Gå til innhold

Har så mange vondter.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Greit nok, jeg er ikke psykotisk men har så mange vondter. Hva gjør jeg med det? Hvis det er fibromylagi?

Var hos foreldrene mine en halv time i dag og ble helt gåen, det er jo ikke normalt?

Har tatt paracet men det hjelper ikke, bør jeg gå til lege å få noe sterkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Greit nok, jeg er ikke psykotisk men har så mange vondter. Hva gjør jeg med det? Hvis det er fibromylagi?

Var hos foreldrene mine en halv time i dag og ble helt gåen, det er jo ikke normalt?

Har tatt paracet men det hjelper ikke, bør jeg gå til lege å få noe sterkere?

Dette har du spurt om mange ganger gjennom flere år, og mitt svar er det samme nå som da:

Er man overvektig og beveger seg svært lite er det helt normalt å få vondt her og der.  Du bør med andre ord bevege deg mer, hver dag, og sitte og ligge mindre. I tillegg bør du antakelig strekke stive muskler etter å ha beveget deg. Dette har du hørt så mange ganger at det ikke kan være helt ukjent.

 

Paracet eller sterkere mens kan sikkert lindre smertene for et par timer, men heller ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er paracet og andre smertelindrende medisiner noe som er midlertidig. Det gjør ikke noe med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, stjernestøv skrev:

Greit nok, jeg er ikke psykotisk men har så mange vondter. Hva gjør jeg med det? Hvis det er fibromylagi?

Var hos foreldrene mine en halv time i dag og ble helt gåen, det er jo ikke normalt?

Har tatt paracet men det hjelper ikke, bør jeg gå til lege å få noe sterkere?

Fibromyalgi skal vel en lege kunne diagnostisere ganske kjapt? Noe med en del klare smertepunkter tror jeg. Å trø innpå med smertestillende er nok ikke løsningen. Jeg stiller meg ellers helhjertet bak svaret til Xtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
43 minutter siden, Xtra skrev:

Dette har du spurt om mange ganger gjennom flere år, og mitt svar er det samme nå som da:

Er man overvektig og beveger seg svært lite er det helt normalt å få vondt her og der.  Du bør med andre ord bevege deg mer, hver dag, og sitte og ligge mindre. I tillegg bør du antakelig strekke stive muskler etter å ha beveget deg. Dette har du hørt så mange ganger at det ikke kan være helt ukjent.

 

Paracet eller sterkere mens kan sikkert lindre smertene for et par timer, men heller ikke mer.

Ok. Må bli tynnere, jeg klarer ikke denne overvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
34 minutter siden, Andreaswell skrev:

Uansett så er paracet og andre smertelindrende medisiner noe som er midlertidig. Det gjør ikke noe med problemet.

Nei og problemet er jo hele meg..kroppen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
15 minutter siden, Lillemus skrev:

Fibromyalgi skal vel en lege kunne diagnostisere ganske kjapt? Noe med en del klare smertepunkter tror jeg. Å trø innpå med smertestillende er nok ikke løsningen. Jeg stiller meg ellers helhjertet bak svaret til Xtra.

Ok. Det er vel kiloene da, men hadde vondt i kroppen når jeg var tynn og. Har alltid hatt det, når jeg var aktiv og. Det ligger vel i genene, muskelsmerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Må bli tynnere, jeg klarer ikke denne overvekten.

Tror ditt stillesittende liv er verre for helsen enn din overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Xtra skrev:

Tror ditt stillesittende liv er verre for helsen enn din overvekt.

Ja hadde jo vondt når jeg var undervektig og stillesittende og. Har alltid hatt vondt :( Var mer aktiv før, men hadde vondt da og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Beggw mine foreldre har alltid hatt vondter i kroppen,spesielt i muskler og ledd så lurer på om det er arvelig. Min far har alltid vært fysisk aktiv og det har min mor også. De gikk på sterke smertestillendes i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som har vonter. Jeg vil ikke komme så mye inn på mine i fare for å bli gjenkjent, men jeg går bl.a. på et opiat beregnet på kreftpasienter, men som likevel ikke tar smertene slik at jeg kan klare å gå uten krykker.
Men, selvfølgelig, man skal ikke sette en smerte opp mot en annens...

