Gå til innhold

Mensen i 14 dager


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Hei !

Jeg er 50 år og har hatt regelmessig menstruasjon frem til jeg fyllte 50. Kort tid etter begynte menstruasjon og komme hyppigere i noen måneder, før den gikk tilbake til normal syklus. Den pleier å vare i 5 dager.  Men denne måneden tok det lenger tid før den kom i gang og nå har jeg blødd i 14 dager. Såpass lite at jeg gjentatte ganger blir lurt til å tro at den er over, men fortsatt blør jeg. 

Jeg trenger vel egentlig bare en brekreftelse på at dette er normalt i min alder og at det ikke er nødvendig fly til gynekolog for dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hei !

Jeg er 50 år og har hatt regelmessig menstruasjon frem til jeg fyllte 50. Kort tid etter begynte menstruasjon og komme hyppigere i noen måneder, før den gikk tilbake til normal syklus. Den pleier å vare i 5 dager.  Men denne måneden tok det lenger tid før den kom i gang og nå har jeg blødd i 14 dager. Såpass lite at jeg gjentatte ganger blir lurt til å tro at den er over, men fortsatt blør jeg. 

Jeg trenger vel egentlig bare en brekreftelse på at dette er normalt i min alder og at det ikke er nødvendig fly til gynekolog for dette ?

Det høres helt normalt ut. Jeg ville uansett bestilt en time og tatt hormonprøver for å være sikker, spesielt dersom det er lenge siden siste GU :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan i hvertfall bekrefte at dette er typisk for overgangsalder da jeg selv har gått igjennom den.

Anonymkode: 54d99...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert før blødningene ble svært rikelige, smertefulle og evt. luktet ille. Småblødninger som vedvarer i et par uker er nok helt normalt i vår alder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det er helt vanlig med uregelmessighet –som du beskriver- i årene før menopause (siste menstruasjon). Først kortere syklus, så lengre intervaller og evt langvarig blødning som du opplever. Det skyldes at hormonproduksjonen er ujevn, ofte med bortfall av eggløsning og derved mangel på hormonet progesteron som regulerer syklus. Blir det for plagsomt, kan blødningene ofte reguleres med et kunstig progesteron, gestagen. Hvis blødningene øker på i styrke og ikke viser tegn på å slutte, kan det være lurt med en sjekk hos fastlegen som vurderer om det er nødvendig med henvisning til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 12.4.2017 den 10.14, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er helt vanlig med uregelmessighet –som du beskriver- i årene før menopause (siste menstruasjon). Først kortere syklus, så lengre intervaller og evt langvarig blødning som du opplever. Det skyldes at hormonproduksjonen er ujevn, ofte med bortfall av eggløsning og derved mangel på hormonet progesteron som regulerer syklus. Blir det for plagsomt, kan blødningene ofte reguleres med et kunstig progesteron, gestagen. Hvis blødningene øker på i styrke og ikke viser tegn på å slutte, kan det være lurt med en sjekk hos fastlegen som vurderer om det er nødvendig med henvisning til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...