Gå til innhold

Cystocele postpartum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 

Jeg er 30 år gammel og fødte mitt første barn (3,9 kg) for 4 uker siden. 

Vaginal fødsel, ukomplisert. Et par overfladiske skrubbsår over labia minora som når har grodd, og noen få sting i skjedeåpningen. 

Skulle igår undersøke meg selv for å se om stingene fortsatt var der, eller om de absorberbare suturene hadde forsvunnet. 

Finner ved undersøkelse noe som jeg tror må være et cystocele. Usikker på gradering, dette buler ikke ut når jeg sitter, men kommer helt ned til skjedeåpningen og fyller denne. Skjedeåpningen er betydelig større og det ser ut som urethra har flyttet seg litt nedover. 

Har etter fødsel følt behov for å knipe når jeg nyser eller hoster, da jeg føler nedpress og det har tatt litt i stingene. Jeg har trodd at dette kunne være normalt og noe som vil gå seg til. Har ikke vært plaget med følelsen av at det er "noe" i skjeden. Plages derimot med hyppig vannlating og at jeg ikke får tømt meg ordentlig for urin, må tisse flere ganger på rad. Var plaget med noe stressinkontinens mot slutten av svangerskapet, usikker på om dette fortsatt er et problem da jeg bruker bind på grunn av renselsen. Vi har foreløpig ikke hatt samleie etter fødsel. 

Det jeg lurer på er om dette er noe som kan gå seg til, evt bli betydelig bedre med trening av bekkenbunn og normalisering av hormoner. Jeg fullammer, og planlegger å fortsette med amming til barnet er bortimot ett år. Planlegger etterhvert flere barn. 

Om jeg forstår det riktig har knipeøvelser minimal effekt på cystocele/rectocele dersom dette er på grunn av skade på ligamenter/muskler, mens det kan ha god effekt dersom det er en slags uterusprolaps og generelt svake muskler som er problemet? 

Bør jeg unngå hard fysisk trening og løfting så lenge dette er et problem (for alltid)?? 

Ønsker realistisk tilbakemelding rundt hva jeg kan forvente, samt hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen/unngå forverring. 

På forhånd takk og god påske. 

 

Anonymkode: e0ce8...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er alt for tidlig å uttale seg om forholdene i skjeden etter fødsel for fire uker siden. Vevet har vært tøyd og det tar flere uker før det normaliseres. Jeg vil absolutt anbefale deg bekkenbunnsøvelser. Som du selv er inne på, kan det at du ammer og ikke har fått menstruasjon og dermed normale hormoner tilbake også spille en rolle. Du skal ikke unngå tunge løft og trening hverken nå eller i framtiden.

Jeg foreslår at du om noen uker får en sjekk hos din lege og evt henvisning til fysioterapeut som kan veilede deg i å gjøre de rette øvelser.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...