Gå til innhold

Fødselspenger, IreneG


Kathrine

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i 30% stilling det siste året, har egentlig en stillingsandel på 55%, men har hatt permisjon fra deler av denne (for å være hjemme med datteren min) etter at jeg var ferdig med sv.sk.permisjonen 1.juli i fjor. 1.juli i år begynte jeg å jobbe fast 75% og det var meningen at jeg skulle fortsette med det hvis det ikke hadde vært for at jeg er gravid og går ut i permisjon fra 24.august.

Det jeg da lurer på er følgende: 1. Kan jeg skrive at jeg har jobbet 75% stilling i søknaden om fødselspenger til Trygdekontoret (Med tanke på at da har jo mannen min krav på fødselspenger regnet ut fra egen stillingsandel under pappapermisjonen.)?

2. Har jeg krav på å få regnet fødselspenger ut fra siste 4 uker hvis det ikke avviker mer enn 25% fra inntekten siste 3 år?

Har snakket med "mitt" trygdekontor om dette, men de blir liksom ikke helt enige med seg selv(c: Derfor kontaktet jeg tre forskjellige andre trygdekontor for å undersøke, og alle mente at jeg skal skrive at jeg har jobbet 75%, og de mener at jeg har krav på å få regnet fødselspenger ut fra denne stillingsandelen hvis det ikke avviker med 25% siste 3 år (Puh, dette ble langt og tungt....). For å være sikker vil jeg gjerne ha din mening om saken, IreneG.

Håper du har tid til å svare meg.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

Her er det om å gjøre å holde tunga beint i munnen. ;-)

Problemstillingen er ikke aktuell for dine rettigheter. For deg er det lønna di som er poenget, ikke stillingsandelen. Det har jeg skrevet masse om på www.trygdehjelpen.no/fodsel/.

Vedr. fars rettigheter, kommer det an på om han skal ha bare 4 uker eller om hans skal ha mer:

Man skille etter de nye reglene mellom FEDREKVOTEN og øvrige FØDSELSPENGER til far.

Fedrekvoten er avhengig av din stillingsdel FØR fødselen (minst 50%), men de andre ukene, FØDSELSPENGENE for far, er avhengig av din stillingsdel ETTER fødselen.

Hva som gjelder når du har hatt mer enn 50% bare en del av opptjeningstiden (tiden før permisjonen)har ikke RTV skrevet noe om. Det kan bety at en slik sak ikke har vert prøvd i trygderetten.

Dept skriver i ot.prp nr 52 (1999/2000) kap. 2 (om gjeldende regelverk):

"Det er lagt til grunn at en mor som har arbeidet deltid før fødselen, normalt gjenopptar samme stillingsprosent etter fødselen ..."

Det skulle etter min vurdering bety at det er de 75% du jobbet på slutten som er poenget, så det ville jeg selvsagt argumentere for hvis du møter motbør.

Men: Han har i alle fall rett på FØDSELSPENGHER hvis du begynner å jobbe minst 75% ETTER fødselen... og det er ingenting i veien for at han tar 4 uker fødselspenger i stedet for 4 uker fedrekvote.

Henger du fortsatt med? ;-)

Lykke til! Du finner linkene på www.trygdehjelpen.no/fodsel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Her er det om å gjøre å holde tunga beint i munnen. ;-)

Problemstillingen er ikke aktuell for dine rettigheter. For deg er det lønna di som er poenget, ikke stillingsandelen. Det har jeg skrevet masse om på www.trygdehjelpen.no/fodsel/.

Vedr. fars rettigheter, kommer det an på om han skal ha bare 4 uker eller om hans skal ha mer:

Man skille etter de nye reglene mellom FEDREKVOTEN og øvrige FØDSELSPENGER til far.

Fedrekvoten er avhengig av din stillingsdel FØR fødselen (minst 50%), men de andre ukene, FØDSELSPENGENE for far, er avhengig av din stillingsdel ETTER fødselen.

Hva som gjelder når du har hatt mer enn 50% bare en del av opptjeningstiden (tiden før permisjonen)har ikke RTV skrevet noe om. Det kan bety at en slik sak ikke har vert prøvd i trygderetten.

Dept skriver i ot.prp nr 52 (1999/2000) kap. 2 (om gjeldende regelverk):

"Det er lagt til grunn at en mor som har arbeidet deltid før fødselen, normalt gjenopptar samme stillingsprosent etter fødselen ..."

Det skulle etter min vurdering bety at det er de 75% du jobbet på slutten som er poenget, så det ville jeg selvsagt argumentere for hvis du møter motbør.

Men: Han har i alle fall rett på FØDSELSPENGHER hvis du begynner å jobbe minst 75% ETTER fødselen... og det er ingenting i veien for at han tar 4 uker fødselspenger i stedet for 4 uker fedrekvote.

Henger du fortsatt med? ;-)

Lykke til! Du finner linkene på www.trygdehjelpen.no/fodsel/

Jeg glemte jo det viktigste!

Altså: Reglene for FEDREKVOTEN er ikke endret. Det betyr at han bare får 75% av sin lønn (og evt 80% av det igjen) hvis han tar fedrekvote, mens han får 100% (80%) av sin lønn hvis han tar FØDSELSPENGER forutsatt at du går tilbake til minst 75% den tiden han skal ha permisjon.

Hvis du IKKE har jobbet så mye som 50% har han ikke rett på fedrekvote, og det betyr at du får de 4 ukene - mens han kan ha 4 av "dine" fødselspengeuker istedet.

(Dette høres jo så sært ut at jeg lurer på om jeg tolker reglene rett. Dette bør du derfor sjekke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IreneG

Jeg glemte jo det viktigste!

Altså: Reglene for FEDREKVOTEN er ikke endret. Det betyr at han bare får 75% av sin lønn (og evt 80% av det igjen) hvis han tar fedrekvote, mens han får 100% (80%) av sin lønn hvis han tar FØDSELSPENGER forutsatt at du går tilbake til minst 75% den tiden han skal ha permisjon.

Hvis du IKKE har jobbet så mye som 50% har han ikke rett på fedrekvote, og det betyr at du får de 4 ukene - mens han kan ha 4 av "dine" fødselspengeuker istedet.

(Dette høres jo så sært ut at jeg lurer på om jeg tolker reglene rett. Dette bør du derfor sjekke).

Nå har jeg lest lovteksten en gang til:

"Når faren tar ut fedrekvoten, får han fødselspenger beregnet i forhold til morens stillingsdel i opptjeningstiden. Dersom morens stillingsdel har utgjort minst 75 % av full arbeidstid, får likevel faren fødselspenger beregnet i forhold til sin egen stillingsdel. Hvis faren bare har rett til reduserte fødselspenger, kan han velge ureduserte fødselspenger mot at fedrekvoten blir tilsvarende forkortet. Den samlede stønadsperioden blir da like mye forkortet."

altså, det første jeg skrev er feil.

Det siste er jeg i ferd med å sjekke opp. Fortsettelse følger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...