Gå til innhold

Rett på gratis tannlege?


Sunset90

Anbefalte innlegg

Vis Man har Psykiatrisk Sykepleier tjenester igjennom kommune, kan man da ha rett på gratis tannlege?

Noen som har noe kjennskap til dette?

 

Takker for svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, Sunset90 skrev:

Vis Man har Psykiatrisk Sykepleier tjenester igjennom kommune, kan man da ha rett på gratis tannlege?

Noen som har noe kjennskap til dette?

Nei. (Hvorfor skulle du ha den rettigheten da?)

Anonymkode: 707b8...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Du kan få støtte til tannlegeregningen om du har en av 15 forskjellige tilstander (se nederst i dette innlegget). Siden DOL mye handler om psykiatri, tenker jeg at en del faller inn under denne ordningen: "Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne (den sterkt nedsatte evnen til egenomsorg må ha vart i minst ett år og ha forårsaket redusert tannhelse)".

På Helsenorge.no står det også: "Har du dårlig råd, kan du søke NAV om støtte til tannbehandling (etter sosialtjenesteloven)."

Hvis du har ukentlig hjemmesykepleie f.eks. for utlevering av medisiner i dosett, har du faktisk rett på å få dekket tannlege gjennom den offentlige tannhelsetjenesten. Det gjelder også gjennom offentlig tannlegevakt. På Helsenorge.no står det følgende: "Personer som bor på institusjon eller mottar hjemmesykepleie i mer enn tre måneder, får gratis behandling av den offentlige tannhelsetjenesten." Jeg vet også om de som går på dagsenter som også mottar gratis tannlegebehandling og mulig, men det vet jeg ikke, at psykiatrisk hjemmesykepleie også går under odrningen som hjemmesykepleie om man drar ordningen litt vidt? Den som ikke spør får i hvert fall ikke svar.

Den informasjonen jeg har brukt i dette innlegget har jeg mest hentet fra egen erfaring, men også hentet fra denne siden på Helsenorge.

De 15 tilstandene/tilfellene som kan gi rett til stønad fra Helfo er:

  • 1. sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller les mer om sjeldne medisinske tilstander på helsenorge.no)

  • 2. leppe-kjeve-ganespalte

  • 3. svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig

  • 4. infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander

  • 5. sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)

  • 6. periodontitt (tannkjøttsykdom)

  • 7. tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)

  • 8. bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)

  • 9. patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon og erosjon (alvorlig tanngnissing og syreskader)

  • 10. hyposalivasjon (munntørrhet)

  • 11. allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)

  • 12. tannskade ved godkjent yrkesskade ( yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden)

  • 13. tannskade ved ulykke som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)

  • 14. sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne (den sterkt nedsatte evnen til egenomsorg må ha vart i minst ett år og ha forårsaket redusert tannhelse)

  • 15. helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Du kan få støtte til tannlegeregningen om du har en av 15 forskjellige tilstander (se nederst i dette innlegget). Siden DOL mye handler om psykiatri, tenker jeg at en del faller inn under denne ordningen: "Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne (den sterkt nedsatte evnen til egenomsorg må ha vart i minst ett år og ha forårsaket redusert tannhelse)".

På Helsenorge.no står det også: "Har du dårlig råd, kan du søke NAV om støtte til tannbehandling (etter sosialtjenesteloven)."

Hvis du har ukentlig hjemmesykepleie f.eks. for utlevering av medisiner i dosett, har du faktisk rett på å få dekket tannlege gjennom den offentlige tannhelsetjenesten. Det gjelder også gjennom offentlig tannlegevakt. På Helsenorge.no står det følgende: "Personer som bor på institusjon eller mottar hjemmesykepleie i mer enn tre måneder, får gratis behandling av den offentlige tannhelsetjenesten." Jeg vet også om de som går på dagsenter som også mottar gratis tannlegebehandling og mulig, men det vet jeg ikke, at psykiatrisk hjemmesykepleie også går under odrningen som hjemmesykepleie om man drar ordningen litt vidt? Den som ikke spør får i hvert fall ikke svar.

