Gå til innhold

Forhøyet senkning, vondt overalt, ømme muskler - fibromyalgi?


Gillenia

Anbefalte innlegg

Revmatologen sier fibromyalgi etter testing av de såkalte "tenderpoints".

Personlig er jeg skeptisk. Jeg tenker på fibromyalgi som en bøttediagnose de setter på alle som de ikke finner ut av, men som har en del felles symptomer. Om 10 år kommer legene til å kunne si oss hva som egentlig feiler oss. Men mager trøst nå!

Jeg stusser på denne forhøyede senkningen, og tenker kroppslig inflammasjon. Ligger alltid på 30-60.
Tenker at dette kan være grunnen til den ømme kroppen.

Gått på Vimovo i noen mnd. Føler meg i noe bedre form. Ikke som på tampen av en influensa hele tiden.
Pluss tatt toppen av ryggvondten. Ellers ingen bedring i kroppen.

Meg:
Svetter oppover ved anstrengelser
Vondt i muskler og sener
Div. nerver i klem
Slapp
Null utholdenhet i hverdagens sysler
Dårlig konsentrasjon og fokus
Stiv i kroppen

Andre som har det som meg, og kan gi meg noen tips på "what to do"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok ha rett i tankene din om diagnosen, men uansett så gjelder det vel her og nå å forsøke å få til en mest mulig ok hverdag. Hvordan tilbringer du dagene dine? Får du til en god balanse mellom aktivitet og hvile, og mellom arbeid og fritid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Lite aktivitet, grunnet laber helse. Er altså i den onde sirkelen. Etter Vimovo kan jeg muligens klare noen korte turer. Men veeeldig vond rygg, grunnet bukende skiver og slitasje.

Lurer på om andre har erfaring m den forhøyede senkningen. Føler at Vimovoen har hjulper på den, men kan jo ikke gå på den til evig tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gillenia skrev:

Takk for svar.

Lite aktivitet, grunnet laber helse. Er altså i den onde sirkelen. Etter Vimovo kan jeg muligens klare noen korte turer. Men veeeldig vond rygg, grunnet bukende skiver og slitasje.

Lurer på om andre har erfaring m den forhøyede senkningen. Føler at Vimovoen har hjulper på den, men kan jo ikke gå på den til evig tid. 

Har også forhøyet senkning. Selv bruker jeg Vimovo med god effekt. Har brukt den i mange år. Det jeg gjør er at jeg tar pauser i perioder. Prøver å ta pauser på vår/sommer da jeg blir litt bedre når det er varmere. 

Sliter selv med bla rygg og det jeg ser er at jo mindre jeg beveger meg jo mer får jeg vondt. Det gjør mer vondt der og da når jeg trener, men på sikt så får jeg mer vondt og blir stivere hvis jeg ikke trener.  Det trenger jo ikke og være slik med deg da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, emilie321 skrev:

Har også forhøyet senkning. Selv bruker jeg Vimovo med god effekt. Har brukt den i mange år. Det jeg gjør er at jeg tar pauser i perioder. Prøver å ta pauser på vår/sommer da jeg blir litt bedre når det er varmere. 

Sliter selv med bla rygg og det jeg ser er at jo mindre jeg beveger meg jo mer får jeg vondt. Det gjør mer vondt der og da når jeg trener, men på sikt så får jeg mer vondt og blir stivere hvis jeg ikke trener.  Det trenger jo ikke og være slik med deg da.

 

Så det er ikke et problem å bruke Vimovo på lang sikt? Du har ikke klart å finne ut hva som egentlig er årsaken til den forhøyede senkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gillenia skrev:

Takk for svar.

Lite aktivitet, grunnet laber helse. Er altså i den onde sirkelen. Etter Vimovo kan jeg muligens klare noen korte turer. Men veeeldig vond rygg, grunnet bukende skiver og slitasje.

Lurer på om andre har erfaring m den forhøyede senkningen. Føler at Vimovoen har hjulper på den, men kan jo ikke gå på den til evig tid. 

Dessverre er det sånn at mye passivitet som regel øker ryggsmerter. Du sier ikke hvorvidt du er i jobb eller ikke, men uansett så tror jeg det vil være til hjelp å ha en strukturert dagsplan som inneholder jevnlige elementer av aktivitet og trening. Noen minutters aktivitet (enten øvelser eller liten tur) hver 2-3 time vil være konstruktivt. Målet er ikke noen få harde treningsøkter pr uke, men mange korte økter med lav intensitet.

Dersom du har vesentlig effekt av Vimovo, og ikke får plagsomme bivirkninger, så kan du egentlig gå på den omtrent "til evig tid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Gillenia skrev:

Så det er ikke et problem å bruke Vimovo på lang sikt? Du har ikke klart å finne ut hva som egentlig er årsaken til den forhøyede senkningen?

Jeg har iallefall ikke hatt problemer med den. Tar to gode pauser i året og da har det gått bra. 

Vet egentlig ikke hvorfor jeg har høy senkning, men nå har jeg flere diagnoser som kan ha noe å si. Legene er uenige seg imellom så jeg har gitt opp å få noe svar på det. Har inntrykk av at legene var mer opptatt av senkningen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil anbefale deg en kur med ingefær. Du har i hvertfall ingenting å tape på det. Jeg hadde ingen tro på det selv når jeg ble det anbefalt, men i og med at jeg hadde så mye vondter i muskulatur som det ikke var noen forklaring på så tenkte jeg litt skitt au. En mnds tid etter at jeg hadde drukket ingefærvann var alle smerter borte. Om de forsvant av seg selv eller av ingefæren aner jeg ikke. Men i og med at jeg hadde hatt det slik lenge og det plutselig var over etter ingefærens Introduksjon tror jeg den var en medvirkende årsak. Jeg la ingefærrot skiver i vann og lot det trekke over natten og drakk to-tre glass av dette hver dag. 

Anonymkode: bdf89...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...