Gå til innhold

Angst eller allergi/overfølsomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Øøhm, litt rart spørsmål, men kanskje noen  her har noen innspill å komme med. 

Jeg har moderat angst (generell angstlidelse samt. enkelte panikkanfall en sjelden gang). Mine angstsymptomer viser seg som regel alltid i halsregionen og pusten (kløende hals, slimete smytt, kremting, hoste, tungt å puste osvosv). Om jeg skal gjøre noe jeg ikke er komfortabel med, så sier underbevisstheten ifra sporenstreks via "halsproblemer". 

Nå holder jeg på å slutte med Cipralex pga. bivirkninger, og selv om jeg ikke har angstanfall, så har jeg fått en intens luktesans (spesielt ovenfor parfyme). Legen tror det vil stabilisere seg, men min indre angst har derimot bestemt seg for at det kan være allergi...

Når jeg nå kjenner parfymelukt, begynner det å klø i halsen og jeg får angst. Det høres veldig tåpelig ut, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Jeg satt på toget med ei som stanket parfyme i 5 timer, og det gikk bra - selv om jeg hadde moderat angst og kløe i halsen i begynnelsen. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 1d78a...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spekulere når du kan få vite fasiten?

Alternativ 1: Ta med deg en flaske parfyme til legen, lukt på masse parfyme og ta en spirometri. Da får du fasitsvaret.

Alternativ 2: Kjøp Zyrtec reseptfritt i butikken. Ta 2 stk og lukt på parfyme et par-tre timer etterpå. Har du fortsatt plager, er det neppe allergi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvorfor spekulere når du kan få vite fasiten?

Alternativ 1: Ta med deg en flaske parfyme til legen, lukt på masse parfyme og ta en spirometri. Da får du fasitsvaret.

Alternativ 2: Kjøp Zyrtec reseptfritt i butikken. Ta 2 stk og lukt på parfyme et par-tre timer etterpå. Har du fortsatt plager, er det neppe allergi.  

Alternativ 2 vil ikke funke om det er angst, for da vil du få symptomer uansett om du er allergisk eller ikke... 

Anonymkode: 1d78a...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alternativ 2 vil ikke funke om det er angst, for da vil du få symptomer uansett om du er allergisk eller ikke... 

Anonymkode: 1d78a...eae

Ja, og får du symptomer etter å ha tatt allergimedisin, så er det angst og ikke allergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...