Gå til innhold

Hvordan bli kjent meg seg selv?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Hvordan har du funnet ut hva du liker, hva du har behov for og hva du ønsker?

Kjenner du det instinktivt, eller må du tenke og lete mer i deg selv?

Jeg vet ikke hvilke parametre folk bruker når de finner ut slike ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, umakenverdt skrev:

Hvordan har du funnet ut hva du liker, hva du har behov for og hva du ønsker?

Kjenner du det instinktivt, eller må du tenke og lete mer i deg selv?

Jeg vet ikke hvilke parametre folk bruker når de finner ut slike ting.

 

 

Som regel skjer dette i samspill med andre, men og via f.eks bøker/filmer. Jeg tror ikke noen blir spesielt godt kjent med seg selv kun ved å ha fokuset innover, det blir for snevert og utelukkende. Dessuten er dette en dynamisk prosess, vi modnes/utvikles/ vi lærer og vi utfordres hele tiden, ja- så sant vi er mottagelige og villige så klart.

Hvordan er dialogen din med andre mennesker for tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
12 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Som regel skjer dette i samspill med andre, men og via f.eks bøker/filmer. Jeg tror ikke noen blir spesielt godt kjent med seg selv kun ved å ha fokuset innover, det blir for snevert og utelukkende. Dessuten er dette en dynamisk prosess, vi modnes/utvikles/ vi lærer og vi utfordres hele tiden, ja- så sant vi er mottagelige og villige så klart.

Hvordan er dialogen din med andre mennesker for tiden? 

Ok, må jobbe med mitt samspill med andre. Du har nok rett i at fokuset ikke bare kan være innover. Det kjennes ikke ut som jeg har noen identitet, men har vel det, men kan ikke finne det ut ved kun å ha fokuset innover. 

Dialogen med andre mennesker er litt opp og ned, men mest dårlig den siste uken. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lære å mestre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, umakenverdt skrev:

Hvordan har du funnet ut hva du liker, hva du har behov for og hva du ønsker?

Kjenner du det instinktivt, eller må du tenke og lete mer i deg selv?

Jeg vet ikke hvilke parametre folk bruker når de finner ut slike ting.

 

Jeg er enig med xbellax. Jeg har ingen tro på den « gå inn i seg selv og bli kjent med seg selv greia » som enkelte driver med. Min er erfaring er at disse har lett for å bli værende der og kan lett bli noe selvopptatt. 

Jeg tror det er sunnere å komme seg ut av det og heller leve livet og så la det komme helt naturlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen av oss har for mye  fokus "der ute", og mistet kontakten med hva vi egentlig liker, ønsker og har behov for. Jeg er såpass sær, at jeg vet godt hva jeg liker og ikke liker, men har større vansker med å kjenne hva jeg ønsker/har behov for.  Andres behov og ønsker, eller hva jeg tror andre forventer, blir ofte tydeligere og oppleves også som viktigst. Dette handler vel til syvende og sist om ta man føler seg underlegen og/eller er redd for ikke å bli likt, ta for stor plass osv. 

Kanskje man ved å bli tryggere på selv og egen verdi/økt selvfølelse lettere klarer å kjenne og uttrykke sine preferanser, behov og ønsker? 

 

Anonymkode: 5cd46...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss har for mye  fokus "der ute", og mistet kontakten med hva vi egentlig liker, ønsker og har behov for. Jeg er såpass sær, at jeg vet godt hva jeg liker og ikke liker, men har større vansker med å kjenne hva jeg ønsker/har behov for.  Andres behov og ønsker, eller hva jeg tror andre forventer, blir ofte tydeligere og oppleves også som viktigst. Dette handler vel til syvende og sist om ta man føler seg underlegen og/eller er redd for ikke å bli likt, ta for stor plass osv. 

Kanskje man ved å bli tryggere på selv og egen verdi/økt selvfølelse lettere klarer å kjenne og uttrykke sine preferanser, behov og ønsker? 

 

Anonymkode: 5cd46...6a6

 

Men handler det om å ha fokus "der ute", ...i mine øyne handler det kanskje mer om grensesetting? Nyttig innspill forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, umakenverdt skrev:

Hvordan har du funnet ut hva du liker, hva du har behov for og hva du ønsker?

Kjenner du det instinktivt, eller må du tenke og lete mer i deg selv?

Jeg vet ikke hvilke parametre folk bruker når de finner ut slike ting.

 

Enig med xbellax og Nicklus, for meg er det også i møte med andre og verden rundt meg at jeg blir kjent med hva jeg liker og hva jeg er god for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Men handler det om å ha fokus "der ute", ...i mine øyne handler det kanskje mer om grensesetting? Nyttig innspill forøvrig. 

