Gå til innhold

Redd for at noe er galt og jeg ikke kan få barn..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg er en jente på 25 år som sliter med mye ubalanse i syklus etter p-pille slutt. Sluttet på pillen i januar 2016, med et ønske om å bli gravid. Gått på p-pillen i ca 8-9 år og var forberedt på at det ville ta tid før jeg evt ble gravid. Vil si at jeg i løpet av denne tiden har jeg ikke opplevd noe spesielt stressende eller traumatisk! 

Det ble mange mange graviditet sympt etter pille slutten.. Ømme pupper, såre brystknopper, kvalme, hetetokter, hodepine, murring nederst i magen, stikking i magen, verkende ledd osv.. Men etter utallige tester så har jeg gang på gang blitt skuffet.. I juni mistet jeg menstruasjonen hadde da masse symptomer igjen og var sikker på at denne gangen hadde vi truffet.. det hadde vi ikke! Menstruasjonen kom heller ikke.. Månedene gikk og den kom ikke.. gikk til legen, tok masse tester men ingen ting var galt. Fikk henvisning til gynekolog.. Tiden gikk og samme dag som jeg hadde time kom menstruasjonen, avbestilte da timen og trodde alt var i skjønneste orden. Den hadde vært vekke i ca 5 mnd da. Hadde den to ganger så forsvant den igjen! Ventet en mnd og tok kontakt med legen igjen for ny henvisning. Den var vekke 2 mnd og så fikk jeg den igjen nå. Hadde ømme bryst og såre brystknopper som de andre gangene(det er nytt etter p.pille slutt men har vært fast tegn på menstruasjonen i 1-2 uker før ankomsten). Ømme bryst forsvant i de 4 dagene jeg hadde mensen, hadde også da smerter nok for de to gangene den uteble.. Men så har brystene vært ømme og veldig såre brystknopper siden mensen var over.. Jeg har time hos gynekolog i mai og ønsker nå å finne ut om det er noe som feiler meg så kommer til å gå uansett.. tenker da på PCOS eller noe.. Jeg blir gal av å ikke vite noen ting.. Hva kan være galt? Hvorfor forsvinner menstruasjonen og kommer tilbake plutselig? Jeg har hatt omtrent alle graviditet symptomer siden pille slutt og er veldig vant til de nå.. Er da redd for at jeg ikke vil skjønne at jeg er gravid når jeg evt blir det.. Og tørr ikke ta test for å bli skuffet igjen.. Hjelpes hvor mye surr det blir av syklus og graviditetstegn når alle de plagene kan være så like.. Er dette noe som forekommer ofte? Er det mange som opplever liknende? 

Anonymkode: be741...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har brukt p-pillen siden du var 16-17 år. Hadde du regelmessige menstruasjoner før du begynte med pillen? Det tar som regel noen år får kroppen å få satt i system det med regelmessighet, dvs at det er eggløsning hver måned. Det er helt avgjørende for å få en normal syklus med 25-35 dager mellom hver menstruasjon (første dag blødning til første dag blødning i neste syklus). P-pille stopper eggløsningen og setter altså dine egne hormoner ut av produksjon, men tilfører hormoner i p-pillen.

Når du stopper med pillen, skal kroppen overta hormonproduksjon som fører til eggløsning, og har den ikke lært dette før du begynte med pillen, så tar det ekstra lang tid.

Så kan det være at du har utviklet PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor eggløsningen svikter og menstruasjonene blir helt uregelmessige, kan evt helt forsvinne. Hvordan er det med din vekt? Hvis du har gått opp i vekt, kan det utløse PCOS. Det kan ofte også være uren hud og øket hårvekst hos de med PCOS. Ved ultralyd ses karakteristiske forandringer på eggstokkene.

Hos gynekologen vil det bli utført ultralyd for vurdering av eggstokkene og tatt blodprøve til hormonanalyse. Ved PCOS kan det gis hormonbehandling for å stimulere til eggløsning, men det viktigste er å redusere evt overvekt. Det skal ofte ikke mer enn 5 kg vekttap til å sette i gang eggløsning. Mosjon og kostholdsendring, lavkarbo er effektivt for mange.

Ikke fortvil, det skal nok lykkes for deg å bli gravid.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Husker at jeg den gang snakket med andre venninner som hadde uregelmessig menstruasjon men det hadde ikke jeg. Min hadde vært ganske regelmessig siden jeg fikk den som 11 åring. Begynte på p-pillen når jeg var 16 år og har gått masse opp i vekt siden den gang. Tror ikke det er pillen som har gjort det da, det er nok dårlig kosthold og lite til ingen mosjon. Jeg er overvektig, og har alltid følt selv at jeg har mye hårvekst for å være jente. Men nå vet ikke jeg hvor mye som er mye!? 

Har for ca 2-3 mnd siden startet et nytt og sunnere liv. Kuttet ut sukker å spiser sunt og variert har gått ned litt, bare 4 kg.

Hvis jeg har PCOS så vil ikke det automatisk si at jeg ikke kan bli gravid altså? Det kan vel ta litt tid ihvertfall..? Har til nå gått nesten 14 mnd tror jeg siden pille slutt, men totalt 7 av de mnd har jeg vært uten menstruasjonen og da eggløsning. 

 

Tusen takk igjen og håper jeg er så heldig å få barn en dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du må sannsynligvis få hjelp til å sette i gang eggløsning, men hvis du går ned i vekt så kanskje det kommer i orden av seg selv.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...