Gå til innhold

Lavt østrogen og blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Mette!

Jeg er en kvinne på 28 år. Fikk barn september 2015.

Jeg har et problem som jeg håper du kan hjelpe meg med. Dette blir et langt innlegg, men jeg føler at ingen helt vet hvordan man skal fikse dette her, så jeg vil at du skal få den informasjonen jeg sitter på, så får du heller sile ut det som ikke er relevant. Kanskje du har noen råd til meg.

Saken er at jeg siden februar 2016 har slitt med mer eller mindre konstante småblødninger fra underlivet.

Etter noen måneder med disse blødningene, tok jeg en pakke Primolut som jeg hadde liggende fra tidligere (tre tabletter i ti dager), og de hadde forventet effekt. Disse tablettene fikk jeg utskrevet etter å ha slitt med langvarig blødning etter en abort et par år tidligere eller så, og jeg visste jo at de kunne stoppe blødninger. Men kort tid etter at bortfallsblødningen hadde stoppet, så begynte jeg å blø igjen.

Da tok jeg kontakt med fastlegen (dette var vel i juni 2016). Han mente først det var overgangsalder, men sa han ikke visste helt, så han ringte til en gynekolog, og hun mente blødningene kunne komme av manglende eggløsning etter fødsel. Jeg fikk da p-piller for å få kontroll på blødningene.

Det første jeg prøvde var Microgynon. Jeg blødde ingenting da jeg tok disse, men fikk ikke tatt mer enn et brett, ettersom jeg fikk ganske mye utslett, det spredte seg til hele overkroppen og oppover halsen. Så da sluttet jeg å ta de. Fikk da en blødning. Så jeg tenker at Microgynon egentlig regulerte blødningene bra.

Jeg gikk tilbake til legen, og fikk Mercilon. Men jeg begynte å blø kort tid inn i brettene, og det sluttet ikke før den pillefrie uken var over. På første brett etter en uke, deretter etter to uker, og på de to siste brettene etter ti dager. Da ville jeg ikke ta de mer.

Jeg tok så kontakt med en privat gynekolog (november 2016). Hun gjorde undersøkelse, tok en rekke prøver + innvendig ultralyd. Blodprøvene viste lavt østrogen, men normale (lave) verdier vedrørende hypofysen. Jeg har vært hos denne gynekologen før, og hun sa hun trodde jeg veide for lite nå sammenlignet med før (sist var jeg der på grunn av langvarig blødning etter fødsel... så det var jo ikke lenge jeg var "blødningsfri" etter renselsen egentlig). Og hun hadde rett i at jeg hadde gått litt ned i vekt, og jeg var knapt normalvektig før jeg ble gravid. Så jeg kjøper den forklaringen med vekttap/undervekt. Burde nok gå opp 6-7 kilo.

Så - fikk da beskjed om å ta Trisekvens samtidig som jeg skulle prøve å gå opp i vekt. Men jeg fikk bare resept på en pakke, og slet litt med å få på plass et høyt nok matinntak de første månedene, så det er først nå i det siste jeg har begynt å gå opp noen kilo.

Ettersom jeg ikke hadde nådd normalvekt ennå, så spurte jeg fastlegen om han kunne fornye resepten med Trisekvens (og gav han epikrise fra gynekologen). Så da fikk jeg ny resept.

Saken er bare at Trisekvens ikke har gitt meg en normal syklus de heller. Jeg tenkte i starten at det kanskje kom til å falle på plass, men jeg har begynt å blø på de hvite tablettene, eventuelt litt på de blå, og en ny runde (og mer) på de hvite. Aldri på de røde tablettene. På det fjerde brettet blødde jeg på alle de hvite (som en menstruasjon), og videre på de røde. Så da fikk jeg nok, og sluttet å ta de også.