Blir to sider av samme sak: man er utrygg på andre, og redselen gjør at man ikke klarer kjenne eller uttrykke egne grenser. 

Anonymkode: 5cd46...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å dra alene på hytta bare sammen med hunden sin i aktiv psykose og utvalgte bøker er ingen god ide iallefall

Man gjør bare de nærmeste bekymret kanskje med god grunn og vikler seg kanskje inn i mere tankespinn Man tror kanskje man kan finne ut hva som har ført en inn i et sånt hjørne ved å bruke " de små grå" men forspiller kanskje mulighet til snakke med de nærmeste om vanskelige ting

Enkelte mener jo at så veldig mye sitter "mellom øra" Vet ikke Så lett å trekke overilte slutninger om noe så viktig som ens eget liv

Man føler kanskje at alt man trenger er tiden man aldri har

Forleden dag røk loddet på den gamle bestefars klokka på veggen og det var bare pappa som kunne reparere den Sånt blir plutselig bare håpløst

På den annen side det vil alltid være muligheter i ens liv man kunne brukt bedre tror jeg personlig 

 

Anonymkode: 2fa66...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt

Takk for mange gode innspill :) Jeg setter pris på det!

Jeg ser at mange mener at det er i møte med andre og verden man blir kjent med seg selv. Jeg forstår at man kanskje ikke kan få svar på disse spørsmålene kun ved å gruble. 

Likevel får jeg ikke til at det på noen måte går naturlig. Min naturlige måte å tenke på er hva tenker andre at jeg skal ønske, ha behov for osv. Jeg opplever ikke at jeg får det til å gå naturlig i samspill med andre. Er det det du mener med å være mottakelig og villig, xbellax? Hvordan blir jeg mer villig og mottakelig på dette området? Hvordan klarer dere å bli kjent med dere selv når dere er sammen med andre. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, umakenverdt skrev:

Takk for mange gode innspill :) Jeg setter pris på det!

Jeg ser at mange mener at det er i møte med andre og verden man blir kjent med seg selv. Jeg forstår at man kanskje ikke kan få svar på disse spørsmålene kun ved å gruble. 

Likevel får jeg ikke til at det på noen måte går naturlig. Min naturlige måte å tenke på er hva tenker andre at jeg skal ønske, ha behov for osv. Jeg opplever ikke at jeg får det til å gå naturlig i samspill med andre. Er det det du mener med å være mottakelig og villig, xbellax? Hvordan blir jeg mer villig og mottakelig på dette området? Hvordan klarer dere å bli kjent med dere selv når dere er sammen med andre. 

 

 

 

 

Nei egentlig ikke umaken, fordi jeg tror du i aller høyeste grad er både mottagelig og villig, men jeg tror du hemmes veldig av din egen usikkerhet og redsel for å gjøre noe feil/krenke andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
3 minutter siden, XbellaX skrev:

 

Nei egentlig ikke umaken, fordi jeg tror du i aller høyeste grad er både mottagelig og villig, men jeg tror du hemmes veldig av din egen usikkerhet og redsel for å gjøre noe feil/krenke andre. 

Men hvordan kan man klare å bli kjent med hva man liker, hva man har behov for og om man har en egen identitet hvis man er redd for å ødelegge for andre og er usikker? Jeg er usikker på hvordan jeg utvikler meg en identitet eventuelt blir kjent med eksisterende identitet dersom den er der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, umakenverdt skrev:

Men hvordan kan man klare å bli kjent med hva man liker, hva man har behov for og om man har en egen identitet hvis man er redd for å ødelegge for andre og er usikker? Jeg er usikker på hvordan jeg utvikler meg en identitet eventuelt blir kjent med eksisterende identitet dersom den er der.  

 

Kanskje en måte å gjøre det på kan være å øve seg på å flytte sine egne grenser litt ..utover.... Og etterhvert bli noe mer vant til tanken om at andre mennesker  er litt mer robuste enn man selv tenker, og at OM man skulle såre et annet menneske så er det også en del av det å være menneske, vi feiler hele tiden. Og med tid og stunder kjenne ørlite grann trygghet, gjennom øvelse og tilbakemelding, på at den du er er helt ok å være. At vi andre setter pris på at du våger å ta mer plass, fordi det er langt enklere å komme deg i møte når du ikke gjemmer deg. 

Litt som å øvelseskjøre  mao. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som jeg tenker

Uansett hva man finner

Vi er alle uunnværlige hver og en på vår måte

Anonymkode: 2fa66...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Du kan f. eks se på forskjellige tv serier. Hvis du kjeder deg er det ikke din greie. Hvis du synes der er spennende og vil se mer, så liker du det. Det samme med musikk og bøker.