Anonymkode: c3824...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som har vonter. Jeg vil ikke komme så mye inn på mine i fare for å bli gjenkjent, men jeg går bl.a. på et opiat beregnet på kreftpasienter, men som likevel ikke tar smertene slik at jeg kan klare å gå uten krykker.
Men, selvfølgelig, man skal ikke sette en smerte opp mot en annens...

Anonymkode: c3824...f84

Ja mange har så vondt at de må ligge, sant det. Må legge meg ned jeg og når det blir for vondt, når ikke paracet og ibux hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Fionys skrev:

Det er også mange som trosser at de har det vondt og holder seg aktiv, for de blir likevel ikke bedre av å ligge.

Det tror jeg er riktig måte å tenke på. Dersom hvile og stillesitting likevel ikke hjelper, er det bedre for de fleste kropper å være i bevegelse. Godt for muskler og ledd, godt for lunger og hjerte, godt for hode og tanker med frisk luft, og godt å kunne bruke litt kalorier på gåturer eller svømming eller annen forsiktig trim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2017 den 20.56, stjernestøv skrev:

Ja hadde jo vondt når jeg var undervektig og stillesittende og. Har alltid hatt vondt :( Var mer aktiv før, men hadde vondt da og. 

Du skriver at du har vondt i kroppen. Folk kommer med forslag (svært sunne forslag), men du har vansker med å forstå.

Så nå er det jo ikke så mye mer å si om saken? Du sier at du også hadde smerter når du var aktiv og ikke så tung som nå når folk foreslår vektnedgang og mer aktivitet. Så da har du ikke tro på det. 

Når du har vært i aktivitet så har du så vondt at du må ligge og ta smertestillende. Og du er helt utslitt. Så da mener du at mer aktivitet ikke er aktuelt? Om så er så er jo heller ikke det et alternativ.

Du foreslår at det er genetisk (din mor/far hadde også store smerter hele livet og brukte sterke smertestillende). Og du tenker da at det å be om sterke smertestillende er løsningen. Om det er genetisk så er det jo ikke noe å gjøre med, tror jeg du da tenker.

Så da har du i grunnen forkastet de fleste forslag.

Du er antagelig så lite i aktivitet at kroppen din faktisk har smerter nettopp pga av det. Og når du først er aktiv er du helt pumpa, noe som er helt naturlig når man er så inaktiv som du.

En ting som er tilfelle er at psykisk syke ofte har mye smerter i kroppen. Hva tror du løsningen er? Jo, fysisk aktivitet, trening og vektnedgang. Det viktigste av disse tingene er de to første. Vektnedgang følger som regel etter av seg selv når aktiviteten økes.

Hvorfor tror du at det på svært mange psyk institusjoner er tilgang til egne trimrom og stort fokus på aktivitet?

Hva tror du en lege ville foreslått at du skulle gjøre om du forklarte det du har skrevet her? ;-)

Også må jeg jo tilføre da, at dette også er trist. Jeg ser noen skriver at dette også har vært et problem for deg i flere år. Som du sikkert har fått mange gode svar på. Uten fremgang.

Muligens på tide å ta grep ;-) 

Snakk med spl og si at du ønsker å bli i bedre fysisk form og om du kan få hjelp med det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, ColaZero skrev:

Du skriver at du har vondt i kroppen. Folk kommer med forslag (svært sunne forslag), men du har vansker med å forstå.

Så nå er det jo ikke så mye mer å si om saken? Du sier at du også hadde smerter når du var aktiv og ikke så tung som nå når folk foreslår vektnedgang og mer aktivitet. Så da har du ikke tro på det. 

Når du har vært i aktivitet så har du så vondt at du må ligge og ta smertestillende. Og du er helt utslitt. Så da mener du at mer aktivitet ikke er aktuelt? Om så er så er jo heller ikke det et alternativ.