Jeg tenkte at jeg kunne gå tilbake til Primolut, for de har jeg tatt litt "her og der" innimellom disse andre tingene, og vet at de virker. Men merket rett og slett på kroppen at østrogennivået dalte. Hetetokter? Ble veldig varm, og deretter sånn frossen. Så begynte litt panisk på enda et brett med Trisekvens da. Men nå har jeg kombinert de med Primolut. Jeg er med andre ord helt på bærtur for tiden. Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg har fått henvisning til gynekolog (i det offentlige - tenker det kan bli dyrt om jeg stadig må renne ned dørene hos Volvat), men den timen er ikke før i midten av juni. Jeg spurte fastlegen om jeg kunne gjøre noe i mellomtiden, og jeg foreslo selv å prøve å ta Primolut (3 stk) + en Trisekvens daglig. Altså, Primolut samtidig med de blå og de hvite Trisekvensene. Men han sa han ikke hadde peiling, og ville ikke svare.

Jeg har likevel kjørt den "oppskriften" min da. Men det slo meg etter hvert at bare én Primolut inneholder fem ganger så mye gestagen som de hvite trisekvensene, så jeg trappet ned til to Primolut om dagen. Jeg skjønner at det sikkert holder med en, men bare orker ikke mer av disse blødningene, så jeg har helgardert. Nå er jeg godt inne på de hvite tablettene på dette (femte) brettet med Trisekvens, og har ennå ikke begynt å blø. Så det synes jo å virke da. Men jeg vet jo ikke helt hva jeg driver med her. Kan jeg bare fortsette med dette her frem til gynekologtimen i midten av juni, eller finnes det noen bedre alternativer? Jeg føler bare jeg må gjøre NOE før den timen, jeg orker ikke mer av blødninger i hytt og pine.

Jeg har tenkt på om kanskje en annen type p-pille kan virke, men er samtidig litt redd for å prøve noen nye etter de tidligere nedturene. Har forresten prøvd Cerazette for noen år siden som prevensjon, og da blødde jeg også hele tiden, så de er vel ekskludert sånn sett. Kan Marvelon være bra? Fikk resept på det over nett av fastlegen da jeg sluttet på Mercilon, men da hadde jeg i mellomtiden vært hos gynekologen, så det ble Trisekvens i stedet.

Vet ikke om dette ble veldig rotete, men har du noen innspill?

Anonymkode: f350f...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det var litt av en utfordring, en påskequiz?

Først må jeg ta en nok så liten gjennomgang av den normale menstruasjonssyklus. I første halvpart av syklus produseres østrogen som stimulerer livmorslimhinnen til vekst. Midt i syklus skjer eggløsningen og deretter produseres en kombinasjon av østrogen og progesteron hvor progesteron begrenser veksten av slimhinnen, men gjør den ‘saftig’ for å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer befruktning, vil produksjonen av østrogen og progesteron stoppes etter ca 14 dager og det vil etter et par dager bli en ‘bortfallsblødning’, en normal menstruasjon.

Hvis østrogenproduksjonen er lav, så vil livmorslimhinnen ikke bli stimulert til vekst, og det kommer ingen blødning. Lav østrogenproduksjon skyldes at det ikke skjer modning av egg, enten fordi hypofysehormonene (FSH og LH) svikter, det skjer f.eks. ved amming, slanking og trening, eller det kan skyldes at det ikke er egg igjen i eggstokken som det skjer ved overgangsalderen, men da vil det være stor produksjon av FSH og LH. En blodprøve med måling av FSH og LH vil avgjøre om det er hypofysesvikt som kan være forbigående, og hvor det fortsatt er egg i eggstokken eller om det er svikt i eggstokken med manglende egg, altså overgangsalder.

Hos deg er det enten hypofysen som svikter eller eggløsningen som uteblir. Hvis østrogenproduksjonen er normal, så vil livmorslimhinnen stimuleres, men vil ikke bli regulert av hormonet progesteron som dannes etter eggløsning. Da blir det småblødning uten system.

P-pille vil tilføre både østrogen og hormonet gestagen som erstatter progesteron. Pillen vil overta full kontroll. Hvorfor du blør på Mercilon, kan jeg ikke svare på.

Trisekvens vil etterligne den normale syklus med østrogen i de røde og blå tabletter (ulik styrke) og kombinasjon av østrogen og gestagen (progesteron) i de hvite tabletter. Det vil normalt komme blødning på de røde tabletter.

Forskjellen mellom p-pille og Trisekvens er at p-pillen overtar styringen, mens den svakere Trisekvens vil blande seg med din egen hormonproduksjon og da blir det lett rot.