Den informasjonen jeg har brukt i dette innlegget har jeg mest hentet fra egen erfaring, men også hentet fra denne siden på Helsenorge.

De 15 tilstandene/tilfellene som kan gi rett til stønad fra Helfo er:

 

  • 1. sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller les mer om sjeldne medisinske tilstander på helsenorge.no)

     

  • 2. leppe-kjeve-ganespalte

     

  • 3. svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig

     

  • 4. infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander

     

  • 5. sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)

     

  • 6. periodontitt (tannkjøttsykdom)

     

  • 7. tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)

     

  • 8. bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)

     

  • 9. patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon og erosjon (alvorlig tanngnissing og syreskader)

     

  • 10. hyposalivasjon (munntørrhet)

     

  • 11. allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)

     

  • 12. tannskade ved godkjent yrkesskade ( yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden)

     

  • 13. tannskade ved ulykke som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)

     

  • 14. sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne (den sterkt nedsatte evnen til egenomsorg må ha vart i minst ett år og ha forårsaket redusert tannhelse)

     

  • 15. helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)

     

 

Jeg lurer på hvem punkt 14 egentlig gjelder for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg lurer på hvem punkt 14 egentlig gjelder for. 

Nedsatt funksjonsevne sier seg selv enten den er fysisk eller psykisk.

Jeg tenker at "sykdom" er et vidt begrep og kan omfatte både fysiske og psykiske lidelser, der psykisk lidelse f.eks. er om du har store vansker med å opprettholde en normal tannhygiene der du har en psykisk lidelse hvor evnen til egenomsorg og egen hygiene er sterkt redusert. Man kan ha orale overgrepserfaringer som kan dokumenteres av fagfolk. Men dette er ikke noe jeg ville ha spekulert i for om mulig å få dekket tannlegeutgiftene mine ;)

Den beste til å svare på dette er nok tannlegen selv som kjenner deg og din situasjon :) Min erfaring er at åpenhet ovenfor tannlegen lønner seg. Tannlegene vil strekke seg langt for å hjelpe deg bare de får nok og riktig kunnskap om deg som pasient. De ønsker jo å hjelpe bare de blir gitt anledning til det.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎04‎.‎04‎.‎2017 den 21.22, Sunset90 skrev:

Vis Man har Psykiatrisk Sykepleier tjenester igjennom kommune, kan man da ha rett på gratis tannlege?

Noen som har noe kjennskap til dette?

 

Takker for svar

 

Det kan det godt hende at du kan få gratis behandling hos den fylkeskommunale tannlegetjenesten. Det er vanlig at mennesker som får hjelp organisert som hjemmesykepleie minst en gang i uken med mer enn 3 måneders varighet, gis gratis tannbehandling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er flere år siden jeg har vært hos tannlege og jeg husker faktisk ikke sist jeg var der. Jeg får dekket av nav siden jeg har mye gjeld og sosial stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får oppfølging av ambulerende tjenester i kommunen og får derfor gratis tannlege. Sykepleieren du får oppfølging av, vet vel om du kan få gratis tannlege? Her måtte kommunen sende inn et eller annet, søknad tror jeg, før jeg fikk det gratis. Lurer på om kanskje jeg måtte skrive under på noe også. Faen, nå kom jeg på at det snart er et år siden jeg var der. Liker ikke tannleger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hemliganonym skrev:

Det er flere år siden jeg har vært hos tannlege og jeg husker faktisk ikke sist jeg var der. Jeg får dekket av nav siden jeg har mye gjeld og sosial stønad.

Jeg har også mye gjeld, og jeg får kun utbetalt ca 14 000 til 15 000 kr i måneden i lønn. Mulig at jeg også kan få dekket tannlege? Jeg må alltid låne penger til det. Og dermed øker jo gjelden. Jeg er plaget med hull pga munntørrhet. Får noe reduksjon pga det. 

Anonymkode: f28fe...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 17.50, Eva Sofie skrev:

Du kan få støtte til tannlegeregningen om du har en av 15 forskjellige tilstander (se nederst i dette innlegget). Siden DOL mye handler om psykiatri, tenker jeg at en del faller inn under denne ordningen: "Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne (den sterkt nedsatte evnen til egenomsorg må ha vart i minst ett år og ha forårsaket redusert tannhelse)".

