten så jeg begynner å lure på om det er noe galt med apparatet mitt, men samtidig samsvarer verdiene med hvordan jeg føler meg :(. Nå har jeg jo tatt to av de BT-medisinene jeg bruker (Atacand og Lerkanidipin), da jeg er blitt anbefalt å ta disse på morgenen.

Men er det noe jeg kan gjøre for å fyre opp trykket? Drukket godt med vann og kaffe, i håp om at kofeinet kan sette litt fart på det..

Du skal gå til legen ASAP (hastetime hos fastlege, ikke legevakt) og fortelle om målingene dine. At du er overmedisinert og har white coat blodtrykk.

Om du skal gjøre noe selv for å øke blodtrykket, er å øke blodvolumet det beste. Det gjør du ved å spise en del salt og drikke vann. Koffein er litt risky, det kan slå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Takk for tips. Heldigvis kom jeg meg til legen uten å svime av. Der fikk jeg jo da en superperfekt måling, som garantert ville vært MYE høere om jeg ikke hadde tatt de pillene. Men vi ble da enige om å halvere dosen på den kalsiumblokkeren. Ser ut til at det funker bra.

Jeg var seriøst redd jeg ikke skulle klare å komme meg til fastelgen fordi jeg omtrent ikke sto på beina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Kom deg til legen ASAP. Sånn skal du ikke ha det.

Og vurder å teste ut andre blodtrykksapparater. Jeg er veldig fornøyd med det jeg har:

Beurer BM 44

Anonymkode: e8c92...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...