Du har god effekt av primolut, men å ta dem sammen med Trisekvens er ulogisk. Som du har oppdaget er det 5 mg NETA (gestagenet) i hver primolut tablett, mens det bare er 1 mg NETA i hver av de hvite tabletter i Trisekvens.

Hvis du synes at det virker med den kombinasjon du bruker, så er det egentlig ikke noe i veien for å fortsette, men mest logisk hadde det vært å ta kombinasjonen på denne måten:

1.-6. dag: 1 rød Trisekvens hver dag,

7.-14.dag: 1 blå Trisekvens hver dag

15.-18. dag: 1 blå Trisekvens pluss 1 primolut hver dag

19.-28. dag: 1 hvit Trisekvens pluss 1 primolut hver dag

Med ovenstående kommer du nærmest den naturlige syklus. Prøv det. (Men om jeg har funnet svaret på påskequizen, vet jeg ikke)

Vennlig hilsen Mette

PS jeg går ut fra at man har utelukket polypper eller andre forandringer ved undersøkelse hos gynekologen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
På 11. april 2017 den 14.24, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, det var litt av en utfordring, en påskequiz?

Først må jeg ta en nok så liten gjennomgang av den normale menstruasjonssyklus. I første halvpart av syklus produseres østrogen som stimulerer livmorslimhinnen til vekst. Midt i syklus skjer eggløsningen og deretter produseres en kombinasjon av østrogen og progesteron hvor progesteron begrenser veksten av slimhinnen, men gjør den ‘saftig’ for å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer befruktning, vil produksjonen av østrogen og progesteron stoppes etter ca 14 dager og det vil etter et par dager bli en ‘bortfallsblødning’, en normal menstruasjon.

Hvis østrogenproduksjonen er lav, så vil livmorslimhinnen ikke bli stimulert til vekst, og det kommer ingen blødning. Lav østrogenproduksjon skyldes at det ikke skjer modning av egg, enten fordi hypofysehormonene (FSH og LH) svikter, det skjer f.eks. ved amming, slanking og trening, eller det kan skyldes at det ikke er egg igjen i eggstokken som det skjer ved overgangsalderen, men da vil det være stor produksjon av FSH og LH. En blodprøve med måling av FSH og LH vil avgjøre om det er hypofysesvikt som kan være forbigående, og hvor det fortsatt er egg i eggstokken eller om det er svikt i eggstokken med manglende egg, altså overgangsalder.

Hos deg er det enten hypofysen som svikter eller eggløsningen som uteblir. Hvis østrogenproduksjonen er normal, så vil livmorslimhinnen stimuleres, men vil ikke bli regulert av hormonet progesteron som dannes etter eggløsning. Da blir det småblødning uten system.

P-pille vil tilføre både østrogen og hormonet gestagen som erstatter progesteron. Pillen vil overta full kontroll. Hvorfor du blør på Mercilon, kan jeg ikke svare på.

Trisekvens vil etterligne den normale syklus med østrogen i de røde og blå tabletter (ulik styrke) og kombinasjon av østrogen og gestagen (progesteron) i de hvite tabletter. Det vil normalt komme blødning på de røde tabletter.

Forskjellen mellom p-pille og Trisekvens er at p-pillen overtar styringen, mens den svakere Trisekvens vil blande seg med din egen hormonproduksjon og da blir det lett rot.

Du har god effekt av primolut, men å ta dem sammen med Trisekvens er ulogisk. Som du har oppdaget er det 5 mg NETA (gestagenet) i hver primolut tablett, mens det bare er 1 mg NETA i hver av de hvite tabletter i Trisekvens.

Hvis du synes at det virker med den kombinasjon du bruker, så er det egentlig ikke noe i veien for å fortsette, men mest logisk hadde det vært å ta kombinasjonen på denne måten:

1.-6. dag: 1 rød Trisekvens hver dag,

7.-14.dag: 1 blå Trisekvens hver dag

15.-18. dag: 1 blå Trisekvens pluss 1 primolut hver dag

19.-28. dag: 1 hvit Trisekvens pluss 1 primolut hver dag

Med ovenstående kommer du nærmest den naturlige syklus. Prøv det. (Men om jeg har funnet svaret på påskequizen, vet jeg ikke)

Vennlig hilsen Mette

PS jeg går ut fra at man har utelukket polypper eller andre forandringer ved undersøkelse hos gynekologen?

