Gå til innhold

Valg av prevensjon


snuppsi_26

Anbefalte innlegg

Hei. 

Kvinne på 36 år i fast forhold . For øyeblikket bruker vi kondom men det er ikke en ønskelig situasjon da jeg er veldig redd for å bli gravid og det tar spontaniteten ut av sexlivet. Jeg har prøvd Cerazette 2 ganger med en pause i mellom de siste 3 årene men ser en klar sammenheng mellom pillene og ingen sexlyst. Brukte microgynon tidligere og nuvaring før det og var veldig fornøyd, spesielt med microgynon. Jeg har prøvd spiralen Jaydess men iom at jeg ikke har født barn så fikk jeg smerter av denne å måtte ta den ut igjen. Jeg røyker ikke , er lett overvektig  (bmi 27) og har lett forhøyet blodtrykk som jeg får medisin for .Bt holder seg stabilt nå på 125/85-90 og håper det normaliserer seg når jeg blir slankere. Fastlegen sier det trolig er gestagener som er årsaken til tap av sexlyst. Men pga min alder så er fastlegen restriktiv med å gi meg p piller med østrogen igjen. Er det stor risiko å prøve microgynon igjen under nøye overvåkning fra lege ? Eller har du andre forslag til meg ? Legen snakket om p stav men iom at hormonet er ganske likt det som er i Cerazette så er jeg sånn i tvil. Håper på gode råd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver med manglende sexlyst på gestagen-prevensjon (Cerazette) er en kjent bivirkning som også kan ses på p-piller med kombinasjon av østrogen og gestagen, spesielt de piller som også har effekt mot uren hud. Microgynon og den svakere Loette (som inneholder samme typer hormoner som er i Microgynon) er nok de beste p-piller i så henseende, også fordi de har lavere risiko for blodpropp. Jeg vil foreslå Loette med nøye oppfølging av ditt blodtrykk, selvmåling? Viser det tendens til å øke, bør du slutte med p-pille

Så har vi den helt svake minipille, Conludag, som skal tas meget regelmessig, det er bare 3 timers slingringsmonn. Den påvirker slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kommer forbi. Den er mindre sikker enn p-pille  med 3-4 % risiko for graviditet mot ca 1% for nevnte piller (Cerazette, Microgynon og Loette) som stopper eggløsningen, men du er nå i en alder hvor sjanse/risiko for graviditet er dalende.

Man kan helt komme utenom hormoner med kobberspiral, men i og med at du har forsøkt spiral, så er det ikke kanskje ikke en mulighet å prøve for deg?

Vennlig hilsen Mette

PS hvis du har planer om å bli gravid, bør du tenke alvorlig på det nå, dine sjanser reduseres kraftig i årene fremover,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det du beskriver med manglende sexlyst på gestagen-prevensjon (Cerazette) er en kjent bivirkning som også kan ses på p-piller med kombinasjon av østrogen og gestagen, spesielt de piller som også har effekt mot uren hud. Microgynon og den svakere Loette (som inneholder samme typer hormoner som er i Microgynon) er nok de beste p-piller i så henseende, også fordi de har lavere risiko for blodpropp. Jeg vil foreslå Loette med nøye oppfølging av ditt blodtrykk, selvmåling? Viser det tendens til å øke, bør du slutte med p-pille

Så har vi den helt svake minipille, Conludag, som skal tas meget regelmessig, det er bare 3 timers slingringsmonn. Den påvirker slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kommer forbi. Den er mindre sikker enn p-pille  med 3-4 % risiko for graviditet mot ca 1% for nevnte piller (Cerazette, Microgynon og Loette) som stopper eggløsningen, men du er nå i en alder hvor sjanse/risiko for graviditet er dalende.

Man kan helt komme utenom hormoner med kobberspiral, men i og med at du har forsøkt spiral, så er det ikke kanskje ikke en mulighet å prøve for deg?

Vennlig hilsen Mette

PS hvis du har planer om å bli gravid, bør du tenke alvorlig på det nå, dine sjanser reduseres kraftig i årene fremover,

Hei!

Hvis trådstarter ikke ønsker barn, kan hun da ta sjansen på å bruke en prevensjon med risiko på 3-4% for graviditet? Mener du at hun er såpass mye mindre fruktbar som 36-åring? Hun skriver jo at hun ikke vil bruke kondom nettopp fordi hun er redd for å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er opp til brukeren å vurdere hvor stor risiko hun vil ta. Man har ikke vitenskapelige studier som kan gi klart svar. En kvinnes fruktbarhet avhenger meget av når hun er 'programmert' til å komme i overgangsalderen. Kommer menopausen (siste menstruasjon) når hun er 55 år, så er fruktbarheten høy ved 36 år. Kommer menopausen ved 45 år, så er fruktbarheten lav ved 36 år.

Statistisk sett er sjansen for å bli gravid ved 35 år en tredel av hva den var ved 25 år.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar . Jeg har ikke noe ønske om å få barn.  Min samboer har tenkt å sterilisere seg om en stund , men iom at det er en stor beslutning for han, og ventetiden er veldig lang så ønsker jeg sikker prevensjon i mellomtiden. Spiral av noe slag er ikke aktuelt da jeg aldri har opplevd større smerte enn ved innsetting av den første jeg prøvde , og plagene jeg fikk, gynekolog mente livmoren ikke tolererte ett fremmedlegeme. Minipillen er såpass usikker for meg så vet ikke om jeg tørr . Kan man på noen måte måle fruktbarheten? Jeg blir 37 til sommeren . Loette er kanskje det beste for meg men er selvsagt redd for blodpropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...