Det er vel ikke vanskeligere enn det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres nesten ut som dere har fullverdig liv.

Anonymkode: 5063a...3fb

 

Ikke raser tråder på psykiatri med dette spammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres nesten ut som dere har fullverdig liv.

Anonymkode: 5063a...3fb

Er ikke det noe vi alle prøver på, å oppnå mer fullverdige liv? Jeg tenker i alle fall at det er det vi alle jobber for å oppnå, jeg inkludert.

Jeg setter stor pris på de rådene jeg får fra alle, inkludert de du siterte i ditt svar. Jeg er redd de synes det er ubehagelig/kjedelig å få slike kommentarer, når de er snille og prøver å hjelpe meg med noe jeg opplever som et problem. Jeg er sikker på at jeg hadde satt pris på råd eller kommentarer fra deg på det jeg lurer på, uansett hva de hadde vært, men jeg setter pris på om du ikke hadde kommentert slik som dette på de som gir råd i tråder om noe jeg opplever som et problem. Det kan være jeg ber om altfor mye her, men jeg synes det er litt vanskelig med ubehagelig stemning mellom andre i en tråd jeg må/vil forholde meg til.

Jeg ønsker deg en best mulig dag, og håper du ikke tar dette veldig ille opp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
2 timer siden, Gargamel skrev:

Du kan f. eks se på forskjellige tv serier. Hvis du kjeder deg er det ikke din greie. Hvis du synes der er spennende og vil se mer, så liker du det. Det samme med musikk og bøker.

Det er vel ikke vanskeligere enn det? 

Nei, det burde ikke være vanskeligere enn det kanskje.

Jeg kan se det samme om og om igjen mange ganger for å komme meg bort, unngå å tenke. Da spiser jeg enkelte ganger også enorme mengder med mat, jeg vet jeg ikke skal gjøre det. Jeg vet ikke om jeg da kan si at jeg liker serien?

Jeg tenker nok også litt for mye over hva jeg burde se. Hva som er riktig å se, hva som tåler at andre får vite om det. Jeg tenker nok litt for mye over det.

Kjenner du instiktivt om du liker en bok eller en serie uten å tenke på alt dette rundt. Er det det om man klarer å forsvinne, ikke ha andre øredøvende tanker som tilsier at man liker noe? Hvis man ikke er urolig mens man ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
12 timer siden, umakenverdt skrev:

Nei, det burde ikke være vanskeligere enn det kanskje.

Jeg kan se det samme om og om igjen mange ganger for å komme meg bort, unngå å tenke. Da spiser jeg enkelte ganger også enorme mengder med mat, jeg vet jeg ikke skal gjøre det. Jeg vet ikke om jeg da kan si at jeg liker serien?

Jeg tenker nok også litt for mye over hva jeg burde se. Hva som er riktig å se, hva som tåler at andre får vite om det. Jeg tenker nok litt for mye over det.

Kjenner du instiktivt om du liker en bok eller en serie uten å tenke på alt dette rundt. Er det det om man klarer å forsvinne, ikke ha andre øredøvende tanker som tilsier at man liker noe? Hvis man ikke er urolig mens man ser det.

Jeg var ikke så reflektert over meg selv og mine personlige egenskaper da jeg var ungdom. Reiste til utlandet ett år da jeg var 19, og i møte med andre ungdommer fra ulike land, vokste jeg veldig når det gjaldt å tenke på hvorfor jeg mente ditt og datt, og hvordan min oppvekst hadde vært i forhold til mange andres. Jeg har alltid likt å lese, og særlig det å lese romaner der handling og personer gir meg innblikk i både nye steder (geografi), andre tidsepoker (historie), og ulike typer familier og relasjoner (samspill og psykologi). Samtaler med nære venner som tør å gi meg motstand på det jeg sier og mener, har lært meg mye om meg selv, og sammen med ytre inntrykk fra bøker og filmer har nok det gjort at jeg har lært meg selv å kjenne mye bedre nå. Men jeg har jo selvsagt utviklet meg som menneske også, fra jeg var 19 til jeg i dag er 46.

Du sier at du ser film for å rømme. Mener du rømme fra deg selv og dine tanker - eller rømme inn i handlingen i filmen? Jeg kan bli dypt grepet av både filmer og bøker, og liksom forsvinne inn i handlingen - men det er noe annet enn å rømme fra meg selv,

Nå husker jeg ikke helt, men går du til behandling nå for tiden? Det med overspising kan være temmelig dyptgripende og overskyggende i hverdagen. Hvis du opplever det som er stort problem fremdeles, synes jeg du skal ta tak i det, og få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...