Du foreslår at det er genetisk (din mor/far hadde også store smerter hele livet og brukte sterke smertestillende). Og du tenker da at det å be om sterke smertestillende er løsningen. Om det er genetisk så er det jo ikke noe å gjøre med, tror jeg du da tenker.

Så da har du i grunnen forkastet de fleste forslag.

Du er antagelig så lite i aktivitet at kroppen din faktisk har smerter nettopp pga av det. Og når du først er aktiv er du helt pumpa, noe som er helt naturlig når man er så inaktiv som du.

En ting som er tilfelle er at psykisk syke ofte har mye smerter i kroppen. Hva tror du løsningen er? Jo, fysisk aktivitet, trening og vektnedgang. Det viktigste av disse tingene er de to første. Vektnedgang følger som regel etter av seg selv når aktiviteten økes.

Hvorfor tror du at det på svært mange psyk institusjoner er tilgang til egne trimrom og stort fokus på aktivitet?

Hva tror du en lege ville foreslått at du skulle gjøre om du forklarte det du har skrevet her? ;-)

Også må jeg jo tilføre da, at dette også er trist. Jeg ser noen skriver at dette også har vært et problem for deg i flere år. Som du sikkert har fått mange gode svar på. Uten fremgang.

Muligens på tide å ta grep ;-) 

Snakk med spl og si at du ønsker å bli i bedre fysisk form og om du kan få hjelp med det.

 

Har snakket med sykepleieren om det, han forventer lite av meg. Hente posten, ta ut av oppvaskmaskin osv. Tror det har blitt verre etter at jeg økte xeplion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Har snakket med sykepleieren om det, han forventer lite av meg. Hente posten, ta ut av oppvaskmaskin osv. Tror det har blitt verre etter at jeg økte xeplion. 

Så du har sagt til spl at du ønsker å komme i bedre fysisk form og han har svart at det holder med at du henter posten og tar ut av oppvaskmaskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har snakket med sykepleieren om det, han forventer lite av meg. Hente posten, ta ut av oppvaskmaskin osv. Tror det har blitt verre etter at jeg økte xeplion. 

Det blir værre fordi du ikke er i aktivitet. Du må tvinge deg selv til å være mer aktiv. Ikke skyld på medisiner.

Anonymkode: 29c76...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har snakket med sykepleieren om det, han forventer lite av meg. Hente posten, ta ut av oppvaskmaskin osv. Tror det har blitt verre etter at jeg økte xeplion. 

Men du kan da gjøre ting selv om han ikke spesifikt har sagt at han venter det av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Har snakket med sykepleieren om det, han forventer lite av meg. Hente posten, ta ut av oppvaskmaskin osv. Tror det har blitt verre etter at jeg økte xeplion. 

Du var ikke veldig aktiv for tre måneder siden heller: http://forum.doktoronline.no/topic/416135-er-dette-akseptabelt/

Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Det funker ikke for deg å sitte i sofaen og tenke på at du burde vært mer aktiv.  Du må ha en fast plan, gjerne forpliktende på den måten at du gjør noe sammen med noen.  Jeg har foreslått tidligere at du eksempelvis kunne gå på turen med dagsenteret på mandager, dro i svømmehallen med venninnen din på onsdager og ble med samboeren din på et eller annet på fredager.  Nå har du i tillegg muligheten for å gå på trilletur med svigerdatteren din og barnebarnet.  Du trenger ikke starte med så mye som tre aktiviteter i uka, bare flere enn null.  Start med én fast ting og utvid når formen blir bedre.  Poenget er uansett at du må se dette som litt forpliktende, slik at du vet når du står opp på f.eks. onsdager at i dag skal du i svømmehallen kl. 13, ikke bare hvis dagsformen og været og alt annet er perfekt. 

Men jeg vet jo også at mandagsturene er for lange, du vil ikke vise deg i badedrakt og samboeren din er for sprek.  Så nå er jeg spent på å høre hvorfor du ikke kan lage en fast avtale med svigerdatteren din? :P  (Jeg provoserer deg litt nå, i håp om at du skal bestemme deg for å vise oss...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...