På Helsenorge.no står det også: "Har du dårlig råd, kan du søke NAV om støtte til tannbehandling (etter sosialtjenesteloven)."

Hvis du har ukentlig hjemmesykepleie f.eks. for utlevering av medisiner i dosett, har du faktisk rett på å få dekket tannlege gjennom den offentlige tannhelsetjenesten. Det gjelder også gjennom offentlig tannlegevakt. På Helsenorge.no står det følgende: "Personer som bor på institusjon eller mottar hjemmesykepleie i mer enn tre måneder, får gratis behandling av den offentlige tannhelsetjenesten." Jeg vet også om de som går på dagsenter som også mottar gratis tannlegebehandling og mulig, men det vet jeg ikke, at psykiatrisk hjemmesykepleie også går under odrningen som hjemmesykepleie om man drar ordningen litt vidt? Den som ikke spør får i hvert fall ikke svar.

Den informasjonen jeg har brukt i dette innlegget har jeg mest hentet fra egen erfaring, men også hentet fra denne siden på Helsenorge.

De 15 tilstandene/tilfellene som kan gi rett til stønad fra Helfo er:

 

  • 1. sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller les mer om sjeldne medisinske tilstander på helsenorge.no)

     

  • 2. leppe-kjeve-ganespalte

     

  • 3. svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig

     

  • 4. infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander

     

  • 5. sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)

     

  • 6. periodontitt (tannkjøttsykdom)

     

  • 7. tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)

     

  • 8. bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)

     

  • 9. patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon og erosjon (alvorlig tanngnissing og syreskader)

     

  • 10. hyposalivasjon (munntørrhet)

     

  • 11. allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)

     

  • 12. tannskade ved godkjent yrkesskade ( yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden)

     

  • 13. tannskade ved ulykke som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)

     

  • 14. sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne (den sterkt nedsatte evnen til egenomsorg må ha vart i minst ett år og ha forårsaket redusert tannhelse)

     

  • 15. helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)

     

 

Jeg får mye reduksjon pga punkt 10. Betaler ca 1600 kr per gang jeg skal få bort noen hull hos tannlegen. Men skulle ønske jeg fikk mer dekket.. 

Anonymkode: f28fe...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 20.27, frosken skrev:

Det kan det godt hende at du kan få gratis behandling hos den fylkeskommunale tannlegetjenesten. Det er vanlig at mennesker som får hjelp organisert som hjemmesykepleie minst en gang i uken med mer enn 3 måneders varighet, gis gratis tannbehandling. 

 

Bestefaren min i 90-årene fikk dette. Vi stusset litt på hvorvidt han «rotet», men han hadde rett, til tross for at han fint kunne betalt dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest rettferdige hadde vært at ikke dette gikk på dårlig økonomi, ikke om man har hjemmebesøk av kommunen en time i uka.

Anonymkode: 985b7...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest rettferdige hadde vært at ikke dette gikk på dårlig økonomi, ikke om man har hjemmebesøk av kommunen en time i uka.

Anonymkode: 985b7...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også mye gjeld, og jeg får kun utbetalt ca 14 000 til 15 000 kr i måneden i lønn. Mulig at jeg også kan få dekket tannlege? Jeg må alltid låne penger til det. Og dermed øker jo gjelden. Jeg er plaget med hull pga munntørrhet. Får noe reduksjon pga det. 

Anonymkode: f28fe...f21

Det vet jeg ikke noe om. Men du får utbetalt mer enn meg.

Endret av Hemliganonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På ‎06‎.‎09‎.‎2019 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Det mest rettferdige hadde vært at ikke dette gikk på dårlig økonomi, ikke om man har hjemmebesøk av kommunen en time i uka.

Anonymkode: 985b7...538

 

Akkurat det har du helt rett i. Det skulle vært økonomisk behovsprøvd og i dagens samfunn hvor vi er så og si overvåket og hvor kontanter nesten ikke lenger finnes, burde det være mulig å få til. Staten Norge har full oversikt over hva hver og en av oss har i inntekt hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...