Gå til innhold

Bare av nysgjerrighet.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Det spørs hva du definerer som åndelig.

 

Om det med åndelig menes å tro på ting som spøkelser og besøk fra andre dimensjoner eller solsystemer, er svaret utvilsomt JA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, Xtra skrev:

Det spørs hva du definerer som åndelig.

 

Om det med åndelig menes å tro på ting som spøkelser og besøk fra andre dimensjoner eller solsystemer, er svaret utvilsomt JA.

Ok. Et lukket sinn altså, folk kan ikke tro på andre ting enn deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ok. Et lukket sinn altså, folk kan ikke tro på andre ting enn deg. 

Tja. Realist, vil jeg si.

Hva godt har din "åndelighet" egentlig tilført deg? Men det er kanskje ikke godt å si hva som kom først, åndeligheten eller psyksommen. Eller henger de kanskje sammen, evt er to sider sv samme sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Akkurat nå, Xtra skrev:

Tja. Realist, vil jeg si.

Hva godt har din "åndelighet" egentlig tilført deg? Men det er kanskje ikke godt å si hva som kom først, åndeligheten eller psyksommen. Eller henger de kanskje sammen, evt er to sider sv samme sak?

Ok. 

Fikk mye hjelp av min åndelighet da jeg vokste opp, fikk beskyttelse selv om noe også skremte meg. Det har vært både godt og vondt,det var noen år jeg ikke snakket om det med noen....det var veldig ensomt og skremmende. Men så oppdaget jeg den alternative medisin, der fikk jeg erkjennelse og forståelse. Da begynte jeg å snakke om det igjen, to sider av samme sak ja. Sykepleieren skrev sist at jeg savnet mine hallusinasjoner, så det er tomt. To sider av samme sak ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Nei, det tror jeg ikke. Men, man finner gjerne det man ønsker å finne. Jeg personlig tror ikke på åndelig kontakt med mennesker, men alle er vel ikke syke selv om man tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Nei, det tror jeg ikke. Men, man finner gjerne det man ønsker å finne. Jeg personlig tror ikke på åndelig kontakt med mennesker, men alle er vel ikke syke selv om man tror på det.

Fornuftig! Ja om man er i full jobb og fungerer fint i hverdagen er vel man vel ikke syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Absolutt ikke !! 

Anonymkode: 33d64...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at vi alle blir lurt av hjernen, og ser ikke verden helt slik den er. MEN, noen er nermere virkeligheten enn andre, og disse som har åndelig kontakt tenker jeg er litt lengre unna virkeligheten enn andre, og kan dermed kalles "syke" om en vil gi merkelapper på de som er anderledes.

Anonymkode: a0362...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Kanskje ikke direkte syke, men jeg er overbevist om at alle såkalte "religiøse opplevelser" kan forklares medisinsk/vitenskapelig.

Med dette mener jeg at opplevd kontakt med en gud skyldes fysiske avvik i hjernen, samt en særegen religiøs måte å tenke på og tolke inntrykk (psykologiske prosesser).

Jeg mener det dreier seg om psykdom hvis en person hører stemmer, og/eller ser skikkelser friske mennesker ikke hører/ser. Det er fortsatt psykdom selv om vedkommende tilhører et stort trossamfunn  og mener det er en populær gud som står for kontakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Da er det mange på denne planeten som er syke! Nei, jeg mener åndelighet er en dimensjon i menneskers natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Janus30 skrev:

Kanskje ikke direkte syke, men jeg er overbevist om at alle såkalte "religiøse opplevelser" kan forklares medisinsk/vitenskapelig.

Med dette mener jeg at opplevd kontakt med en gud skyldes fysiske avvik i hjernen, samt en særegen religiøs måte å tenke på og tolke inntrykk (psykologiske prosesser).

Jeg mener det dreier seg om psykdom hvis en person hører stemmer, og/eller ser skikkelser friske mennesker ikke hører/ser. Det er fortsatt psykdom selv om vedkommende tilhører et stort trossamfunn  og mener det er en populær gud som står for kontakten. 

Nå er du kun inne på religion og gud. Åndelighet trenger ikke å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nå er du kun inne på religion og gud. Åndelighet trenger ikke å være det.

Nei, men å ta imot ordre i sitt eget hode fra noen som presenterer seg som Gud må vel kunne kalles en åndelig opplevelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Absolutt ikke. Jeg tror f.eks mange kristne har åndelige oppøevelser uten å være syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Dette har jeg tenkt en del på.

Jeg kjenner / vet om flere med alternative interesser / åndelige opplevelser og om de ikke akkurat er direkte syke alle disse , så er det en del ting som går igjen. Ingen ordentlig jobb, vanskeligheter med å beholde jobb og surr med økonomi. 

Jeg tror ikke det er tilfeldig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Tror ikke de er helt friske, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stjernestøv skrev:

Mener dere alle med åndelige opplevelser er syke?

Det kommer helt an på hvordan man definerer åndelig opplevelser. Det er langt mellom å føle den hellige ånds eller Guds nærvær som personlig kristen, "merke" at en avdød person "fremdeles er med oss" og å bli bortført av aliens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...