Gå til innhold

Må late som om jeg liker han.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gutten min er 9 år. Han har hatt en kompis siden 1 trinn. De var mye sammens. En dag fikk kompisen en ny venn og da ble min gutt utestengt. Han var lei seg og gråt men han har heldigvis mange venner. Etter noen måneder kom kompisen tilbake pga han var blitt uvenner med den nye vennen. Etter det har dem lekt en del sammens igjen. Men forrige uke ble gutten min utestengt igjen når dem var ute og en annen gutt kom. Nå har jeg ikke så mye lyst til at gutten min skal leke med denne kompisen igjen. Kjedelig at han blir såret hele tiden. Er jeg ufin når jeg tenker sånn? 

Anonymkode: 1deec...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er naturlig å tenke som du gjør. Synes likevel du skal la sønnen din få styre dette selv. Støtt ham, men la han få velge og gjøre sine erfaringer. 

Anonymkode: 5bac2...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min er 9 år. Han har hatt en kompis siden 1 trinn. De var mye sammens. En dag fikk kompisen en ny venn og da ble min gutt utestengt. Han var lei seg og gråt men han har heldigvis mange venner. Etter noen måneder kom kompisen tilbake pga han var blitt uvenner med den nye vennen. Etter det har dem lekt en del sammens igjen. Men forrige uke ble gutten min utestengt igjen når dem var ute og en annen gutt kom. Nå har jeg ikke så mye lyst til at gutten min skal leke med denne kompisen igjen. Kjedelig at han blir såret hele tiden. Er jeg ufin når jeg tenker sånn? 

Anonymkode: 1deec...031

 

Du kan jo oppmuntre ham til å finne/engasjere seg i noen nye/andre venner. Invitere til film/lek kveld osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min er 9 år. Han har hatt en kompis siden 1 trinn. De var mye sammens. En dag fikk kompisen en ny venn og da ble min gutt utestengt. Han var lei seg og gråt men han har heldigvis mange venner. Etter noen måneder kom kompisen tilbake pga han var blitt uvenner med den nye vennen. Etter det har dem lekt en del sammens igjen. Men forrige uke ble gutten min utestengt igjen når dem var ute og en annen gutt kom. Nå har jeg ikke så mye lyst til at gutten min skal leke med denne kompisen igjen. Kjedelig at han blir såret hele tiden. Er jeg ufin når jeg tenker sånn? 

Anonymkode: 1deec...031

Dette er en del av den sosiale læringen. Du kan ikke beskytte sønnen din mot å oppleve å bli avvist, men du kan forsøke å lære ham strategier han kan benytte når slike ting skjer. 9-åringer vet som regel ganske godt hva de selv ikke liker å bli utsatt for, men er ofte helt talentløse når det gjelder å se hva de selv gjør mot andre. De trenger veiledning fra voksne mht hvordan være en god venn. De trenger etter min oppfatning, _ikke_ å lære unnvikelse i etterkant av vanskelige episoder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min er 9 år. Han har hatt en kompis siden 1 trinn. De var mye sammens. En dag fikk kompisen en ny venn og da ble min gutt utestengt. Han var lei seg og gråt men han har heldigvis mange venner. Etter noen måneder kom kompisen tilbake pga han var blitt uvenner med den nye vennen. Etter det har dem lekt en del sammens igjen. Men forrige uke ble gutten min utestengt igjen når dem var ute og en annen gutt kom. Nå har jeg ikke så mye lyst til at gutten min skal leke med denne kompisen igjen. Kjedelig at han blir såret hele tiden. Er jeg ufin når jeg tenker sånn? 

Anonymkode: 1deec...031

Jeg synes du heller skal oppfordre til å prøve finne andre å være sammen med, slik at han ikke blir så avhengig av den ene. 

Jeg forstår at det er vondt for deg å være vitne til dette, men jeg synes likevel det blir feil å si at han ikke skal leke med kompisen mer.

På lengre sikt vil han komme best ut av det hvis han lærer å håndtere slike situasjoner selv. Du kan gi tips og råd, men uten å legge deg mer opp i det enn som så. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...