Gå til innhold

Har jeg endometriose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser hva andre skriver på forumet å undrer om ikke jeg å har endometriose. Er bikket 40 år. Går på pillen. De gangene jeg har mensen så får jeg vondt av å sette inn tampong. Magen er øm fra før, men får da ekstra mageknipe som går over til menssmerter. Har også det andre beskriver som knivstikk i endetarmen. Kjennes ut som det øker på med menssmerter, får et "smerte spreng" på magen når jeg svelger ibux/paracet de første minuttene før det blir "bedøvet" av tablettene. Heldigvis blør jeg små mengder med pillen. Uten prevensjon så er det skikkelig blødning som ikke stopper på flere dager.Er det endometriosen som kan gjøre til smerten min? Får også ofte hemoroider når jeg har mensen. Har du noen ide hva jeg skal gjøre mot at jeg ofte får hemoroider? Det er så vondt. Å irriterende når det gror og klør. Har aldri hatt analsex. Så skjønner ikke hvorfor jeg får det så ofte. Håper på svar.

Anonymkode: 7ae63...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det kan være endometriose, men diagnosen kan som regel bare stilles ved kikkhullsundersøkelse i narkose, evt ved MR-undersøkelse. P-pille er et førstevalg av behandling og det er lurt å ta dem uten pause så du slipper menstruasjon. En hormonspiral kan også være et godt valg, den kan sitte i fem år. Ved overgangsalderen vil de fleste bli kvitt endometriosesmertene. Jeg er ikke ekspert på hemoroider, men det finnes salve som kan lindre ubehaget av dem. Sørg for ikke å ha for fast avføring. Det er også mulig med operasjon hvis de blir for plagsomme.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk skal du ha. Nei hormonspiral er ikke aktuelt. Får heller fortsette å spise p pillen. :) 

Anonymkode: 7ae63...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...