Gå til innhold

Hvem skal ta seg av de narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det samfunnet? Foreldre? Søsken når foreldrene blir gamle? Hvis man ikke orker mer, og prøver å holde avstand, er man da hjertesløs?

Anonymkode: e8fbd...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det samfunnet?

Ja, og eventuelt bør de ta ansvar selv.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre? Søsken når foreldrene blir gamle? Hvis man ikke orker mer, og prøver å holde avstand, er man da hjertesløs?

Nei.

Anonymkode: 9e09c...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man ikke er hjerteløse hvis man holder avstand, særlig hvis man ikke orker mer.

Det kan også være til hjelp for den narkomane hvis at h*n kan komme når h*n er nykter, men ikke hvis h*n er rusa. Jeg mener at man ikke hjelper den narkomane hvis en gir h*n penger, det støtter h*n bare til å fortsette og ruse seg. 

Uansett så er dette en meget vanskelig problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det samfunnet? Foreldre? Søsken når foreldrene blir gamle? Hvis man ikke orker mer, og prøver å holde avstand, er man da hjertesløs?

Anonymkode: e8fbd...41f

Mennesker med rusproblemer har fortsatt ansvar for seg selv. I tillegg har de rett på hensiktsmessig hjelp fra helsevesenet. De har derimot ikke rett til å få lov til å belaste sine nærmeste så mye at andre får ødelagt sine liv. Jeg synes ikke det er hjerteløst å holde avstand, tvert i mot så mener jeg det ofte vil være nødvendig for å klare seg og ikke bli dratt med i misbrukets katastrofer. En ting er å prøve å hjelpe til og legge til rette for at noen får hensiktsmessig behandling i en tidlig fase av misbruket, en annen ting er å stadig skulle ta ansvar for en annen når misbruket er kronisk.

Det høres ut som om du trenger å ta vare på deg selv nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det samfunnet? Foreldre? Søsken når foreldrene blir gamle? Hvis man ikke orker mer, og prøver å holde avstand, er man da hjertesløs?

Anonymkode: e8fbd...41f

 

Nei, man er smart. Vi har alle ansvar for våre egne liv, vi kan legge til rette og oppmuntre (til hjelp fra helsepersonell/NAV) men vi kan ikke ta over ansvaret for livet til et annet menneske. Trist situasjon som alltid blir mye vanskeligere jo nærmere man står vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er skole representert med menneskene som til enhver tid er der som alltid har sviktet tror jeg Skolen på alle trinn og nivåer

Ikke for ingenting alle velger privat hvis de kan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Men jeg mener ansvaret er våres alles Alle er vi ofre i narkotikaspørsmålet

Jeg støtter narkomane med noen kroner ofte når jeg ser dem i gatebildet som bør mer og mer sjelden uten at jeg vet hvorfor

Men den store svikten mener jeg alltid har ligget i skolen

Folk flest er jo så opptatt av å lære å vende seg av med alt mulig i dag så jeg tror folk flest forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Det er skole representert med menneskene som til enhver tid er der som alltid har sviktet tror jeg Skolen på alle trinn og nivåer

Ikke for ingenting alle velger privat hvis de kan

Alle som kan, velger da ikke privatskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...