Ja, en påskequiz hører vel med. Eventuelt en påskekrim - kroppen kan jo oppføre seg litt kriminelt noen ganger.

Jeg har ikke hørt polypper bli nevnt spesifikt, jeg vet ikke hva det er engang. Men gynekologen gjorde underlivsundersøkelse, og sa at hun ikke kunne se noe galt, og at det var bra. Ultralyden viste heller ikke noe galt, men jeg vet jo ikke riktig hva hun så etter - bare at hun undersøkte meg med tanke på blødningene. Hun tok bakterieprøve og celleprøve, og begge var normale (ca. halvannet år etter den forrige celleprøven, som også var normal). Hadde også en undersøkelse en stund etter fødsel, også med ultralyd (men da så hun vel helst etter rester i livmoren). Men er det en spesiell undersøkelse i så fall?

Jeg lurer på om det er hypofysesvikt jeg da. Østrogennivået var jo lavt, mens FSH og LH var normale. Men de verdiene var egentlig lave de også, i follikkelfasen, og jeg lurer på om verdiene bare holder seg der hele tiden, for jeg har jo ingen syklus (mer statisk ulage) Og jeg så på det blodprøvesvararket at det er ulike faser, med ulike referanseverdier, og det henger vel sammen med det du beskriver om normal syklus. Så helt normale verdier av FSH og LH er det vel ikke, for jeg tror ikke de svinger sånn som de skal. Det blir vel på sett og vis en svikt i eggløsningen også, men jeg tror mest alt har sviktet her.

Jeg vet heller ikke hvorfor jeg blødde på Mercilon. Kroppen min produserer da knapt hormoner, burde ikke være vanskelig for pillene å overstyre den. Men det er kanskje bare sånn, at noen p-piller kan ha litt uheldig effekt hos enkelte? Mellomblødninger er jo oppført som en bivirkning.

Jeg var faktisk innom tanken om å bare supplere med Primolut fra slutten av de blå tablettene, det er jo da blødningene tidligst har startet. Jeg går for den oppskriften din, den høres mer fornuftig ut. Nå er jeg på den andre røde tabletten etter å ha fullført alle de hvite i denne omgang, så forventer en blødning en av dagene nå. Ellers har det fungert veldig bra å kombinere Trisekvens og Primolut - første syklusen min på over et år der jeg ikke har blødd en eneste dråpe i utide! Primolut har jo regulert blødningene godt før, men det har bare vært en kur på ti dager (i ny og ne), og da har jeg jo ikke fått dette tilskuddet av østrogen heller. Nå opplever jeg uansett at syklusen virker normal, og det er godt.

Ellers tusen takk for innspill altså. Gynekologtimen er ikke før i midten av juni - det er sånn tolv ukers ventetid fra dagen henvisningen ble sendt, så jeg følte jeg burde gjøre noe i mellomtiden. En dråpe blod til, og jeg hadde sett rødt (mener ikke bokstavelig talt, men det også). Dette må da kunne være en grei nok løsning - kanskje ikke helt etter boken - men hvis den virker for meg.

Anonymkode: f350f...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man skulle nesten tro at du har medisinsk utdanning med dine logiske overveielser!

Ja, det vi betegner som 'lav FSH og LH' er egentlig normale eller lave verdier, i motsetning til høye verdier som tyder på at feilen ligger i eggstokkene (tidlig overgangsalder). Du har helt rett i det med 'statisk ulage', for det er nettopp det som er essensen: samspillet mellom hypofyse og eggstokk fungerer ikke og de normale svingninger som er nødvendig for utvelgelse av egg til modning og eggløsning, blir borte.

Så vil jeg bare informere deg om at en del av NETA nedbrytes/omdannes til ethinyløstradiol, det østrogen som er i de fleste p-piller. 15 mg NETA (3 primolut-tabletter) svarer således til en p-pille med 30mikrog ethinyløstradiol), altså de sterkere utgaver av p-piller.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...